Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opgørelse af priser

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Christian Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 02 okt 2014 11:57
Mit fyr: NBE RTB 16KW
Areal: 272 + 100værksted
Brændsel: HOTTI træpiller
Dagligt forbrug: ca 20 kg v. 30%
Geografisk sted: Solrød
Kontakt:

Opgørelse af priser

Indlæg af Christian Andersen » 06 okt 2014 19:09

MichaelK skrev:@pendec

Normalt betaler man ellers pr. palle leveret. Flot at Du kan få 6 paller leveret
til en samlet pris af 200,-, det er der ikke mange af os andre der kan.

Jeg giver f.eks. 232,- pr. palle ved en bestilling på 6 paller. Som et lille plaster
på "såret", er der 975 kg. på mine paller. Mit regnestykke er:
((6*1699) + (6*232)) / (6*975) = 1,98 kr./kg.


Mvh.
Ja det er da fornuftige priser. Nu er jeg ny i hele den her træpille verden, men jeg ser meget på brændværdi, fugt, smuld osv osv. Hvor meget skal man gå op i det? For det har da en del at sige prismæssigt tænker jeg. Det er jo ikke billigt til 1,98kr/kg hvis det er brændt af dobbelt så hurtigt (overdrivelse fremmer forståelsen) som et dyrere mærke.


pendec

Opgørelse af priser

Indlæg af pendec » 06 okt 2014 19:14

Christian Andersen skrev:Ja det er da fornuftige priser. Nu er jeg ny i hele den her træpille verden, men jeg ser meget på brændværdi, fugt, smuld osv osv. Hvor meget skal man gå op i det? For det har da en del at sige prismæssigt tænker jeg. Det er jo ikke billigt til 1,98kr/kg hvis det er brændt af dobbelt så hurtigt (overdrivelse fremmer forståelsen) som et dyrere mærke.
Andre tråde fortæller lidt om brandværdi og hvor meget de små forskelle betyder. Lige nu gider jeg ikke gå i brandværdi når jeg ikke har set resultatet af produktet i min kedel endnu. Der skal jo også justeringer til for at køre med nye træpiller og jeg er ikke begyndt, så personligt må man prøve dem og så se om man mener det er ok eller galt. At læse indpakningen og så bare tage den derfra kan jo også være skuffende.

Selv HP træpiller varierer i kvaliteten år efter år, og jo man kan se det selv på farverne af træpillerne og på slagger når den er helt gal med nye leverancer. Så selvom du forholder dig til navnet, så er kvaliteten ikke altid i top.

Det er dog fint, du selv bringer endnu et parameter op, når vi skal snakke kilopris vs paller ;) Det gør ikke hele sagen lettere at få noget ud af?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Opgørelse af priser

Indlæg af Brandsen » 06 okt 2014 19:46

Halløj i forum,

Kroner pr kilo leveret er klart to af de interessante variable, men brændværdi også klart
en vigtig parameter, når du skal vurdere prisen på dit brændsel. Her tænker jeg ikke bare
isoleret set træpiller mod andre træpiler, men ogsp f.eks træpiller mod korn.

Problemet med brændværdi deklarationen på træpiller mildest talt er ret utroværdig,
de forskelligee leverandører oplyser typisk kun det bedst opnåedede test resultat, og det
kan svinge voldsomt fra det ene parti til det andet, selv af samme fabrikat.

Næste parameter er virkningsgraden, de forskellige brændsler opnår ikke samme
virkningsgrad i den samme kedel, f.eks er der præcis derfor kedler som kun er
godkendt til fyring med piller men ikk emed korn, selv om de teknisk kunne fyre
med korn, men bare ikke med tilstrækkelig høj virkingsgrad.

.... og så de mere praktiske parametre, hvor meget slagge og aske der skal håndteres,
hvad brændslet fylder pr ton, osv osv.

Skal man gøre hjemmearbejdet bedst muligt, så skal man have et regneark i stil med dette :
Brændværdi.doc
(111 KiB) Downloadet 130 gange
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Opgørelse af priser

Indlæg af MichaelK » 06 okt 2014 20:18

Christian Andersen skrev:
Ja det er da fornuftige priser. Nu er jeg ny i hele den her træpille verden, men jeg ser meget på brændværdi, fugt, smuld osv osv. Hvor meget skal man gå op i det? For det har da en del at sige prismæssigt tænker jeg. Det er jo ikke billigt til 1,98kr/kg hvis det er brændt af dobbelt så hurtigt (overdrivelse fremmer forståelsen) som et dyrere mærke.

