Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

træpille krise - sommer 2018?

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af lamborg » 02 sep 2018 11:41

Jamen jeg har skam handlet i 4 år med pillemadsen og det har da været super for jeg kan handel via erhverv med en exporterklæring så jeg betaler ikke tysk moms på pillerne men så kan jeg jo heller ikke trække noget fra i moms . Derfor kan jeg ligeså godt støtte en lokal selvom det koster 25% mere og det vinder den danske stat jo på så det . Men det er altså ikke for at være hellig :-)
Hensan . Læg nu 1739 + 217 sammen ikke ,for så er prisen 1956 og ja det er billigere men jeg kan ikke have mere end 3 tons stående så er prisen pr palle 345 kr fragt . Og pillerne er udsolgt lige nu så du ved reelt ikke hvilken pris de kommer til at koste når han har dem på lager. Desuden havde jeg ofte det problem at fragtshoppen ikke lige havde en tur herude til den jyske hede så måtte jeg vente 14 dage og det kunne godt være kritisk at jeg skulle vide hvor koldt det ville blive i god tid :-) jeg bruger mellem 120 og 140 kg i døgnet når det er koldt og der er fuld gang forretningen så 3 tons er hurtigt væk . NU ringer jeg bare og kan få dem dagen efter hvis det er nødvendigt :-)
Og nej jeg kan ikke gøre noget ved at jeg ikke har mere plads :-) desværre
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af mattiassonne » 02 sep 2018 16:36

lamborg skrev:
02 sep 2018 11:41
men jeg kan ikke have mere end 3 tons stående
Fordi du ikke har plads på grunden, eller blot indendørs? For der er jo også nogle af dem Pillemafsen sælger der godt kan stå udendørs, og ved det forbrug bliver det jo en stor besparelse at købe samlet..

pendec

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af pendec » 02 sep 2018 17:02

Jeg startede med 1 palle i fyrrummet, og så kom leverandør , som jeg kendte, hvert måned også når der var sne, pallen stod inde i highace.
Så fik vi plads til 2 paller og sådan fortsatte jeg 2-3 år, så lukkede han og den nye blev en del dyrere, så valgte jeg at prøve 3 paller og en udenfor, så sæsonen efter 6 paller udenfor, for at spare transport, og sidst skiftede da jeg fandt ud af s.f kunne komme ned til mig også, som var problemet for andre leverandører, så fik jeg en stor besparelse, så de 2050,- er stadig billigt her, da jeg var igennem en 2000,2050,2150,2175 krise igennem tiden før s.f handel og så fik jeg lært at spare 2400+ på totalen :)

Så jeg vil da gerne se de stiger 500,- mere, før jeg tror en sælger, for vi burde vide efter 13-15 år, at varme priser skifter afhængig af markedet, så hvor skulle det stige med 30-40% over 1 år? Det kan man jo næsten smide konkurrence nævnet efter dem, hvis begrundelsen er spekulationer i markedet og intet andet.

Skovbrande,varmeværker kan være en god årsag men så bliver lagre jo stadig fyldt op igen over tid, og dem som presser prisen, må presses ned igen af dem som havde det svært men er tilbage, og så er det jo bare at se markedet an. Omstiller varmeværker til træpiller, så er spørgsmålet om de vil lægge om til andet året efter, det kan blive spørgsmålet.

Ingen kan forudse næste års sæson og priser, og så kan sælgere nok så meget sælge ekstra i år, på de historier som man frygter :)
Sådan fungerer andre markeder også.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af Dunas » 02 sep 2018 18:15

jopa skrev:
01 sep 2018 20:28
Ikke for at træde i det, men bliver mere og mere glad for at jeg har afskaffet fyrrummet og fået varmepumpe. Sorry ;)

Jeg synes det er fint, du er gået fra din Orlan18 fast brændselskedel og over til en Vølund luft vand varmepumpe.
En ting er sikker, det vil aldrig ske hjemme ved mig, da jeg bor i en typisk 70er villa middelisoleret. De fleste stede i huset har jeg radiator, undtaget brygges og badeværelse, her er der gulvvarme. I mit tilfælde ville en luft vand varme pumpe æder en hullens masse strøm, når det bliver koldt.
Desuden kræver det også en masse energi, hvis fremløbs temperatur skal op på 60-65 grader, her vil el patron typisk tage over.
Jeg tør slet ikke tænke på, hvad min strøm regning vil stige til, hvis jeg skiftede mit woody pillefyr ud med luft vand varmepumpe.
Når det er rigtig vinter, og vi har -25 grader med meget blæst, har jeg muligheden for og hæve kedel temperatur fra 65 grader til fx 75-80 grader, det giver meget ekstra energi til radiator og resultatet kommer med det samme. Jeg har aldrig haft problemer med og holde varmen i mit hus, og kommer aldrig til det.
Jeg håber da, at du har et rigtig godt isoleret hus med gulvvarme, så kan der være fornuft med et luft vand varmepumpe.
Som nævnt tidligere, NEJ jeg er ikke bekymret for træpille priser......
Håber du har sat dig ind i hvordan luft varme pumper fungere i virkeligheden http://www.kritiskforum.dk/433937583
Hvilket jeg også tror på, at du har. Der er bare nogle som har brændt nallerne ved ikke og se sig ordentlig for. Luft vand varmepumpe er ikke ideelt til alle husstande.

