Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forsikringsmøde (Fyrrum)

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af holberg19 » 28 sep 2010 16:48

Hej Stokere!

Man bliver helt træt... :(

I forbindelse med gennemført huskøb og tegning af husforsikring havde vi forsikringsselskabet ude og kigge på ejendommen. Meldingen var, at de kun ville forsikre ejendommen såfremt fyrrummet blev bragt i orden. Ok - hvad betyder "bragt i orden så"?

Ja, nu skal i høre. Først lidt baggrund.

Fyrrummet (som også bliver brugt til værksted) er 30 m2 og omgivet af murstensvægge. I hjørnet er en skydedør, der måler omkring én meter. Bag denne dør er der en stald.

Til loft havde jeg tænkt mig ét lag gips OVER bjælkerne, 100 mm isolering og så et lag afsluttende gips, så det fremlagde jeg overfor forsikringsmanden. Men den gik ikke. Ét lag gips UNDER bjælkerne, 100mm isolering og to afsluttende lag gips. Det skal siges at hans løsning involverer at lofthøjden bliver omkring 1,70m

*forhandle forhandle forhandle forhandle forhandle forhandle*

Efter megen møj og besvær får jeg "Ok" til to lag gips OVER bjælkerne, 100mm isolering og et afsluttende lag gips. Fair nok, det kan jeg leve med og det er også fair. Loftet skal være i orden da det er der, hvor tingene for alvor går stærkt hvis uheldet skulle være ude.

Så kigger forsikringsmanden over på skydedøren og siger; "den der, den skal udskiftes med en BD-30". "En hva?" spørger jeg - "En BD-30 dør" svarer forsikringsmanden.

Jeg blev nødt til at spørge ham, hvorvidt han oprigtigt mente, at skydedøren skulle udskiftes med en branddør, og ganske rigtigt; "Ja, det mente han, for det stod i reglementet". Lad mig lige indskyde her, at det eneste umiddelbare letantendelige brandbare materiele i fyrrummet består af 3 dækner (til heste) 4 meter fra fyret og indholdet i det skraldespandsstativ, der står i modsatte ende af rummet i forhold til fyret. Øvrige ting er værktøj, gips og mursten.
Jeg forsøgte at spørge ind til, hvad det var, der skulle brande, som gjorde, at flammerne ville vælte ud af døren i den modsatte ende af rummet FØR de 90 min, som loftet kan holde flammerne væk og det kunne forsikringsmanden da heller ikke svare på. Men en branddør, det skulle der i. Han fortsatte med at spørge, hvornår jeg kunne få bragt de 5 forhold i orden (jeg kunne kun tælle to). Jeg svarede, at nu hvor vi var i gang med at renovere hele stuehuset på 170 m2, så havde en (unødvendig - det sagde jeg dog ikke) branddør ikke første prioritet.
Efter MEGEN forhandling og argumentering fik jeg (hele) 6 mrd. til at udbedre forholdene. Manden kørte og der stod jeg så tilbage. En anelse paf fordi jeg i den grad synes det er overkill med en branddør. Men er det nu også det?

Hvem har installeret BD-30 dør i tilstødende rum til fyrrummet og samtidig udført 3 lag gips med isolering så hele fyrrummet er lukket af med enten beton, gips eller branddør? Jeg hører meget gerne om forsikringsselskaber, der ikke følger reglementet stort set til punkt og prikke, for der vil jeg da overveje at blive kunde.


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af Flunk » 28 sep 2010 16:56

Jeg har træloft, og ingen gips.
Fyrrummet er i hovedhuset.
Har sprinkler istedet for gipsloft.
Godkendt af både forsikring og skorstensfejer som værende lige så sikkert.
Fyrrummet er i selvstændig rum med to døre til det fri.
Begge trædøre.
Der er stråtag lige uden for begge døre?
Forsikringsselskab: CODAN
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af pille bruger » 28 sep 2010 17:17

Du skriver at der er dækener til heste, og jeg går derfor ud fra at det er en landejendom.


http://www.landbrugsinfo.dk/Jura/Meddel ... yrrum.aspx

Så ja, der er lidt at gå i gang med :wink:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af Brandsen » 28 sep 2010 18:07

Halløj i forum,

Jeg har værksted og fyrrum på 60m2 i den ene ende af en staldlænge, og jeg har fulgt BT32 til punkt og prikke.
Så der er brandsikkert loft, en almindelig trædør til det fri i terræn, og en branddør ind til resten af længen,
udtag til brandslange, og pulverslukker udenfor selve fyrrummet.
Dør til det fri, i terræn højde er åbenbart et must ved fyrrum i en staldlænge.
Udtag til vandslange åbenart også, men sjovt nok ikke krav om at der faktisk er monteret en slange.
( Der er vist noget om, at en pulverslukker kan erstatte vandudtaget ved mindre anlæg )
Ingen problem med at få godkendt af fejeren, da han alligevel en dag var forbi for at feje skorten på hovedhuset.
Ingen problem med forsikringen, de var tilfredse når fejer godkendte.

