Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
levi

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af levi » 22 feb 2011 19:42

ismanden 2011 » 22 Feb 2011, 19:37 skrev: Det nye fyr er installeret i oktober måned 2010
Må man spørge af hvem ?, - hvis en installatør monterer, - UDEN at sætte sig ind i forholdene mht. ekspansion, - så skal han have inddraget sin autorisation!

Albert kan have en pointe mht. sprængningen, - men hvis ekspansionen havde været placeret korrekt, - så burde den have absorberet trykket der kunne være opstået pga. frysning længere fremme på fremløbet..

Hvis en forsikring ikke vil dække sådan en skade her, - så er det formentlig fordi forsikringen har vurderet at installationen er hamrende ulovlig udført.

Jeg ville få syn og skøn på sagen, - for at finde ud af om det er installatørens fejl, - eller om din forsikring forsøger at "slippe" :)


ismanden 2011
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22 feb 2011 17:04
Mit fyr: viadrus u22 multi
Areal: 100 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: omkring 30
Årligt forbrug: ?

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af ismanden 2011 » 22 feb 2011 19:46

levi » 22 Feb 2011, 19:34 skrev:Ja du har ikke haft konstant støt stigning til din ekspansion, - så derfor vil forsikringen ikke dække.

Hvor gammel er din installation - jeg tænker her på om du kan få installatøren til at dække skaden ?
Den er fra oktober 2010
Det er jo helt klart en monteringsfejl!
mener du at han kan holdes ansvarlig?
Venlig hilsen og tak for hjælpen
Ismanden

levi

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af levi » 22 feb 2011 19:48

ismanden 2011 » 22 Feb 2011, 19:46 skrev: mener du at han kan holdes ansvarlig?
Ja det er kan han hvis han er aut. installatør!

Men det kræver jo at installationen er udført ulovligt!

ismanden 2011
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22 feb 2011 17:04
Mit fyr: viadrus u22 multi
Areal: 100 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: omkring 30
Årligt forbrug: ?

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af ismanden 2011 » 22 feb 2011 19:53

levi » 22 Feb 2011, 19:42 skrev: Må man spørge af hvem ?, - hvis en installatør monterer, - UDEN at sætte sig ind i forholdene mht. ekspansion, - så skal han have inddraget sin autorisation!

Albert kan have en pointe mht. sprængningen, - men hvis ekspansionen havde været placeret korrekt, - så burde den have absorberet trykket der kunne være opstået pga. frysning længere fremme på fremløbet..

Hvis en forsikring ikke vil dække sådan en skade her, - så er det formentlig fordi forsikringen har vurderet at installationen er hamrende ulovlig udført.

Jeg ville få syn og skøn på sagen, - for at finde ud af om det er installatørens fejl, - eller om din forsikring forsøger at "slippe" :)
hvem kan lave syn og skøn på sagen?
og ja han er aut. installatør
Last edited by 1 on ismanden 2011; edited 22 times in total
Venlig hilsen og tak for hjælpen
Ismanden

levi

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af levi » 22 feb 2011 19:57

Det er der mange der kan - søg på google "Syn og skøn vvs"

Men f.eks dem her - http://www.ecbygningssyn.dk/239-237_syn-og-skoen.htm

Husk hvis det viser sig det er DIN SKYLD, - så er det dig der står med regningen!


ismanden 2011
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22 feb 2011 17:04
Mit fyr: viadrus u22 multi
Areal: 100 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: omkring 30
Årligt forbrug: ?

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af ismanden 2011 » 22 feb 2011 20:03

levi » 22 Feb 2011, 19:57 skrev:Det er der mange der kan - søg på google "Syn og skøn vvs"

Men f.eks dem her - http://www.ecbygningssyn.dk/239-237_syn-og-skoen.htm

Husk hvis det viser sig det er DIN SKYLD, - så er det dig der står med regningen!
Jeg prøver at kontakte installatøren og hører hvad han har at sige til det, men i skal have tusind tak for den hurtige hjælp, det luner i en kold stue :)
Venlig hilsen og tak for hjælpen
Ismanden

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af Landbo » 22 feb 2011 20:07

ismanden 2011 skrev: Det er en åben ekspansion vi har på loftet, men forsikringsmanden siger den skal være på fyret, derfor ingen dækning.
Jamen Thomas, det er overhovedet ikke et lovkrav at røret til expangtionsbeholderen skal være monteret 'på kedlen'. Det eneste krav er faktisk at røret til expangtionsbejolderen skal være stadig stigende og sidde på fremløbstrengen da røret også virker som afblæsningsrør ved overkogning. Dvs. hvis røret fra kedlen er stadig stigende må expangtionsbeholderen faktisk gerne være monteret så langt fra kedlen uden, det er ulovligt. Der stilles dog nogle krav til rørets diameter, men de er formodentelig ikke 'underskredet' på dit anlæg.

Billeder siger dog betydeligt mere end spredte gætterier. :wink:
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af john m » 22 feb 2011 20:21

ismanden 2011 » 22 Feb 2011, 19:27 skrev: Det er en åben ekspansion vi har på loftet, men forsikringsmanden siger den skal være på fyret, derfor ingen dækning.
Det er vel meget normalt at en åben exp sidder på loftet da den skal være over
øverste radiator/vvb, og hvis strømmen går og det fryser meget er det da ikke nemt at
undgå at det fryser.Hvis rørføring til exp går fra kedel direkte stigende til beholder kan jeg ikke se fejlen.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

ismanden 2011
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22 feb 2011 17:04
Mit fyr: viadrus u22 multi
Areal: 100 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: omkring 30
Årligt forbrug: ?

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af ismanden 2011 » 22 feb 2011 20:29

john m » 22 Feb 2011, 20:21 skrev: Det er vel meget normalt at en åben exp sidder på loftet da den skal være over
øverste radiator/vvb, og hvis strømmen går og det fryser meget er det da ikke nemt at
undgå at det fryser.Hvis rørføring til exp går fra kedel direkte stigende til beholder kan jeg ikke se fejlen.
Røret fra kedelen går ikke direkte stigende til beholder, det går vandret.
Venlig hilsen og tak for hjælpen
Ismanden

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af Jens » 22 feb 2011 21:39

En åben ekspasion skal nødvendigvis sidde højere end den højest monterede radiator, så hvis huset er i mere end et plan, - så kan ekspansionsbeholder aldrig sidde nede ved fyret, men må nødvendigvis op på loftet.
MEN der skal som Levi påpeger, være en støt stigende forbindelse mellem fyr og ekspansionsbeholder for at det er en lovlig installation.

Jeg ville tage fat i vvs-eren, som monterede fyret, - han må enten kunne redegøre for, at det er lovligt det han har lavet og dermed også overbevise forsikringsmanden, - eller også hvis det er ulovligt, så må han jo hænge på det, medmindre du har akcepteret at han blot skiftede fyret i 2010 og genbrugte resten af installationen, selvom det så ikke ville være en lovlig installation.

Edit: Ups :oops: - havde ikke set der var en side 2.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar