Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

træpille krise - sommer 2018?

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af lamborg » 03 sep 2018 16:30

Hej Pendec.
jeg har et gæstgiveri og jeg er ikke så sikker på at feks 90 bryllupsgæster vil synes at 14 pl træpiller er så fin en ramme om festen :-) . Og hvis jeg skal stille dem ned bag min parkeringsplads ved en hestestald så er der ca 120 m og det gider jeg ikke slæbe så nej på trods af de gode forslag.
Hej Dumas.
119879 for at være helt nøjagtig . Konen fik en masse papir med da hun købte stedet i 2010 og der lå regningen på det blandt . Jeg har sgu helt ondt af manden at han blev snydt på den måde . En ting var at den ikke kunne varme den store sal op ,den er 115 kvm med 5,5m til loft men at vi måtte have gang i to gasvarmere for at fyre lejligheden på 118 alm kvm op det var sgu lige til den trælse side . Han havde også invisteret i solvarme anlæg men det oplyste han til konen at han have slukket for for det brugte for meget strøm ?? .. Meeen da jeg mødte Lene i 2011 så kikkede jeg på og måtte konstatere at han nok lige havde glemt at der skal frostvæste i slangerne og ikke bare vand :-). Så det var hans egen dumhed men træls at det sidder på taget jeg kan ikke bruge det .
Det er altså ikke så godt med varme pumpe til vand på radiatorer for du har jo en lav fremløbstemp men det er ideel til gulvvarme og med de cop du har i dag så tror jeg også at jeg ville overveje hvis anlægget var til det. Jeg har en luft/luft pumpe i den store sal til at hjælpe radiatoren og den er kanon . Ingen støj og nem at montere
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af Dunas » 03 sep 2018 18:01

lamborg skrev:
03 sep 2018 16:30
Hej Pendec.
jeg har et gæstgiveri og jeg er ikke så sikker på at feks 90 bryllupsgæster vil synes at 14 pl træpiller er så fin en ramme om festen :-) . Og hvis jeg skal stille dem ned bag min parkeringsplads ved en hestestald så er der ca 120 m og det gider jeg ikke slæbe så nej på trods af de gode forslag.
Hej Dumas.
119879 for at være helt nøjagtig . Konen fik en masse papir med da hun købte stedet i 2010 og der lå regningen på det blandt . Jeg har sgu helt ondt af manden at han blev snydt på den måde . En ting var at den ikke kunne varme den store sal op ,den er 115 kvm med 5,5m til loft men at vi måtte have gang i to gasvarmere for at fyre lejligheden på 118 alm kvm op det var sgu lige til den trælse side . Han havde også invisteret i solvarme anlæg men det oplyste han til konen at han have slukket for for det brugte for meget strøm ?? .. Meeen da jeg mødte Lene i 2011 så kikkede jeg på og måtte konstatere at han nok lige havde glemt at der skal frostvæste i slangerne og ikke bare vand :-). Så det var hans egen dumhed men træls at det sidder på taget jeg kan ikke bruge det .
Det er altså ikke så godt med varme pumpe til vand på radiatorer for du har jo en lav fremløbstemp men det er ideel til gulvvarme og med de cop du har i dag så tror jeg også at jeg ville overveje hvis anlægget var til det. Jeg har en luft/luft pumpe i den store sal til at hjælpe radiatoren og den er kanon . Ingen støj og nem at montere
Hr. Lamborg, jeg er godt nok lidt måløs over den historie :shock:. Det må have været den dårligste investering i varme i Grindsted området :roll:
Men vedkommende, som havde huset før jer, er ikke den eneste. Har hørt og læst om lignende tilfælde.
Tak for historien "Lamborg´s jordvarme anlæg" :great:

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af Zarge » 03 sep 2018 19:16

Har i undersøgt om der er nogen åbenlyse fejl på anlægget som evt var nemme at udbedre, så i evt kunne supplere pillerne med jordvarmen, nu det alligevel er der?

pendec

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af pendec » 03 sep 2018 22:25

lamborg skrev:
01 sep 2018 17:54
Har lige haft en alvor snak med min forhandler . Har i flere år købt til 1800 pr tons incl moms leveret men nu er det steget voldsomt . jeg har lige fået 3 t til 2000,- men fremover bliver prisen 2200 måske stigende til 2500 pr tons. Så er det sgu da næsten billigere at fyre med hash :-)
Når du nu nævner erhvervet/gæstgiveri, så tænker jeg udgiften for dig vel slet ikke er så stor, når du kan lade udgiften indgå i regnskabet, i hvert fald i forhold til lokaler som er erhverv. Så du må sætte priserne op, du har måske også været flink at holde dem lave men den går ikke længere.
Du er nok ikke alene om at rammes på stigende varme udgifter til sådan et erhverv :)

