Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

træpille krise 2018 - alternative løsninger

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af kivi » 06 nov 2018 21:20

Det må vist være tid til denne nu :)
Vedhæftede filer
E9F64916-E07C-45FE-9AE5-AEDF82BC1B95.png
Mvh. Ole


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af Troldmand. » 07 nov 2018 19:43

Ja ja - den var ret god Kivi. Min nye luft vandvarmepumpe havde jeg ikke forventet, vil betale sig selv hjem i forhold til at fyre med træpiller.
Varmepumpen var mest købt som et velvære legetøj, i stedet for at blive ved med at mosle med piller og aske.
Økonomien har nu vist sig efter få måneders brug, at den er i fuld gang med at skovle tilbage, af hvad den kostede.
Efter snart 3 måneders drift, har den endnu ikke brugt strøm for 1000kr. Og det i betragtning af, det er et hus fra 1882 den holder lunt!

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af Fer » 15 nov 2018 19:40

Jeg fik også overvejet om piller var vejen frem, men alle markeder har udsving, og 2018 havde nogen ting imod sig. Tænker også at diverse distributører og importører har brugt krisen til at få skruet lidt op for dækningsprocenten på deres varer.

Min konklusion er at når jeg syntes mit pillefyr begynder at være lidt træt. (PT 11år og ingen problemer) Så om en 5-7 år er mit bud, så køber jeg en billig luft/vand varme pumpe jeg selv kan monterer. De står pt til ca 25-30.000kr. Så vil jeg beholde pillefyret til når der er hård frost.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af Troldmand. » 15 nov 2018 19:57

Fer skrev:
15 nov 2018 19:40
Jeg fik også overvejet om piller var vejen frem, men alle markeder har udsving, og 2018 havde nogen ting imod sig. Tænker også at diverse distributører og importører har brugt krisen til at få skruet lidt op for dækningsprocenten på deres varer.

Min konklusion er at når jeg syntes mit pillefyr begynder at være lidt træt. (PT 11år og ingen problemer) Så om en 5-7 år er mit bud, så køber jeg en billig luft/vand varme pumpe jeg selv kan monterer. De står pt til ca 25-30.000kr. Så vil jeg beholde pillefyret til når der er hård frost.
Den nye panasonic, har jeg selv sat op. Alt incl 50000,- Panasonic må man selv sætte op.
Først hørte jeg på Bosch. Der måtte man intet, alt skulle gøres af fagfolk. Vi var straks i 100000,- kr klassen.
Jammmeennnn. jeg tænkte. Har rodet med rør i evighed, og jeg har rørtang, skulle jeg så ikke kunne koble det gamle fyr fra, og skrue de to rør på den nye varmepumpe.

Om ca 14 dage, har den kørt i 3 måneder. I dag tjekkede jeg samlet forbrug - 1080 kr. Jeg er glad, og konen har ikke manglet varme!

pendec

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af pendec » 15 nov 2018 21:33

Troldmand. skrev:
15 nov 2018 19:57
Om ca 14 dage, har den kørt i 3 måneder. I dag tjekkede jeg samlet forbrug - 1080 kr. Jeg er glad, og konen har ikke manglet varme!
Det begynder lidt at lyde som en Amerikaner fra AAA, og som tæller sine dage uden alkohol. Husk, man kan få tilbagefald, alt er muligt, Hr. kulde kan være på vej, DMI har sagt det bliver en gennemsnitlig koldere vinter end normalt, så vores pillefyr vil komme til at køre max , lyder det til, og det bliver din mandeprøve for andre lystne pumpe købere, og her taler vi ikke sex legetøj :twisted:


