Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
levi

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af levi » 22 feb 2011 21:45

Jens » 22 Feb 2011, 21:39 skrev:En åben ekspasion skal nødvendigvis sidde højere end den højest monterede radiator, så hvis huset er i mere end et plan, - så kan ekspansionsbeholder aldrig sidde nede ved fyret, men må nødvendigvis op på loftet.
MEN der skal som Levi påpeger, være en støt stigende forbindelse mellem fyr og ekspansionsbeholder for at det er en lovlig installation.

Jeg ville tage fat i vvs-eren, som monterede fyret, - han må enten kunne redegøre for, at det er lovligt det han har lavet og dermed også overbevise forsikringsmanden, - eller også hvis det er ulovligt, så må han jo hænge på det, medmindre du har akcepteret at han blot skiftede fyret i 2010 og genbrugte resten af installationen, selvom det så ikke ville være en lovlig installation.

Edit: Ups :oops: - havde ikke set der var en side 2.
Hov hov - en Installatør må IKKE lave en ulovlig installation, - UANSET hvad der aftales med kunden!

Hvis kunden ikke vil betale for at få monteret anlægget korrekt, - så har installatøren PLIGT til at pakke sin bil og køre!

Hans autorisation ryger på stedet hvis han bevidst laver en ulovlig installation - bid mærke i ordet "bevidst"!


ismanden 2011
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22 feb 2011 17:04
Mit fyr: viadrus u22 multi
Areal: 100 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: omkring 30
Årligt forbrug: ?

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af ismanden 2011 » 22 feb 2011 23:52

levi » 22 Feb 2011, 21:45 skrev: Hov hov - en Installatør må IKKE lave en ulovlig installation, - UANSET hvad der aftales med kunden!

Hvis kunden ikke vil betale for at få monteret anlægget korrekt, - så har installatøren PLIGT til at pakke sin bil og køre!

Hans autorisation ryger på stedet hvis han bevidst laver en ulovlig installation - bid mærke i ordet "bevidst"!
Jeg vil lige sige at jeg på ingen måde bad ham om at instalere fyret ulovligt, tværtimod ville jeg have gjort det ordentligt da jeg overhovedet ikke har forstand på det. Jeg betalte 11.000,- for at få det installeret, jeg ved ikke om det er billigt eller dyrt, men det er med regning og moms og det hele.
Jeg tror bestemt at han må forklare sig. Igen tusind tak for alle de gode råd.
Venlig hilsen og tak for hjælpen
Ismanden

levi

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af levi » 23 feb 2011 00:03

Ja naturligvis skal han forklare sig, - men husk nu, - hvis anlægget er frosset, - og skaden er opstået på grund af det, - så er det jo ikke hans skyld.

En ekspansion der ikke er korrekt monteret er absolut ikke acceptabelt, - men lad os nu se, - vi har jo ikke set nogen billeder af din installation, - så vi vurderer jo udelukkende på hvad du fortæller :)

Pointen er - du kan ikke skælde ham ud, - før skylden/årsagen er fundet :)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af Zarge » 23 feb 2011 00:17

Af ren nysgerrighed... Hvis hele skidtet er frosset, så vil kedlen vel altid springe, uanset hvordan ekspansionen er lavet vil den ikke, jeg mener dampen vil vel udvide sig hurtigere end røret til udblæsningen kan nå at tø op...
Ved godt forsikringen naturligvis vil kikke på lovligheden af installationen, men i netop dette tilfælde har installationen så haft nogen reel betydning?

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af timkenneth » 23 feb 2011 12:18

nej at ekspansionen sidder skidt har ikke noget at gøre med størmsvigt og efterfølgende frostskade.

i mine øjn er det 2 forskellige sager, du har haft strømnedbrud uforsætligt, hvilket forsikringen burde være mand nok til at dække uanset og ekspansionen er ulovlig. de kan så herefter give dig x antal dage til at få det udbedret ift. vidre dækning.

men det går nok ikke, desværre. det bliver et sejt træk med smeden.


ismanden 2011
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22 feb 2011 17:04
Mit fyr: viadrus u22 multi
Areal: 100 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: omkring 30
Årligt forbrug: ?

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af ismanden 2011 » 23 feb 2011 16:35

levi » 23 Feb 2011, 00:03 skrev:Ja naturligvis skal han forklare sig, - men husk nu, - hvis anlægget er frosset, - og skaden er opstået på grund af det, - så er det jo ikke hans skyld.

