Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

træpille krise - sommer 2018?

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af mattiassonne » 13 sep 2018 07:47

pendec skrev:
13 sep 2018 00:03
måske er det bare butikkerne lige over grænsen som har fået lyst til at tjene lidt mere?
Hvert år snakker forhandlerne jo om mulig pille mangel, velsagtens for at få prisen op, og for at sælge noget..
Men hvis man lige tjekker Pillemadsens hjemmeside, så tænker jeg ikke han kan tjene så frygteligt meget ekstra på alle de piller han ikke har på lager, og derfor slet ikke kan sælge af!?

6 MM
Barlinek 6mm På lager uge 38 (Men kan ikke bestilles)
Lava 6mm På lager
Fabich 6mm Leveringstid ukendt lige pt
Fabich 6mm Bigbags Ikke på lager
German Pellets 6mm På lager om ca 14 dage

Heatlets 6mm På lager
Olimp 6mm På Lager

RW Træpiller 6mm Ikke på lager

8 MM
Barlinek 8mm På lager ca 3 uger efter bestilling (men kan trods alt bestilles!)
Lava 8mm Ikke på lager
Olimp 8mm Ikke på lager
Egetræpiller 8mm Bigbags Ikke på lager
Egetræpiller 8mm Sække Ikke på lager
Fabich 8mm Leveringstid ukendt lige pt
Fabich 8mm i Bigbag Ikke på lager

Fireheat 8mm På lager
German Pellets 8mm Ikke på lager
Heatlets På lager
RW træpiller Ikke på lager
Barlinek 8mm i Bigbags Leveringstid ukendt


pendec

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af pendec » 13 sep 2018 12:15

mattiassonne skrev:
13 sep 2018 07:47
Hvert år snakker forhandlerne jo om mulig pille mangel, velsagtens for at få prisen op, og for at sælge noget..
Men hvis man lige tjekker Pillemadsens hjemmeside, så tænker jeg ikke han kan tjene så frygteligt meget ekstra på alle de piller han ikke har på lager, og derfor slet ikke kan sælge af!?
Det har du helt ret i.
Jeg ved bare ikke om alle er lige troværdige, for når du kun kan købe 1 slags piller, så har f.eks pillemadsen jo også problemer på pengepungen i det daglige, og så er det vel helt normalt at prisen ryger op på dem som er på lager.

Der skal selvf. nok gå en sæson før det normaliseres, og den side jeg fandt omkring træ produktion i verden, ser da ikke ud til at beskrive de store kriser, selvom den ser ud som at holde øje med markedet forskellige steder.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af Lintz » 13 sep 2018 12:46

mattiassonne skrev:
13 sep 2018 07:47

Men hvis man lige tjekker Pillemadsens hjemmeside, så tænker jeg ikke han kan tjene så frygteligt meget ekstra på alle de piller han ikke har på lager, og derfor slet ikke kan sælge af
Pillemadsen kan udemærket sælge ud af noget han ikke har på lager. Har lige købt en del af ham. Også en del som ikke var på lager. Det bliver bare hentet hjem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af pendec » 13 sep 2018 14:44

Lintz skrev:
13 sep 2018 12:46
Pillemadsen kan udemærket sælge ud af noget han ikke har på lager. Har lige købt en del af ham. Også en del som ikke var på lager. Det bliver bare hentet hjem.
Der sker også lokalt her, de er "på lager" og når man bestiller, så er de det ikke længere men bestilles hjem.
Lidt som meget IT beholdninger i webshops, lokalt lager eller fjernlager. Spørgsmålet er måske mere, hvad de forretninger vil chance på at have på lager, hvis de virkelig ikke kan få dem hjem.

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af mattiassonne » 13 sep 2018 18:55

Lintz skrev:
13 sep 2018 12:46
Pillemadsen kan udemærket sælge ud af noget han ikke har på lager. Har lige købt en del af ham. Også en del som ikke var på lager. Det bliver bare hentet hjem.
Men alle dem i rødt, kunne jeg ikke putte i kurven, så altså kun bestille ved e-mailadresse/telefon, og det synes jeg godt nok ikke har været tilfældet de andre år. Der har det kun været enkelte hvor man skulle det..


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af Lintz » 13 sep 2018 20:40

mattiassonne skrev:
13 sep 2018 18:55
Men alle dem i rødt, kunne jeg ikke putte i kurven, så altså kun bestille ved e-mailadresse/telefon, og det synes jeg godt nok ikke har været tilfældet de andre år. Der har det kun været enkelte hvor man skulle det..
Det har du nok ret i. At det ikke kan bestilles om line. Tænkte ikke lige på den mulighed da jeg altid ringer dertil.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af Hjemme teori » 13 sep 2018 22:50

Hvis de mener prisen stiger, ligges de vel på lager, så man kan sælge dem dyrt, når prisen er steget.

Hvis de mener de falder, skal et evt. lager jo sælges med tab og så vil de vel ikke have lager?

Så det kunne i min lille logik tyde på at prisen snart vender, eller også er marked bare så utrygt og avancen så lille, at man ikke vil spille på et lager i et marked der ændrer sig
Mvh. Sophus

Shibby
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 jul 2012 20:36
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 190
Brændsel: Barlinek ecopellets 8 mm
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Ejby (Fyn)
Modtaget likes: 2 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af Shibby » 02 okt 2018 21:36

Hej alle

Noget kunne tyde på, at man prøver at få mere for pillerne. Har netop skrevet med pillemadsen omkring Barlinek og German Pellets.
Ingen af de nævnte er på lager som paller... men, men, men - man kan godt købe dem som løse sække.
Har også fået bekræftet, at de er på lager som løse sække, og kan købes som fx 10 x 66 sække, svarende til 10 paller. Dog knap 150,- dyrer pr. "palle".

https://www.pillemadsen.dk/shop/barlinek-8-mm-250p.html (løse sække)
https://www.pillemadsen.dk/shop/barlinek-8-mm-239p.html (hele paller)

...det virker sgu lidt mærkeligt

Men når der er rødt og intet på lager rundt omkring, kan man jo godt blive fristet af lidt dyrere køb.
Best regards
- Esben
Scotte 16 kW - https://stokercloud.dk/v3/#/ebben/main-page

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af mattiassonne » 03 okt 2018 07:25

Shibby skrev:
02 okt 2018 21:36
Hej alle

Noget kunne tyde på, at man prøver at få mere for pillerne. Har netop skrevet med pillemadsen omkring Barlinek og German Pellets.
Ingen af de nævnte er på lager som paller... men, men, men - man kan godt købe dem som løse sække.
Har også fået bekræftet, at de er på lager som løse sække, og kan købes som fx 10 x 66 sække, svarende til 10 paller. Dog knap 150,- dyrer pr. "palle".

https://www.pillemadsen.dk/shop/barlinek-8-mm-250p.html (løse sække)
https://www.pillemadsen.dk/shop/barlinek-8-mm-239p.html (hele paller)

...det virker sgu lidt mærkeligt

Men når der er rødt og intet på lager rundt omkring, kan man jo godt blive fristet af lidt dyrere køb.
Sagde Pillemadsen decideret at 10 paller ikke var på lager, men at du godt kunne købe 10x66 løssække?

For nu læste jeg lige på hans forside den anden dag: "PGA stor efterspørgsel på træpiller er mange af vores produkter pt udsolgt, men vi får biler ind hver dag med vare, som vi så lægger på hjemmesiden hver dag mellem kl 14 -15" og nok kan man mene, at det også kan være med til at presse prisen op, men jeg synes nu stadig det virker meget mere professionelt, end de forhandlere man læser om, hvor folk beklager sig over at de har bestilt, betalt, men at varen lader vente på sig.

Her sælger han rent faktisk kun det han har fysisk stående.

For det må godtnok være surt at have betalt for piller, ventet på piller, og til sidst måtte erkende at firmaet man har bestilt fra er gået konkurs, som fx det der Brændestedet som lige er røget.

Shibby
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 jul 2012 20:36
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 190
Brændsel: Barlinek ecopellets 8 mm
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Ejby (Fyn)
Modtaget likes: 2 gange

Re: træpille krise - sommer 2018?

Indlæg af Shibby » 03 okt 2018 08:22

mattiassonne skrev:
03 okt 2018 07:25
Sagde Pillemadsen decideret at 10 paller ikke var på lager, men at du godt kunne købe 10x66 løssække?

For nu læste jeg lige på hans forside den anden dag: "PGA stor efterspørgsel på træpiller er mange af vores produkter pt udsolgt, men vi får biler ind hver dag med vare, som vi så lægger på hjemmesiden hver dag mellem kl 14 -15" og nok kan man mene, at det også kan være med til at presse prisen op, men jeg synes nu stadig det virker meget mere professionelt, end de forhandlere man læser om, hvor folk beklager sig over at de har bestilt, betalt, men at varen lader vente på sig.

Her sælger han rent faktisk kun det han har fysisk stående.

For det må godtnok være surt at have betalt for piller, ventet på piller, og til sidst måtte erkende at firmaet man har bestilt fra er gået konkurs, som fx det der Brændestedet som lige er røget.
Det bliver nok en tolknings spørgsmål om han sagde det direkte. Spørger til udsigten på at kunne købe 10-11 tons Barlinek. Svaret er, at der kun kan tilbydes hvad der er på hjemmesiden. Da løse sække er angivet værende på lager, spørger jeg til, om det skal forstås således, at jeg kan købe 10 x 66 løse sække. Svaret er "ja har jeg".

Det vil jeg tolke som at man godt kan...håber da bare de så er pakket på en palle icon_cheesygrin.gif
Best regards
- Esben
Scotte 16 kW - https://stokercloud.dk/v3/#/ebben/main-page


Besvar