Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Ole S. »

Hej

Der findes forsvindende få anlæg på markedet der er GODKENDT til brænde og træpiller, tror nemt de kan tælles på en hånd.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop »

Nu kunne jeg jo så tænke mig at vide om dansk stoker er et godt produkt
De er allerede fremme med at være næste skrive 15270 godkendt de skriver det er en klasse bedre ?

Ville man have nogen fordel i at levere sit bio18 anlæg tilbage og så købe det andet det er også støbejern og kan fyre med korn

Når nu ikke bio18 må fyre brænde så må man jo tænke på andre ideer og jeg har 5 års kornfyringserfaring
uden problemer kun reservedelsmæssigt fra grossisten derfor skrottede jeg fyret og købte det famøse Bio18 til brænde og piller

Er der nogen kloge generaler der vil udtale sig Dansk stoker yder 5 års garanti på alt siger de
??

Er det bedre end fortsætte på piller med 18 neren ??????????+
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop »

Jeg tænker lidt på i stedet for at lave det hele meget besværligt
Evt at udskifte Bio18 med kedel til Scotte for så kan jeg nøjes med at skifte kedel og så beholde sneglen til bio18 hvilken jeg har købt 1 meter længere end normalt.

Er der nogen der syntes det er en dum ide jeg købte jo bio18 pga den kunne fyre begge dele det bliver den aldrig godkendt til og kan nu få penge tilbage om jeg vil.

Syntes også jeg har bøvl med at Bio18 ikke er glad for fnulder i piller er scotte ligeglad med det ?

Virkningsgrad ser jo ud til at være betydelig højere men er der nogen der ved om det forholder sig sådan ?

Giv mig nogle gode råd

Grunden til jeg vil beholde systemet med pillebrænder er at jeg jo har investeret i snegl fra udendørs glasfiberfodersilo som trækker ind til pillebeholder

Skal jeg ændre alt det så er det skod.

Vil jeg opnå en fidus ved at bruge Scotte i stedet ?????

Kan ikke se fidus i lavere virkningsgrad når nu fyr ikke kan godkendes til brændefyring så kan jeg jo gøre som hele tiden og fyre brænde i vores brændeovn.


Giv mig et godt råd ved godt at dansk stoker sikkert er bedre men også betylig meget besværligt at ombytte pga diverse forhold.

Scotte eller BIO 18 ?????????

Så en anden ting nu fyrer vi 296 m2 og det klarer bio18 på laveste trin med 29 kw kedel tror i 24 kw kedel er nok eller skal jeg vælge 30 kw kedlen hvis jeg skifter ???


Det er vel ligegyldigt at kedel er pladejern når det bare er piller man fyrer med så skal man vel vælge høj virkningsgrad ??


Tak for input på forhånd
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Klaus »

Bop skrev:Jeg tænker lidt på i stedet for at lave det hele meget besværligt
Evt at udskifte Bio18 med kedel til Scotte for så kan jeg nøjes med at skifte kedel og så beholde sneglen til bio18 hvilken jeg har købt 1 meter længere end normalt.

Er der nogen der syntes det er en dum ide jeg købte jo bio18 pga den kunne fyre begge dele det bliver den aldrig godkendt til og kan nu få penge tilbage om jeg vil.

Syntes også jeg har bøvl med at Bio18 ikke er glad for fnulder i piller er scotte ligeglad med det ?

Virkningsgrad ser jo ud til at være betydelig højere men er der nogen der ved om det forholder sig sådan ?

Giv mig nogle gode råd

Grunden til jeg vil beholde systemet med pillebrænder er at jeg jo har investeret i snegl fra udendørs glasfiberfodersilo som trækker ind til pillebeholder

Skal jeg ændre alt det så er det skod.

Vil jeg opnå en fidus ved at bruge Scotte i stedet ?????

Kan ikke se fidus i lavere virkningsgrad når nu fyr ikke kan godkendes til brændefyring så kan jeg jo gøre som hele tiden og fyre brænde i vores brændeovn.


Giv mig et godt råd ved godt at dansk stoker sikkert er bedre men også betylig meget besværligt at ombytte pga diverse forhold.

Scotte eller BIO 18 ?????????

Så en anden ting nu fyrer vi 296 m2 og det klarer bio18 på laveste trin med 29 kw kedel tror i 24 kw kedel er nok eller skal jeg vælge 30 kw kedlen hvis jeg skifter ???


Det er vel ligegyldigt at kedel er pladejern når det bare er piller man fyrer med så skal man vel vælge høj virkningsgrad ??


Tak for input på forhånd
Tror vist det spørgsmål hører til et andet sted end i denne tråd..
KimW
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af KimW »

Bop skrev:Jamen altså er man ikke ligevidt hvis man bare ombytter kedel til scotte den kan jo ikke tage brænde heller !
Jeg har ikke noget mod støbejern er også tilhænger af det.
Men alstå tjaaaaaaaaaaa Jeg tror nu at hvis Eksperten vil fortsætte ideen med anlæg til begge dele så er de vel nødt til at se efter anden kedel evt anden støbejernskedel.

Jeg har da hele tiden været tilhænger af støbejern.

Nå jeg vil se om de kommer med en udtalelse vedr hvad de gør og om de får kedel godkendt til piller og om hvad de så har tænkt sig først inden man tager endelig stilling til den side af sagen
Helt ærligt, du har fået et tilbud om at kunne returnere din Bio18 med kedlen osv, det var det du gik efter hele tiden, og du har selv foreslået en bytter med en Scotte.
Tillykke med det.
Vil du nu kun returnere halvdelen og ellers afvente hvilke ideer VVS-Eksperten finder på?
Det er ikke sådan lige til at kombinere en ny kedel osv, det kræver jo en ny 303-5 godkendelse.
Men helt ærligt, min bil bliver også solgt med specifikationer om at den kan køre 185 km/t, men det er ikke lovligt i DK, derfor vil jeg heller ikke lade købet gå tilbage.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af thy »

KimW skrev: Helt ærligt, du har fået et tilbud om at kunne returnere din Bio18 med kedlen osv, det var det du gik efter hele tiden, og du har selv foreslået en bytter med en Scotte.
Tillykke med det.
Vil du nu kun returnere halvdelen og ellers afvente hvilke ideer VVS-Eksperten finder på?
Det er ikke sådan lige til at kombinere en ny kedel osv, det kræver jo en ny 303-5 godkendelse.
Men helt ærligt, min bil bliver også solgt med specifikationer om at den kan køre 185 km/t, men det er ikke lovligt i DK, derfor vil jeg heller ikke lade købet gå tilbage.
næ men hvis du var lovet at din nye benzin bil ville kunne køre på disel indimellem så vil du jo nok klage :shock:

hmm ser jo bare ud til at det skal trækkes i langdrag til nogen måske lukker øjene og rykker datoen til godkenelserne igen :evil:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
KimW
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af KimW »

thy skrev: næ men hvis du var lovet at din nye benzin bil ville kunne køre på disel indimellem så vil du jo nok klage :shock:

hmm ser jo bare ud til at det skal trækkes i langdrag til nogen måske lukker øjene og rykker datoen til godkenelserne igen :evil:
Jeg mindes noget om at bil sælgeren mente at 12.4 km på literen aldrig ville blive et seriøst problem og at benzinpriserne da ikke vil nå op over 10 kroner :)
Hvis der var ligeså stor vilje hos MST som i dette forum, så var der slet ingen tråd om dette emne.
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af jni »

Bop skrev:Jeg tænker lidt på i stedet for at lave det hele meget besværligt
Evt at udskifte Bio18 med kedel til Scotte for så kan jeg nøjes med at skifte kedel og så beholde sneglen til bio18 hvilken jeg har købt 1 meter længere end normalt.


Grunden til jeg vil beholde systemet med pillebrænder er at jeg jo har investeret i snegl fra udendørs glasfiberfodersilo som trækker ind til pillebeholder

Skal jeg ændre alt det så er det skod.

Det er vel ligegyldigt at kedel er pladejern når det bare er piller man fyrer med så skal man vel vælge høj virkningsgrad ??


Tak for input på forhånd
Det er vel liggyldigt om din snegl skal fylde en pillesilo på det ene eller andet anlæg, eller ?

Jeg tror ikke du vil få tæringsproblemer ved fyring med træpiller, og en opop kedel koster altså kun 5 kilo, hvis den tærer (desvære er den bare ikke særligt tæt, tilgændgæld er den nem og gøre ren)
mvh Jesper
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop »

Øhh ikke helt for jeg har placeret pillebeholder på yderside af væg til fyrrum og fra udendørs glasfiberfodersilo har jeg en ny træpillesnegl fra Arni maskinfabrik. På 8 meter.

Så hvis Altså hvis jeg skifter fyr så vil det altså være langt billigere at blive i samme type anlæg da det ellers koster alt muligt forlængelse af snegl og deslige.

Kan forøvrigt godt undre mig over pris på de små snegle til pillebrænde når man kan købe stor snegl 380 volt på 8 meter til pille for de ca 7000
der må være nogen der tjener godt og den anden snegl tjener de da også på.


Men tilbage til det andet hmmm hvad mener du med utæt ??

Er det så ikke en bedre fordel at vælge comfortkedlen eller er det det samme bare med mere isolering omkring ?


Tak for svar


Føler du at virkningsgrad er så høj som de skriver eller ? for ellers kan det sgu ikke betale sig at udskifte det .
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af jni »

Det er jo svært at sige, når man ikke måler virkningsgraden, men pilleforbruget er ca 6-7 tons, før blev der brugt ca 3000 l olie, og vi har haft vores vores 70 m2 ferielejlighed udlejet, end da der blev brugt olie. Så det kan vel ikke være helt ved siden af. (jeg skal også have købt en kamstup måler)
Falck har kamstup måler og har målt årsvikningsgraden til 85 % (viewtopic.php?f=137&t=2743) 85 % er flot, da der ved test af kedler medregnes tab til omgivelser (iflg falck)
og der ikke laves start/stop der uværligt medføre lidt lavere virkningsgrad
mvh jesper

Besvar