En ekspansion der ikke er korrekt monteret er absolut ikke acceptabelt, - men lad os nu se, - vi har jo ikke set nogen billeder af din installation, - så vi vurderer jo udelukkende på hvad du fortæller :)


ekspansionen er jo ikke monteret overhovedet, vi har en ekspansion oppe på loftet, som jo var rigtigt instaleret med det gamle fyr som stod lige under ekspansionen, men problemet her at vi har bygget et nyt fyrrum til det nye fyr og rørene her løber langs gulvet i fyrrummet, ned igennem et gulv vi er ved at lave og ind til der hvor det gamle fyr stod og først derefter går det op til ekspansionen på loftet, og så vidt jeg kan forstå på jer skal rørene løbe i en fortsat stigning op til elspansionen på loftet, og det er derfor forsikringen ikke vil dække skaden.
mht. billeder så er jeg ikke klar over hvad jeg skal tage billeder af :oops:

Pointen er - du kan ikke skælde ham ud, - før skylden/årsagen er fundet :)
Jeg vil godt nok helst heller ikke skælde ham ud for det er min svigerfars bedste ven, men på den anden side hvis han har lavet noget der ikke er iorden så må han også råde bod på det.
Venlig hilsen og tak for hjælpen
Ismanden

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af kadett 76 » 23 feb 2011 16:47

en åben ekspansion må gerne sidde på loftet, den SKAL være monteret over øverste radiator for at anlægget virker, derfor monteres den næsten altid på loftet, den skal være forbundet direkte på kedlens fremløb uden afspærringsmulighed, endvidere laver man normalt frostsikring via et omløb i beholderen, dette virker naturligvis ikke hvis kedlen går ud, kontakt din vvs montør og få ham til at tjekke om anlægget er udført efter foreskrifterne og ryk derefter den forsikringsmand rundt, hvis du har forstået ham rigtig, så har han ikke en hat forstand på hvad han snakker om

vvs montøren

ismanden 2011
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22 feb 2011 17:04
Mit fyr: viadrus u22 multi
Areal: 100 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: omkring 30
Årligt forbrug: ?

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af ismanden 2011 » 23 feb 2011 17:03

kadett 76 » 23 Feb 2011, 16:47 skrev:en åben ekspansion må gerne sidde på loftet, den SKAL være monteret over øverste radiator for at anlægget virker, derfor monteres den næsten altid på loftet, den skal være forbundet direkte på kedlens fremløb uden afspærringsmulighed, endvidere laver man normalt frostsikring via et omløb i beholderen, dette virker naturligvis ikke hvis kedlen går ud, kontakt din vvs montør og få ham til at tjekke om anlægget er udført efter foreskrifterne og ryk derefter den forsikringsmand rundt, hvis du har forstået ham rigtig, så har han ikke en hat forstand på hvad han snakker om

vvs montøren

Jamen hele humlen ligger vel i at de rør montøren har lagt ikke løber stødt stigende til ekspansion på loftet og derfor mener taksator for forsikringen at han skulle have afmonteret den gamle ekspansion og monteret en ny på det nye fyr.
Venlig hilsen og tak for hjælpen
Ismanden

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af Zarge » 23 feb 2011 17:10

Du skriver at røret er vandret, har du haft et vatterpas på? Der skal jo ikke meget til for at det er "stigende"...

ismanden 2011
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22 feb 2011 17:04
Mit fyr: viadrus u22 multi
Areal: 100 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: omkring 30
Årligt forbrug: ?

Re: Frostsprængt kedel, spørgsmål til installationen.

Indlæg af ismanden 2011 » 23 feb 2011 18:05

Zarge » 23 Feb 2011, 17:10 skrev:Du skriver at røret er vandret, har du haft et vatterpas på? Der skal jo ikke meget til for at det er "stigende"...
Nej det har jeg godt nok ikke men røret går ud fra kedelen og slår et knæk ned tll 20 cm over gulvhøjde og løber langs væggen og slår så et knæk ned og går igennem sokkelen på garagen og løber iegn langs væggen inde i garagen hvor det gamle fyr stod og går så lodret op til beholder på loftet, så det slår jo knæk nedad 2 gange på sin rute inden det går op og så er det vel ikke støt stigende.
Venlig hilsen og tak for hjælpen
Ismanden


Besvar