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af Troldmand. » 15 nov 2018 22:14

pendec skrev:
15 nov 2018 21:33
Det begynder lidt at lyde som en Amerikaner fra AAA, og som tæller sine dage uden alkohol. Husk, man kan få tilbagefald, alt er muligt, Hr. kulde kan være på vej, DMI har sagt det bliver en gennemsnitlig koldere vinter end normalt, så vores pillefyr vil komme til at køre max , lyder det til, og det bliver din mandeprøve for andre lystne pumpe købere, og her taler vi ikke sex legetøj :twisted:
Jeg tager det ganske roligt. Jeg har godt bemærket, at du ikke bryder dig om mine varmepump indlæg. Negative indlæg er velkommen, men er de udkommenteret, tæller de ikke særligt meget, især ikke hvis de er baseret på gætterier.
Og hvad DMI spår, er jeg ret ligeglad med.
Igen vil jeg blot sige, ( varmepumpe snak) tråden, er ikke oprette, for at man skal lave sammenligning mellem ens forbrug af piller, og hvad min Panasonic formår ud af det blå.
Vil, man lave sammenligning, skal det gøres ud fra de screen dump indlæg, jeg laver fra pumpens logger. Mere nøjagtigt bliver det ikke.
For dem der overvejer en varmepumpe, er tråden - varmepumpe snak - en enestående chance, for at følge den nyeste teknologi inden for varmepumper over en Dansk vinter.

Og hvad angår sex legetøj, har jeg en sød kone, som nyder den gode varme....... Fra panasonicen :great: :great:

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af Fer » 15 nov 2018 22:25

Et er sikkert, når jeg en dag får en varmepumpe, så kommer der en bimåler på el, og en måler på vandsiden. Så kan man påvise den ægte COP værdi over året :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af Troldmand. » 15 nov 2018 22:33

Fer skrev:
15 nov 2018 22:25
Et er sikkert, når jeg en dag får en varmepumpe, så kommer der en bimåler på el, og en måler på vandsiden. Så kan man påvise den ægte COP værdi over året :)
Jeg har bimåler på pumpen. Hvad jeg opgiver af forbrug i kr. og øre, er fra bimåleren. Bimåleren viser i dag (fra 00 , og til nu 8,2 KW.) = 12,30 kr.
Screen dumpene jeg laverer, er fra pumpens egen logger, som passer så godt som 100% efter bimåleren.

Cop værdi, går jeg ikke op i mere. I dag har den ligget melle 2 og 4,3 Det der tæller er forbruget af strøm.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af Fer » 15 nov 2018 22:57

Troldmand. skrev:
15 nov 2018 22:33
Jeg har bimåler på pumpen. Hvad jeg opgiver af forbrug i kr. og øre, er fra bimåleren. Bimåleren viser i dag (fra 00 , og til nu 8,2 KW.) = 12,30 kr.
Screen dumpene jeg laverer, er fra pumpens egen logger, som passer så godt som 100% efter bimåleren.

Cop værdi, går jeg ikke op i mere. I dag har den ligget melle 2 og 4,3 Det der tæller er forbruget af strøm.
Hvor får du COP fra? Fra pumpens egen styring? Tillid er godt, men kontrol er dobbelt så godt :)

For mig ville det betyde en del, men det er bare fordi jeg er lidt nørdet med det, og ikke stoler på producenter ;) Jeg har også en måler på mit fyre så jeg kan udregne virkningsgrad. (og har over et par år målet omkring 88-90% (fyr opgivet til 93%) Så jeg er fint tilfreds.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: træpille krise 2018 - alternative løsninger

Indlæg af Troldmand. » 15 nov 2018 23:01

Fer skrev:
15 nov 2018 22:57
Hvor får du COP fra? Fra pumpens egen styring? Tillid er godt, men kontrol er dobbelt så godt :)

For mig ville det betyde en del, men det er bare fordi jeg er lidt nørdet med det, og ikke stoler på producenter ;) Jeg har også en måler på mit fyre så jeg kan udregne virkningsgrad. (og har over et par år målet omkring 88-90% (fyr opgivet til 93%) Så jeg er fint tilfreds.
Ja pumpen har en styring, som jeg ikke kan lave indlæg direkte fra. I styringen er alle parameter tilgængelig. Skal jeg lave indlæg fra den, bliver det som billeder.
Styringen ser ud som i linket. https://www.dropbox.com/s/8m1170a0j2u39 ... 2.jpg?dl=0

Den jeg logger fra, er tilkøbt som ekstra udstyr, og er på nettet uanset hvor jeg er, og det er den, jeg laver det I ser fra.


Besvar