Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opgørelse af priser

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
xkfc

Opgørelse af priser

Indlæg af xkfc » 06 okt 2014 22:07

Det ville helt sikker klæde pille forhandlerne at oplyse kilo prisen, det har jo længe været normen når man køber fødevarer. Når der ikke er nogen lovgivning på området så sker det nok næppe, jeg er sikker på at mange forhandlere lever fedt på at der er mange der ikke spekulerer så meget over tingene, og bare regner i "palle"
Det er ligesom med Haribo poserne, de koster stadig 9,95 blot indeholder de kun 65-70g mod de 120-150g da far var ung.
Det er pisse irriterende, og man kan nok kun se fidusen hvis man er sælger.

Jeg bor heldigvis i zone1 fra den tyske grænse. Mine piller koster 1499 for 960kg altså 1,56kr pr kg. Da vi napper et helt læs bliver transportprisen 140kr/ pr palle altså 14,5øre pr kg. I alt leveret ender prisen så lige over 1,7kr kiloet. :great: Da jeg startede med piller i 94' gav jeg 80øre for et kg. Jeg syntes faktisk ikke at det er nogen voldsom stigning. :oops:

Hilsen Kenneth


pendec

Opgørelse af priser

Indlæg af pendec » 06 okt 2014 22:22

xkfc skrev:Da vi napper et helt læs bliver transportprisen 140kr/ pr palle altså 14,5øre pr kg. I alt leveret ender prisen så lige over 1,7kr kiloet
Og hvem skulle tro at Vest-lolland kunne være billigere end Tysk import ;) 1,58kr for 35T leveret ;)

Jeg tror desværre Christian Andersen kun kan blive mere forvirret, når vi også bringer hele læs ind i billedet, for så er der jo gode pusher priser at finde mange steder, når lastbilen fyldes helt op ;)

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Opgørelse af priser

Indlæg af Flammen » 06 okt 2014 22:32

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Kroner pr kilo leveret er klart to af de interessante variable, men brændværdi også klart
en vigtig parameter, når du skal vurdere prisen på dit brændsel. Her tænker jeg ikke bare
isoleret set træpiller mod andre træpiler, men ogsp f.eks træpiller mod korn.

Problemet med brændværdi deklarationen på træpiller mildest talt er ret utroværdig,
de forskelligee leverandører oplyser typisk kun det bedst opnåedede test resultat, og det
kan svinge voldsomt fra det ene parti til det andet, selv af samme fabrikat.

Næste parameter er virkningsgraden, de forskellige brændsler opnår ikke samme
virkningsgrad i den samme kedel, f.eks er der præcis derfor kedler som kun er
godkendt til fyring med piller men ikk emed korn, selv om de teknisk kunne fyre
med korn, men bare ikke med tilstrækkelig høj virkingsgrad.

.... og så de mere praktiske parametre, hvor meget slagge og aske der skal håndteres,
hvad brændslet fylder pr ton, osv osv.

Skal man gøre hjemmearbejdet bedst muligt, så skal man have et regneark i stil med dette :
Brændværdi.doc

xkfc

Opgørelse af priser

Indlæg af xkfc » 06 okt 2014 22:37

pendec skrev: Og hvem skulle tro at Vest-lolland kunne være billigere end Tysk import ;) 1,58kr for 35T leveret ;)

Jeg tror desværre Christian Andersen kun kan blive mere forvirret, når vi også bringer hele læs ind i billedet, for så er der jo gode pusher priser at finde mange steder, når lastbilen fyldes helt op ;)
Vi har som også fået dem billigere, vi fik Barlinek leveret til 1500 lige ud, men det var så også lige fra Polen, og kontanter,, ren mafia.

Til 1,7kr får vi dansk produceret piller, en dansk vognmand kører dem over grænsen, en tysker læsser dem over i en anden dansk lastbil som fræser dem tilbage, lidt noller må man sige, men det giver da lidt arbejdspladser herhjemme, blot mister "skat" en smule.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Opgørelse af priser

Indlæg af Flammen » 06 okt 2014 22:44

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Kroner pr kilo leveret er klart to af de interessante variable, men brændværdi også klart
en vigtig parameter
, når du skal vurdere prisen på dit brændsel. Her tænker jeg ikke bare
isoleret set træpiller mod andre træpiler, men ogsp f.eks træpiller mod korn.

Problemet med brændværdi deklarationen på træpiller mildest talt er ret utroværdig,
de forskelligee leverandører oplyser typisk kun det bedst opnåedede test resultat, og det
kan svinge voldsomt fra det ene parti til det andet, selv af samme fabrikat.

Næste parameter er virkningsgraden, de forskellige brændsler opnår ikke samme
virkningsgrad i den samme kedel, f.eks er der præcis derfor kedler som kun er
godkendt til fyring med piller men ikk emed korn, selv om de teknisk kunne fyre
med korn, men bare ikke med tilstrækkelig høj virkingsgrad.

.... og så de mere praktiske parametre, hvor meget slagge og aske der skal håndteres,
hvad brændslet fylder pr ton, osv osv.

Skal man gøre hjemmearbejdet bedst muligt, så skal man have et regneark i stil med dette :
Brændværdi.doc
sikke da en masse vrøvl du få skrevet. er du virkelig i tvivl om brændværdien på et kg træ..... hvorfor skulle den da oplyses på produktet?
afviger et produkt som træpiller fra norm brændværdien, skyldes det de er forurenede med andre stoffer. mener du virkelig at jeg skal have kuglerammen frem for at beregne hvor rene mine piller er.... NEJ, det skal jeg sq ikke, renheden bør være oplyst i stedet. det skal ikke være et krav at man skal være cand. matematik for at finde ud af hvad man køber.
os forbruger bør stå sammen for at få et gennemsigtigt marked


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Opgørelse af priser

Indlæg af Brandsen » 07 okt 2014 07:48

Halløj i forum,

Hvis du mener det er noget vrøvl jeg skriver, så har jeg jo nok ikke forklaret mig tydeligt nok.

Når man sammenligner prisen på brændsel, så er brændværdien klart en meget vigtig parameter,
hvis man f.eks kan købe 1 ton korn eller 1 ton træpiller til kr 2.000, så er prisen pr kilo jo den samme,
men man skal vælge træpillerne, fordi de har en højere brændværdi.

Tilsvarende selv om vi udelukkende taler on træpiller, kikker jeg på en tilfældig hjemmeside, som Bio-Brændsel
Danmark, så har de Neova 8mm træpiller med brændværdi på 4.85 MWh/kg og de har Standard 8mm træpiller
med brændværdi på 4.7 MWh/kg og koster de det samme pr kg, hvad ville du så vælge ?

Håber det nu er mere forståeligt hvad jeg mente, tak.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

xkfc

Opgørelse af priser

Indlæg af xkfc » 07 okt 2014 08:17

Helt firkantet så har du ret Brandsen.
For mig og se så er der bare lidt problemer med opgivelserne. Der findes minimum 3 forskellige standarder til kvalitetssikring. HP, DIN & DS14961 og de tester og oplyser værdierne på forskellige måder. Mange af de test som producenterne fremviser som dokumentation er ældre sager som jo ikke behøver være gældende for de piller man får leveret. Jeg er også stødt på en del leverandører som slynger fine tal ud, men som slet ikke er i stand til dokumentere det.
Det er sku lidt af en jungle, for mig at se så er der ikke andet at gøre end at finde en leverandør man kan snakke med, og som tager pillerne retur hvis de ikke er gode nok. Om brændværdien er 4,85 eller 4,7kWh pr kg, vil jeg nok ikke kunne mærke forskel på, selv med de samme piller i tanken svinger forbruget jo noget.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Opgørelse af priser

Indlæg af MichaelK » 07 okt 2014 12:13

Jeg kan i hvertfald mærke forskel på Flexheat, kontra eksempelvis German Pellets.
Flexheat har en mærkbar ringere brændværdi, end nogen anden pille jeg har prøvet.

Jeg ved godt nogen har fine erfaringer med Flexheat, men det er ikke tilfældet hos
mig. Jeg har dog ikke lavet nogen beregninger af merforbruget, men i løbet af en
fyringssæson, var forbruget min. 4-500 kg. større, sammenlignet med andre år.
Vel at mærke sammenligninge år!


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Opgørelse af priser

Indlæg af newpas » 07 okt 2014 12:28

Har du sammenlignet graddagene for de to år??

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Opgørelse af priser

Indlæg af Brandsen » 07 okt 2014 13:59

Halløj i forum,

@xkfc, ja det er klart en jungle, .... og tror du har ret i, at de piller der sendes til test, er af den suverænt
bedste kaliber som producenten overhovedet har, hvorimod de enkelte partier som leveres til forbrugerne
kan have mere eller mindre indhold af f.eks bark eller andet i pilerne, og deraf ringere brændværdi.
Sikekrt derfor nogen går efter meget lyse træpiller, da de formentlig har mindre barkindhold en de mørkere piller,
selvom verden jo ikke nødvendigvis hænger sådan sammen 8)

@MichaelK, nu var det bare to tilfældige træpiller fra en tilfældig leverandør, som jeg lige snuppede i farten
som eksempel, altså 4.85 versus 4.7 i brændværdi, jeg ved ikke hvor store forskelle der i virkeligheden kan findes,
hvis man giver sig til at lede.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar