Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Jobak » 17 sep 2008 17:57

Jobak skrev: Hej
Min nabo har lige købt 1 stk. Bio18 med Herkules kedel ved samme firma - dog i en anden by.
Er den dermed ikke godkendt ? Jeg kan ikke lige huske kw på kedlen...
Tror I at jeg skal bede ham om at aflevere den igen ? Jeg ved de har snakket med en fejer om pillefyr generelt, da det er et stråtækt hus de bor i, men jeg tror ikke de har snakket specifikt om modeller og godkendelser osv. Det kan simpelthen ikke passe forhandleren sælger noget, der ikke er godkendt.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Ulrik » 17 sep 2008 23:44

Jobak -> Nej, det burde ikke passe at forhandlerne sælger noget der ikke er godkendt.
Men det gør de altså, endda flere steder.

Jeg synes du skal finde ud af hvilken kedelstørrelse der er tale om.
Hvis der er problemer kan i jo kontakte fejeren og finde ud af hvad der skal gøres.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Klaus » 18 sep 2008 07:13

Det er jo nok ikke et problem hvis det er stillet op, men ved en gensalgs situation vil der uden tvivl blive problemer.

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bach » 05 okt 2008 19:54

Klaus skrev:
Man må gerne bruge samme brænder på en 34kw kedel, det skal bare testes og godkendes sammen.
Jeg fik en lidt anden besked da jeg talte med Alcon om deres kedler og brugen af forskellige stokere - de er af en anden opfattelse.
Jeg fik forklaret at en stoker & kedel ikke skal godkendes som et sæt, bare brænderen/stokeren er godkendt er det faktisk nok. Man skal så bare sørge for at kombinere dem med en "passende" kedel...Lidt en gummiparagraf - men det skulle være sådan miljøministeriet har befalet.

Bruger man f.eks. en 16 kW woody med en Alcon 3A kedel - får man teoretisk en høj virkningsgrad og en lav røggas temp. Men omvendt en lille kedel og en kæmpebrænder giver lav. virkningsgrad og meget høj røggas temp.
Mvh Bjørn.

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop » 22 okt 2008 20:37

Jamen kære venner nu har jeg jo fået en snak med skorstensfejer og han tænker på at trække min godkendelse og andre i området tilbage men jeg har fået en chance til at få gjort noget ved det
Så ja har spurgt advokatven Står stærkt iølge købeloven bryder de flere regler så det er kontant afregning

men nu har jeg spurgt både fyrteknik samt vvs eksperten pr mail for om ikke andet så må de jo ombytte til en scotte for jeg kan jo ikke Fyre ulovligt

Ellers skal de godt nok se at få fingeren ud og fremskaffe en godkendelse af mit 29 kw fyr


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Troldmand. » 22 okt 2008 21:22

Bop skrev:Jamen kære venner nu har jeg jo fået en snak med skorstensfejer og han tænker på at trække min godkendelse og andre i området tilbage men jeg har fået en chance til at få gjort noget ved det
Så ja har spurgt advokatven Står stærkt iølge købeloven bryder de flere regler så det er kontant afregning

men nu har jeg spurgt både fyrteknik samt vvs eksperten pr mail for om ikke andet så må de jo ombytte til en scotte for jeg kan jo ikke Fyre ulovligt

Ellers skal de godt nok se at få fingeren ud og fremskaffe en godkendelse af mit 29 kw fyr
Klap nu lige hesten - Hvornår er dit fyr opstillet, du ved jo sikkert godt skæringsdatoen er den 1/6 i år....
Hvad der engang er godkendt, kan man vel ikke sådan bare trække tilbage???? Hvis ja, har fejer da været møj dårligt opdateret.

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop » 22 okt 2008 22:07

Jamen altså han har jo også fundet ud af at mærkat på kedler ikke svarer til størrelse

Det er jo løgn at der står 22kw på kedel når der ovenover står 29 kw på tjekkisk

Og jeg er da selv heller over hele hovedet ikke tilfreds med det og fyr er startet i juli måned

De må sørge for mit fyranlæg er lovligt det har jeg købt det til at være og at de så ikke lige tilsyneladende har styr på det

Så må de enten fremskaffe rigtig prøvningsattest eller betale tilbage eller evt lave en aftale med mig om at ombytte til lovligt scotte fyr

De kommer til at udrette problemet sådan er det


mvh bp












Troldmand. skrev: Klap nu lige hesten - Hvornår er dit fyr opstillet, du ved jo sikkert godt skæringsdatoen er den 1/6 i år....
Hvad der engang er godkendt, kan man vel ikke sådan bare trække tilbage???? Hvis ja, har fejer da været møj dårligt opdateret.

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af KimW » 22 okt 2008 22:25

Bop skrev:Jamen altså han har jo også fundet ud af at mærkat på kedler ikke svarer til størrelse

Det er jo løgn at der står 22kw på kedel når der ovenover står 29 kw på tjekkisk

Og jeg er da selv heller over hele hovedet ikke tilfreds med det og fyr er startet i juli måned

De må sørge for mit fyranlæg er lovligt det har jeg købt det til at være og at de så ikke lige tilsyneladende har styr på det

Så må de enten fremskaffe rigtig prøvningsattest eller betale tilbage eller evt lave en aftale med mig om at ombytte til lovligt scotte fyr

De kommer til at udrette problemet sådan er det


mvh bp













Miljøstyrelsen tager ikke dette emne særlig alvorligt : viewtopic.php?f=172&t=3757
Din fejer har jo været ligeså skødesløs ved at godkende fyret i første omgang, så er det da ikke dig skal have en chance for at gøre noget ved 'problemet'? enten er dit fyr godkendt af fejeren eller også er det ikke.
Der må han træde i karakter og tage en beslutning, der jo så kan få konsekvenser for ham også.
Hvis leverandøren mener at de har solgt noget der er lovligt og som fejren stadigvæk har godkendt hvor er din sag så?
Hvis ikke fejeren eller MST vil sige fyret er ulovligt så får du nok svært ved at overbevise en dommer.

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop » 22 okt 2008 22:50

Jamen jamen jamen har bare fået at vide at jeg må se at få udredet problemet vil da gå ud fra det er i expertens egen interesse da de bryder lov ved at sælge kedler som kun er godkendt med bio18 brænder og så mærker de størrelser forkert på kedler da de muligvis kun har en godkendelse det er altså ikke lovligt

Vedr eftermontering så er det noget andet da der så ikke er tale om nyindstallering af kedel som i mit tilfælde.

Altså de er vel også selv intereseret i at få styr på deres godkendelser

Siden det ikke er mig der sælger noget og mærker det forkert så er det altså ikke mit problem det tror jeg heller ikke eksperten vil benægte

Skorstensfejer er jo bare blevet forvirret af at experten mærker kedel forkert og hvad værre er jeg påpegede det selv overfor jan fyrteknik men fik ikke noget ordentligt svar de ved det godt det er jeg sikker på

Men jeg vil altså have et lovligt fyranlæg for det er det jeg har betalt for sådan er det

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af KimW » 22 okt 2008 23:19

Mener fejeren at fyret er lovligt, hvis nej så skal han reagere på det.


Besvar