Skulle have nævnt, at det er import fra Tyskland (Pillemadsen), som mine priser er beregnet ud fra. :wink:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Opgørelse af priser

Indlæg af pendec » 06 okt 2014 20:48

MichaelK skrev:

Skulle have nævnt, at det er import fra Tyskland (Pillemadsen), som mine priser er beregnet ud fra. :wink:
Gad vide om pillemadsen vil sælge træpiller på websiden med kilopris inkl. fragt til hele Danmark og hvorledes det så vil se ud?
Det bliver sgu svært at bruge kiloprisen til noget, når jeg så skal betale 454kr i fragt per palle.

Og så skriver de selv på siden , de ikke må oplyse priserne inkl. fragt, så det går hen og bliver endnu en hurdle at komme over.

Den strategi med pris per kilo inkl. levering kommer nok aldrig, der er for meget som gør det umuligt og selv lovene i Danmark er en af dem.


Christian Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 02 okt 2014 11:57
Mit fyr: NBE RTB 16KW
Areal: 272 + 100værksted
Brændsel: HOTTI træpiller
Dagligt forbrug: ca 20 kg v. 30%
Geografisk sted: Solrød
Kontakt:

Opgørelse af priser

Indlæg af Christian Andersen » 06 okt 2014 21:01

pendec skrev: Gad vide om pillemadsen vil sælge træpiller på websiden med kilopris inkl. fragt til hele Danmark og hvorledes det så vil se ud?
Det bliver sgu svært at bruge kiloprisen til noget, når jeg så skal betale 454kr i fragt per palle.

Og så skriver de selv på siden , de ikke må oplyse priserne inkl. fragt, så det går hen og bliver endnu en hurdle at komme over.

Den strategi med pris per kilo inkl. levering kommer nok aldrig, der er for meget som gør det umuligt og selv lovene i Danmark er en af dem.
Ja der er noget med handel fra DE osv som spiller ind når vi taler pris på fragt. Men derfor er det da stadig mægtig interessant at få en kg pris. Hvis du så samtidigt sammenligner pallepriser og kan få den samme palle fragtet til samme pris selvom der kan være 400kg forskel, så begynder det at være rigtig interessant.
Jeg mener stadig at pris/kg er det rette at gå efter kontra palle pris.

pendec

Opgørelse af priser

Indlæg af pendec » 06 okt 2014 21:06

Christian Andersen skrev:Jeg mener stadig at pris/kg er det rette at gå efter kontra palle pris.
Enig!

Som eksempel, så vil barlinek til 1699 + 454 for mig give en kilpris på 2,17 , det er så ikke billigere selvom det er fra Tyskland. og der er 990kg per palle der ;(

men! 1699/990 giver en god kilopris men laver vi ikke alle den beregning når vi har valgt at købe der hvor vi køber?

Christian Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 02 okt 2014 11:57
Mit fyr: NBE RTB 16KW
Areal: 272 + 100værksted
Brændsel: HOTTI træpiller
Dagligt forbrug: ca 20 kg v. 30%
Geografisk sted: Solrød
Kontakt:

Opgørelse af priser

Indlæg af Christian Andersen » 06 okt 2014 21:43

pendec skrev: Enig!

Som eksempel, så vil barlinek til 1699 + 454 for mig give en kilpris på 2,17 , det er så ikke billigere selvom det er fra Tyskland. og der er 990kg per palle der ;(

men! 1699/990 giver en god kilopris men laver vi ikke alle den beregning når vi har valgt at købe der hvor vi køber?
Jo det gør vi vel. Men når der tales om priser her på forum tales der altid pallepriser og med meget varierende kg pr palle er det stadig kg/kr der er vigtigt. Ikke pallepris.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Opgørelse af priser

Indlæg af MichaelK » 06 okt 2014 21:49

Ja, jeg regner altid kiloprisen ud, når jeg sammenligner de forskellige tilbud.
Dog også Inkl. fragt, ellers kan man jo ikke lave den rigtige sammenligning.

Der er ingen tvivl om, at fragten er en væsentlig faktor, for os der handler i
Tyskland. Der skal ikke den store prisstigning til i Tyskland, før visse lokale
pillepushere kan være med. Ligger den lokale forhandler tæt på, kan man
opnå meget lav, eller ligefrem slet ingen fragtpris. Det har jeg selv oplevet.

Pallepriser kan ikke sammenlignes for, som flere påpeger, så er der ikke den
samme mængde på pallen altid. Så længe prisen ikke opgives pr. kilo, så må
vi selv gøre regnestykket :wink:

Meeeeen.... Så er det heller ikke sværere end som så 8)



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Opgørelse af priser

Indlæg af pendec » 06 okt 2014 21:54

MichaelK skrev:Meeeeen.... Så er det heller ikke sværere end som så 8)
+1 ange.gif


Besvar