Jeg må så bare være misundelig, for jeg kan kun trække flere penge ud af et budget som ikke ændres uden jeg beder om mere i løn.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af lamborg » 04 sep 2018 18:34

hej Zarge . Jeg havde en montør ude for jeg tænkte som dig at det kunne ikke passe men der var ingen fejl anlægget kørte som det skulle men på en varmepumpe som jeg har stående regulere man ved at skrue helt op for alle radiatore eller går den i høj varmefejl og så indstiller man efter returen men det gør at fremløb kun er 44 gr og det er jo nærmest bare lunken men perfekt til gulvvarme . men jeg have en fejl fornyelig på min styring . Skærmen stod af og men inden jeg fandt ud af at fjerne skærmen prøvede jeg at tænde jorddyret så vi havde vamt vand . Der var selvfølgelig lørdag og fest om aftenen . Da gik den i alarm hele tiden . Men det er for dyrt at kører med den tror vi brugte omkring 48000 kr om året i strøm da vi kun kørte med den.
hej Pendec.
Aj det fungere nu ikke helt sådan. Jeg bliver stadigvæk beskatte af den private del og ja delen til erhverv bliver jo trukket fra for jeg havde jo heller ikke af udgiften hvis det ikke var pga erhverv men det er jo kun en % del af som jeg skal betale mindre i skat den øvrige del må jo gå ud af fortjenesten . Og det er ikke bare sådan lige at hæve prisen man er nødt til at se på de andre i områdets priser og hæve de dem ikke ja så er der kun en selv til at betale sådan en udgift og havde det været 2000-3000 kr ja så havde jeg vel heller ikke været i chok meennn 10000 det er jo da en del.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af triumph » 04 sep 2018 18:52

Jeg har en kammerat der benytter en ht varmepumpe der levere 55 C. Naturligtvis er virkninsgraden ikke så god som en varmepume der leverer 30 C. Men stadig med ok COP. Den koster vist nok under 30 K for en 16 KW

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af Zarge » 04 sep 2018 19:29

Kan den evt kobles ind mellem returen fra huset og til fyret, så vandet er"forvarmet" inden det ryger i fyret?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af lamborg » 05 sep 2018 15:47

hej Zarge. Nej det kan den ikke for så bliver den for varm og går i alarm . Men den er fra 2008 så den har heller ikke en udnyttelses % der er noget at skrive hjem om .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Ginge
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 102
Tilmeldt: 08 mar 2014 08:36
Mit fyr: BS1016 - 10kw
Areal: 168
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Modtaget likes: 2 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af Ginge » 12 sep 2018 20:26

Den er god nok. I brancheforeningen (ved ikke hvad den hedder) har flere leverandører konstateret at der bliver mangel på træpiller.
Ingen værker tager nye kunder ind da de ikke vil kunne levere. Hvis der var "krise" sidste år, bliver det træls i år.
Får heldigvis gennem arbejde, men leverancerne er meget ustabile og der er flere paller ordret end lagt i indkøb.
Så må nok kigge mig omkring efter alternativ leverandør.

pendec

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af pendec » 13 sep 2018 00:03

Krise eller ej, det internationale marked, og nok også Tyskland over på den anden side , viser ikke tænder som man mener det gør imod Danmark.

https://www.globalwoodmarketsinfo.com/t ... d-pellets/

Der er produktionen i Tyskland steget, andre lande har større eksport og jo, efterspørgsel er da opadgående men den side jeg henviser til indikerer ikke de store forskelle som vi tror. Måske kan jeg bare ikke finde artiklerne om norden, tyskland lyder da til at være stabilt, måske er det bare butikkerne lige over grænsen som har fået lyst til at tjene lidt mere? Kender vi nogle tyske sider, hvor træpille priser for hele Tyskland vises?

Fandt dette som et eksempel på priser de sidste par som vi vel også kender dem.
Capture.JPG
Den røde linje er den aktuelle, og jo, der er forskelle på 10-15 EUR her, og så er det nok kun tysk moms men i forhold til den gule(2017) så taler vi jo egentlig ikke store summer endnu men alligevel har de 2 foregående år været med store svingninger i Tyskland.
Der er sgu nok et par led i salgskæden som koster os dyrt, fordi de skal varme ulden i år :) Vi skal måske se på det billede om 1 år, og så om det var så galt som verdensmarkedet i Danmark omtaler det.


Besvar