Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Theil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 okt 2008 19:20
Mit fyr: Bio-Teqh 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 28 Kg
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Theil » 24 okt 2008 19:28

Når man nu læser det hele igennem, så undre det mig at hverken Fyrteknik (Jan Phil) eller Martin Andresen kommentere på dette emne.

Men måske de har fået mundkurv på.. :cry:

Hvis det virkelig skulle være tilfældet, så må der jo være ugler i mosen.
glæder mig til foråret kigger frem


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Zarge » 24 okt 2008 19:42

Syntes jeg også virker lidt påfaldende... Jeg har da desvære konstateret at jeg ikke skal nyde noget af at købe det BIO 18 jeg egentlig havde regnet med... Ihvertilfælde ikke foreløbig... Men selvom der skulle komme klaring på det med de generelle godkendelser, så ved jeg ikke hvad jeg skal syntes om et firma (vvs eksperten) der reklamere for noget som ikke kan hærske nogen tvivl om ikke er lovligt ( at fyre med pind i bioen)

Lidt ærgeligt, de virker ellers som flinke fyre...

kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af kenneth baunsgaard » 24 okt 2008 21:03

Ærgeligt at et stykke papir kan ødelægge et ellers godt produkt. Vi er rigtig glade for vores bio18 på en 24kw kedel, det kører bare derud af. Billig i indkøb, og billig i brændsel, bruger pt ca 10kg pr døgn,og de sidste par år har vi brugt ca 6L olie på dette tidspungt med samme kedel

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop » 24 okt 2008 21:48

Jamen jeg er enig men kenneth bortset fra at fyr ikke er godkendt til brænde så er din størrelse jo godkendt
til piller.

Vedr at de ikke står frem og eksempelvis for ændret deres reklamer og får talt med de købere som ikke har godkendte anlæg og dem der ikke må fyre med brænde som de jo reklamere med.

Ja det kan da koste et fyr men for eksperten tror jeg på det er meget meget dyrere ikke at gøre noget.

Så tavshed koster for det bryder folk sig vidst ikke om.

Jeg selv tjah undersøger sagen men håber på at godkendelse kommer snart

Men skuffet over det med brændet ja fyret er jo solgt på en stor løgn det er så meget optimalt at jeg fremover køber andetsteds Tror ikke rigtig på det de skriver længere.

Vi bruger noget mere men vi har også 296 m2 og en større kedel.

Sjovt nok med samme dokumenter som dit GGG

Har været inde og se på flere andre fyr hos ja mere reelle forhandlere og de tilbyder ægte dokumenter man kan se først

Sjovt som det her har bredt sig ud i branchen men det er jo så også startet med noget KL stoker dokumentation


Jamen de tænker åbenbart som Rosendahl gjorde og VVS grossisten de krakkede begge på for meget af den slags

Så ved ikke om vi skal lave en indsamling til stenen eller de kommer på banen Griner !! Se lyst på det venner

det er da ikke noget man oplever hver dag når man ikke arbejder hos Experten smiler

Theil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 okt 2008 19:20
Mit fyr: Bio-Teqh 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 28 Kg
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Theil » 24 okt 2008 23:57

BOP:

Vvs-grossisten krakkede ikke rigtigt, de blev opkøbt af Vvs-eksperten.
Ikke at det gør sagen bedre.
glæder mig til foråret kigger frem


KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af KimW » 25 okt 2008 00:20

Ulrik skrev:Nej KimW, nu må du godt nok åbne dine øjne.
Bio 18 er blevet afvist af flere skorstensfejere i tilfælde hvor kedlen har været større end 24KW.
Og nu forholder det sig faktisk sådan at skorstensfejerne er den udøvende retsinstans på det område.
Så den er sq lidt svær at komme uden om :)
Jeg anfægter skam ikke skorstenfejerne :)
Det er bare utroligt at der er så meget rod og forvirring på området, mens at MST og DTI reelt sidder med de godkendelser der kunne afklare tingene, og enten erklære forholdende for ok eller 'no go'.

Hugo_Holmelin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 05 okt 2008 13:57

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Hugo_Holmelin » 25 okt 2008 08:55

Se nu har jeg liflet lidt rundt på det store internet og fundet flg.:

Hvis en serie af fyringsanlæg markedsføres i flere størrelser, skal samtlige størrelser så afprøves?
Miljøstyrelsen henviser til praksis for tests jf. de europæiske standarder på området (EN 13240, EN 303-5
m.fl.). For anlægstyper, der tilhører en serie af anlægstyper med samme konstruktion, men varierende størrelse,
vil det ifølge de europæiske standarder være tilstrækkeligt at foretage afprøvning af en enhed fra den
mindste og største anlægstype, såfremt forholdet mellem den nominelle varmeydelse for de pågældende
enheder ikke overstiger 1:1,6 (rumopvarmere) eller 1:2 (centralkvarmekedler). Hvis dette forhold overstiges,
afprøves yderligere en eller flere enheder fra anlægstyper af mellemliggende størrelse, således, at forholdet
mellem den mindste og største enhed i hvert størrelsestrin ikke overskrides.

Som jeg læse dette må en godkent Bio18 24Kw også gerne sælges større, forholdet 1:2, giver jo 24:48, d.v.s. at en 29Kw er jo gyldig, hvis dette ikke er korrekt, så forklar mig hvorfor.

desuden har jeg fundet dette:

Brugeren af fyringsanlægget kan fyre med alle lovlige brændsler (det vil sige brændsler, der er nævnt i biomasseaffaldsbekendtgørelsen
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=13033), så længe anlægget
ikke giver anledning til væsentlig forurening.

Dette læse jeg som en Bio18 med Hercules kedel, gerne må brænde en pind i ny og næ, igen hvis dette ikker er korrekt, så forklar mig igen hvorfor.

Hugo

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Ulrik » 25 okt 2008 09:35

Hugo:

1. Den er godkendt såfremt den største og mindste kedelstørre er testet og begge overholder EN 303-5. Det er altså IKKE nok at teste den mindste kedel. Yderligere skal testinstituttet vurdere at den kan bruges som serietest.
2. En kedel SKAL være godkendt til det brændsel den sælges på. Hercules kedlen er IKKE godkendt til fyring med brænde, du finder et link til testresultat af denne andetsteds hvor man kan se at hverken kravene for virkningsgrad eller emission er overholdt. Iøvrigt linker du til retsinfo vedr. håndtering af biomasseaffald??


Der går rygter om at Bio18 er blevet testet på en 40KW kedel.
Det vil sige at Bio18 anlæg der sælges sammen med en korrekt attest, er godkendte i denne størrelse. Og hvis testinstituttet vurderer det, kan alle kedler mellem 24 0g 40 KW sælges som værende godkendte, men ikke til fyring med brænde.
Men først fra den dag hvor man kan udlevere attesten!
MvH Ulrik©

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af MichaelK » 25 okt 2008 09:41

Hugo_Holmelin skrev:
....

Dette læse jeg som en Bio18 med Hercules kedel, gerne må brænde en pind i ny og næ, igen hvis dette ikker er korrekt, så forklar mig igen hvorfor.

Hugo

Hej


Den tror Jeg at Jeg kan svare på.

Se man på DTI's liste over godkendte brændekedler, så er der een ting der springer i øjnene.
Alle godkendte anlæg til fyring med brænde, har virkningsgrader fra ca. 88 - 92%. Bio18 har
en virkningsgrad med brænde på ca. 45%, jf. tidligere indlæg her på siden.

Der har Du svaret på dit sidste spørgsmål. Bio18 har ikke en høj nok virkningsgrad, i forhold
til EN303-5. I hvertfald ikke når det gælder fyring med brænde. Til gengæld har den en
virkningsgrad, som er høj nok når det gælder træpiller. Derfor er den kun godkendt til piller.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop » 25 okt 2008 09:41

Hej Hugo

Jeg har undersøgt sagen med DTI.

Bio 18 den de kalder 24 kw i reklamer Den er godkendt og det siger kristian fra stokerservice
så 40 kw også skulle være.

Så mangler pt de kedler i mellem. Hvis 40 altså er godkendt men jeg tro på hvad han har skrevet her.

Nå men DTI HAR JEG fået på skrift skriver udtrykkeligt Bio18 24 kw er godkendt til automatisk biobrændselfyring dvs ikke BRÆNDE

Med mindre du flishugger hele lortet og så pulveriserer det bagefter så den lille kannlertsnegl kan æde det
men det tør jeg nu ikke selv den er vist for klejn smiler.

DET er DTI der laver godkendelses attester og BIO 18 bliver IKKE godkendt til brændefyring pga for lav virkningsgrad ved brændefyring.


Så er det jo jeg mener man er blevet vildledt da deres reklamer og lovende ord i tlf og deslige har jo holdt på det er lovligt.

Men nu kan de jo ikke lave deres egne regler så derfor forstår man ikke de ikke prøver at rette op på det ved at tale med folk om det.

Men det kan være de ligepludselig skriver VVS Grossisten på alle deres butikker og så kan de vel rende fra det hele.

Så indtil videre så vil jeg bare undersøge rent juridisk rent markedsføringsmæssigt at de kan tillade sig og så også om det kan være rigtigt de sælger noget der slet ikke er godkendt.

Det er jo også forkert at nogle brancher der kan man slet ikke indregistrere køretøjer uden alt er godkendt her der forsøger man det modsatte.

Fyr er faktisk gode nok til piller men det er nogle besynderlige fremgangsmåder de benytter hos Experten.

Og så lige en kommentar vedr deres køb af VVS-Grossist der står da i flere annoncer at de købte Grossist efter den gik fallit og startede igen med nyt CVR nummer ellers mener jeg heller ikke de sådan lige havde kunne rende fra folks garanti og reservedels garanti.


Det hele er noget speget syntes bare at det er noget ringe at man for mit vedkommende køber kedel efter de nye regler i marts og så jeg med god tro venter med at installere da Jan odense ja så den samme Jan fyrteknik sagde de er godkendt efter NYE regler juni.

Så er jeg kommet til at tænke på da han var her og teste fyr så spurgte jeg ind til forkert mærkat på fyr og fik ikke noget reelt svar anden end de ikke havde andet .
Og jeg sagde til ham jeg handlede med en i Odense med samme navn der sagde han nå jeg troede det var Hedensted vidste slet ikke vi havde afdeling der.

Det er jo fordi han har flere hatter i denne sag han er med til udvikling plus er med til salg pga han arbejder i Odense samt han så også er ham der tester.

SÅÅÅ

Jeg undersøger til bunds i om det her kan være lovligt i følge markedsføringslov for det har jeg helt ærligt mine tvivl om. Syntes bestemt flere firmaer er blevet dømt for langt mindre forseelser.

Har man lavet noget rod så burde man bare få rettet op på det på den anden måde her ja så har man da mistet tiltroen til det firma.

DVS i mit tilfælde at ordre på solvarmeanlæg vil blive lagt andetsteds.


Så HUGO det er pga virkningsgrad ved brændefyring i u22 kedler det dur ikke samt at de kun er godkendt til automatisk biofyring.


Det betyder ikke noget siger de bare jaja ligepludselig så står man nok med lorten hvis de vil til at checke
anlæg

Og princip er når jeg køber noget godkendt så skal det også være det.

ELLERS SKAL PRISEN DA NOGET NED Man må fakisk slet ikke handle med ikke godkendte anlæg for de må ikke sættes op.


Grunden til at VVS eksperten ikke nævner noget herinde pt det er at de ikke har noget på skrift som gør at de pludelig kan godkende samt omvende DTI test til at godkende disse kedler til brænde ifølge de nye regler som de er solgt under.


God weekend folkens er ikke sur men skuffet ligesom så mange andre


Besvar