jopa

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af jopa » 02 sep 2018 18:30

Dunas skrev:
02 sep 2018 18:15

. Luft vand varmepumpe er ikke ideelt til alle husstande.
Vi skal nu nok holde varmen. På intet tidspunkt har vi haft andet end lunkne radiatorer de steder hvor der ikke er gulvvarme grundet brændeovnen der såmænd kan klare det selv alene.
Blot ikke varmt vand til bad osv.
Har kun varme i underetagen.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af lamborg » 02 sep 2018 18:41

Jeg har 15000 kvm grund så jeg kan nu nok finde et hjørne hvor de kunne stå men det er bare ikke en mulighed for så skal jeg ud og købe en frontlæsser til at køre dem hen til mit fyrrum så ja der er en besparelse men nej det er ikke muligt. Hvilket bringer mig hen til at hvorfor skulle min forhandler prøve at bilde mig ind at prisen måske vil stige til 2500 når han nu udemærket ved at jeg kun køber 3t af gangen . Jeg går jo ikke ud og køber stort ind af den grund det kan jeg jo ikke og hvis det ikke var fordi jeg kan se på alle andre hjemesider at prisen også ligger deroppe ja så have jeg nok fundet en anden leverandør . Pengene bestemmer hvor man handler og det ved han da godt .
jeg tror problemet ligger i øst leverandørene . Der var mangel i bla USA sidste år pga den hårde vinter de havde og det gjorde jo at prisen blev meget høj så hvorfor skulle de sælge billige til Dk når de kan få mere for det andre steder . Og svenskerne er da heller ikke så dumme at de ikke følger prisen op for når der er en efterspørgsel og de kan få prisen hvorfor så tage mindre ?
Og john . Dumas har altså ret . Varmepumpe er ikke ideel til mange huse . Jeg har en 24kw jordvarme stående i kælderen og det var ikke muligt får en temperatur over 16 gr i huset om vinteren . Godt det var install i huset og ikke mig der brugte 120000 på noget som ikke virkede alligevel :-)
Last edited by 1 on lamborg; edited 2 times in total
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af Dunas » 02 sep 2018 18:44

jopa skrev:
02 sep 2018 18:30
Vi skal nu nok holde varmen. På intet tidspunkt har vi haft andet end lunkne radiatorer de steder hvor der ikke er gulvvarme grundet brændeovnen der såmænd kan klare det selv alene.
Blot ikke varmt vand til bad osv.
Har kun varme i underetagen.
Super :great: Når du har brændeovn, og gør brug af den ved kolde perioder, så er vi vel enig om, at du stadigvæk skal købe træbriketter/brænde ved den lokale pille-puscher, eller syd for grænsen. Så har du ikke helt sluppet grebet om behov for brænde, men minimeret det.

jopa

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af jopa » 02 sep 2018 19:12

Nixen har adgang til eget træ og naboens til brændeovnen, så det er slut med bestilling herfra.
Huset er blevet registreret som el opvarmet og kw prisen derefter.
Om så du skulle blive dyrere end med fyr betaler vi glædeligt for comforten og det mindre svineri.

Har jo fået bimåler på og holder skam øje med forbruget ;)
ps vi har også en luft/luft pumpe (panasonic)

pendec

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af pendec » 02 sep 2018 19:43

lamborg skrev:
02 sep 2018 18:41
Jeg har 15000 kvm grund så jeg kan nu nok finde et hjørne hvor de kunne stå men det er bare ikke en mulighed for så skal jeg ud og købe en frontlæsser til at køre dem hen til mit fyrrum
Kan du uddybe? Hvorfor får du ikke stillet paller ved fyrrum på dag 1? hvis altså grunden er stor nok, de tager da ikke skade af og stå ude i frostvejr, da har jeg da haft held med i mange år nu. Og hvis du sparer en del, så måske udbygge med et tag, hvis du ikke kan lide den fri luft?
Skal de slæbes for langt, siden du nævner frontlæsser til formålet? Der er da sikkert folk her, som jeg kender en, der slæber fra sin hal og ind til fyrrummet som er pænt langt væk,fordi man skal udenom huset, og nok andre her, som går 10-20 meter med sække , tror jeg.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af Dunas » 02 sep 2018 19:58

Jeg har en 24kw jordvarme stående i kælderen og det var ikke muligt får en temperatur over 16 gr i huset om vinteren . Godt det var install i huset og ikke mig der brugte 120000 på noget som ikke virkede alligevel :-)
[/quote]

Fy for dælen, kun sølle 16 grader, det var ikke meget varme :roll:. Men et godt eksempel, at sådan noget ikke virker på ældre huse.
Og også rigtig godt, at det ikke var dig, der investeret i anlægget :great:. Føj da, 120.000 kr på noget der ikke virker.


Besvar