I øvrigt købte jeg flere ret store branddøre nu da jeg skule have én til fyrrummet, og gerne ville have ens døre i længen. De er på 120 cm i bredden, så der kan gå en pallevogn igennem, så jeg evt kan køre brændsel ind på paller.
Købte dem billigt på genbrug et sted på Amager, husker ikke prisen, men faktisk ret billigt, og de havde et ret stort udvalg i almindelige branddøre, brugte men i meget flot stand, dem i 120cm bredde var der dog ikke mange af 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af holberg19 » 28 sep 2010 18:48

pille bruger » 28 Sep 2010, 17:17 skrev:Du skriver at der er dækener til heste, og jeg går derfor ud fra at det er en landejendom.


http://www.landbrugsinfo.dk/Jura/Meddel ... yrrum.aspx

Så ja, der er lidt at gå i gang med :wink:
Ja, landejendom. Eller skal vi ikke bare kalde det beboelse på en grund over 2ha :)

De ting der er nævnt i den rapport du linker til er også det forsikringsmanden gik op i. Havde helt glemt finten med ejendomstypen.


holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af holberg19 » 28 sep 2010 18:52

Brandsen » 28 Sep 2010, 18:07 skrev:Halløj i forum,

Jeg har værksted og fyrrum på 60m2 i den ene ende af en staldlænge, og jeg har fulgt BT32 til punkt og prikke.
Så der er brandsikkert loft, en almindelig trædør til det fri i terræn, og en branddør ind til resten af længen,
udtag til brandslange, og pulverslukker udenfor selve fyrrummet.
Dør til det fri, i terræn højde er åbenbart et must ved fyrrum i en staldlænge.
Udtag til vandslange åbenart også, men sjovt nok ikke krav om at der faktisk er monteret en slange.
( Der er vist noget om, at en pulverslukker kan erstatte vandudtaget ved mindre anlæg )
Ingen problem med at få godkendt af fejeren, da han alligevel en dag var forbi for at feje skorten på hovedhuset.
Ingen problem med forsikringen, de var tilfredse når fejer godkendte.
Jeg har snakket med fejer om det brandtekniske - han nævnte 1 lag gips på begge sider af isolering og ingen branddør. Forsikring er i dette tilfælde en del mere regelrette. Det er også dem der skal betale, hvis det hele futter af.

Udover loftet og den forbandede dør ( :| ) er der allerede de ting du nævner (du har ret - pulver kan erstatte vandinstallation).
Brandsen » 28 Sep 2010, 18:07 skrev: I øvrigt købte jeg flere ret store branddøre nu da jeg skule have én til fyrrummet, og gerne ville have ens døre i længen. De er på 120 cm i bredden, så der kan gå en pallevogn igennem, så jeg evt kan køre brændsel ind på paller.
Købte dem billigt på genbrug et sted på Amager, husker ikke prisen, men faktisk ret billigt, og de havde et ret stort udvalg i almindelige branddøre, brugte men i meget flot stand, dem i 120cm bredde var der dog ikke mange af 8)
Kan du huske stedet? Den behøver ikke være pæn da der nok skal saves lidt i den. Døren er relativt smal.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af Flunk » 28 sep 2010 19:08

Måske genbyg.dk
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af anderswitt » 28 sep 2010 19:54

har ikke noge loft i fyrrummen kun lidt pudset loft som er taldet ned nogle steder efter utæt tag
vilde lave et nyt loft og spurte fejeren om det skulde være gips men han var ligeglad med hvilket loft jeg havde
og der er ikke nogle dør i til resten af værkstedet og forsikringen er ligeglad med det når fejeren har godkendt
der kommer nyt loft 2xgips og en bd 30 dør men det er min egen regel

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af Brandsen » 28 sep 2010 20:28

Halløj igen,

http://www.genbyg.dk -> døre -> branddøre -> der finder du beskrivelser, billeder og mål på deres lager af brugte døre.
Nogle er faktisk sprit nye, overskud fra større byggerier.

Næææ, gips plader kræver to lag, og samlingerne i de to lag skal være forskudt.
Og hey, hvis du 'skummer' lidt ude i kanterne, i stedet for at bruge tid på at save helt nøjagtigt,så skal det være brandskum. Brandskum er rødt, så man kan ikke snyde, hvis man ellers skulle få en så dårlig ide. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af Bigfoot » 28 sep 2010 21:49

jeg havde modsatte oplevelse.
Jeg er også ejer af en beboelse på en grund over 2 hektar... kaldet en landbrugsejendom, men er nok mere bare et hus med en ret så stor græsplæne til....

Vi fik installeret stokerfyr i fyrrummet, som er det gamle hønsehus der er ombygget.
Jeg har krydsfinerloft, med synlige træbjælker og det hele. Det var ikke noget problem, og nej, ingen gips til mig, selvom der ikke er mere end 210 til loft.

som slukningsanlæg godkendte de min haveslange som var tilsluttet i fyrrummet, og som hang i en pæn rulle der.
Så jeg var faktisk ret så imponeret over det, og forsikringsselskabet ville ikke engang ud og se skidtet, de havde det fint med at fejeren godkendte det, og så at fyret overholdte nogle regler for kedler og bla bla bla, men det var dækket ind under et baxi.

selskabet er købstædernes forsikring
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar