Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forsikringsmøde (Fyrrum)

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af coupegt » 28 sep 2010 21:55

jeg havde samme ballade da jeg overtog min landejendom.

Der skulle branddøre (2 stk) i fyrrummet.
hvilket jeg ikke kunne forstå, da tidligere ejer jo ikke lige havde gået så højt op i det og fået det forsikret alligevel.

Jeg fik en forsikring hos Nykredit - de var ude og kigge på fyrrummet og havde ingen krav om branddøre, så dem tog jeg og har været glad siden.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af Bigfoot » 28 sep 2010 22:06

Der er mange selskaber som flækker på langs i galskab, over fyrrum der udgør en del af en staldbygning hvor der skal være dyr.
Jeg vil tro at ved den slags selskaber er det billigere enten at flytte stalden væk, eller flytte fyrrummet.
De var også igang overfor mig, om at resten af hønsehuset, da det udgør to rum på i alt 38kvm, og fyrrummet er de 18 af dem, om vores to heste så skulle gå i de resterende 20kvm.... hmm.... med en lofthøjde på 2.10, og den ene er en DV der måler 170 over ryggen, ja klart, det må da være deres drømmestald.

For ja, det er helt tosset hvad de forlanger, ligesom vis pisset udgør en del af beboelsen, eller endnu værre, er monteret i et bryggers eller sådan. De går jo helt i selvsving.

Men det er nu ikke alle selskaber der tager det så tungt, mit er et af dem.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af coupegt » 28 sep 2010 22:23

jeg forstår det bare ikke helt... altså selvfølgelig skal forholdene være i orden så huset ikke brænder ned.

men man accepterer jo glædeligt en brændeovn midt i huset foran brandbare møbler osv.
Men et fyr i et lukket rum med 2-3-4 mure imellem fyrrummet og huset er en brandfælde uden lige selvom der er monteret aut. vandsluk ved for høj temperatur eller tilbagebrandsikring og der iøvrigt ikke er noget brandbart i fyrrummet.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af Flemmingth » 28 sep 2010 22:48

Forsikring er ikke noget man forstår. Det er noget man betaler!
Sidst jeg skiftede forsikringsselskab, kiggede vi (sælger og jeg) os lidt omkring. I værkstedet, som også er fyrrum, pegede han på mit svejseværk (gl. ESAB æggeskal) og sagde at det skulle være usynligt når vurderingsmanden kom, for han havde allergi mod den slags. Mit brændefyr (gl. Salamander dengang) værdigede han ikke et blik.
Da vurderingsmanden kom var svejseværket 'usynligt' (dækket af nogle gl. kornsække), og heller ikke han værdigede Salamanderen et blik, men godkendte molevitten til brandforsikring m.v.
/Flemming
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

bakman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2011 13:24
Mit fyr: scotte 20 kw
Areal: 310 m2
Brændsel: træpiller og brænde
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: nordsjælland

Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af bakman » 28 nov 2011 00:20

ringede til min skorstensfejer for at høre hvordan jeg skulle lave fyrrummet, det er inde i mit hus, 2 lag gibs og en dør, og behøvede ikke være en branddør da det jo bare var et lille bitte anlæg på 20 kw, og så en 5 kg pulverslukker


susiek
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 19 mar 2011 14:18
Mit fyr: Blackstar 18 kw
Areal: 178
Brændsel: 8mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 5250
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: ?

Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af susiek » 28 nov 2011 08:56

jeg har brugt skorstensfejeren til at sige præcis hvordan det skulle laves. 1 lag gipsplader på loftet- 13 mm, en trappe til loftet 6 m fra fyret skulle lukkes inde og væggen her og døren skulle pakkes ind i gips.Der hænger en lille gammel pulverslukker, ikke godt nok, jeg skal ha købt nogen større, 2 stk, ka ikke huske hvor mange liter.Min skorsten er placeret udenfor pga stråtaget.



Flunk er du så også lige steget 220 % på din husforsikring?
Jeg har nemlig også codan og stråtag- HAVDE codan, de er fyret, men ved det bare ikke endnu.de sender stigningen 1 mnd før forfald, 1 dec, det kan man da bare ikke.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af Flunk » 28 nov 2011 08:58

Jeg har ikke hørt fra Codan endnu, men har også først forfald om 3-4 md.
Lad os se hvad de siger, eller om de også her skal fyres.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

S_L_Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 nov 2011 12:31
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 120 + 80
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Dagligt forbrug: 8
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Viborg

Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af S_L_Nielsen » 28 nov 2011 09:48

Jeg havde besøg af en forsikringsmand i forbindelse med et skift til IF. Han krallede helt ud over min 350 amperes booster, det var jo et svejseværk efter hans mening. Sikke et fjols. Forsikringen blev alligevel ikke til noget, da min er et "nedlagt husmandststed", og sådan noget ville IF ikke røre. :D

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Forsikringsmøde (Fyrrum)

Indlæg af Albert » 28 nov 2011 14:36

Når man laver nyt fyrrum,og rådfører sig med fejere og forsikringer,så husk at få godkendelsen på skrift,især fra div, forsikringsselskaber,da man meget let kan stå med regningen selv,hvis uheldet er ude,mundtlige godkendelser er intet værd.

Når jeg læser de foregående indlæg om forskellige løsninger på brandsikring af fyrrum,som ovenikøbet er blevet godkendt.er der en del af dem som ligger et stykke fra de krav loven foreskriver,så jeg vil opfordre til at man selv søger oplysninger om indretning af nyt fyrrum,hvis det er aktuelt med nyindretning,enten i BTV 32 eller BR 10
eller evt. på arbejdstilsynets hjemmeside.

Det er helt fint at ens fejer gokender det,og mange har så den opfattelse at så gør ens forsikring pr. automatik det samme,men sådan hænger det ikke altid sammen i praksis.

Hvis man er uheldig at have en af de fejere der ikke kender loven,og han godkender et anlæg/fyrrum,der ikke er reglementeret opført,og der opstår brand,kan man meget vel risikere at ens forsikring melder hus forbi,så derfor sørg altid for at forsikringen er orienteret.


Besvar