Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop » 26 okt 2008 00:58

NÅ JA ALLAN

DIT SPØRGSMÅL om sammenligning med rosendahl tjah det skal jeg svare på når jeg ved hvad i vil gøre med mit fyr som pt manger den godkendelsesattest

??

Og som jeg egentlig gerne vil beholde men som jeg alligevel føler i har snydt mig med så den er svær at svare på jeg vil ikke udtale mig før i siger noget om det hej


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Ulrik » 26 okt 2008 01:43

Pendec - Jeg ville forholde mig til sagen istedet for at begynde på alle mulige mærkelige/sjove sidespring.

Jeg har skrevet det før i denne tråd, og nu kan jeg så skrive det igen:
At der skulle mere fokus på problemerne vedr godkendelse eller mangel på samme, er en beslutning der er truffet i af Redaktørerne og Admin i fællesskab.
Så nej, brugerne skal ikke stå alene med problemerne. Der skal noget fokus på, det har vi jo bevist nu at det hjælper.

Jeg angriber ingen og jeg forbeholder mig til dokumenteret fakta, det ville du vide hvis du fulgte lidt med i debatten.
Har du overhovedet læst de indrømmelser der er kommet fra Allan, VVS Eksperten?

Hvorfor "nogen" skulle begynde at dreje den over i noget med at jeg selv skulle have interesse i andre produkter/selv have noget på vej, det kan man jo kun gisne om.

Du skriver at du er 100% sikker på at DTI giver forhandlere en chance for at løbende for deres produkt godkendt efter de nye regler. og ikke bare siger luk butikken produktet er nu ulovligt.
Det har DTI intet som helst med at gøre, og det at du skriver det er et direkte bevis på at du ikke har læst lovstoffet.
Der ville du nemlig kunne læse at det ikke er tilfældet.

Iøvrigt er jeg sikker på at Bio 18 er et ganske udemærket køb til prisen og så længe der fyres med træpiller kan jeg ikke se nogen som helst problemer med det anlæg.
Jeg er sikker på at du er glad for din Bio 18, men lad nu være med at tage diskussionen personligt.
Der er ingen der siger at dit anlæg er noget skidt.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop » 26 okt 2008 02:01

Giver dig ret Ulrik det kan da være ligemeget havd man har af fyr eller type og deslige bare lortet virker.

På det punkt er jeg ikke pt utilfreds med Bio18 men bare dokumentmæssigt.

Og så det med brændefyring.


Vedr JNI så syntes jeg ikke Allan har noget og lade jesper høre for med de indrømmelser de nu er kommet med.
Jeg tror på Jesper og kan ikke se hvorfor nogen skulle lyve om det han fremlægger tror han har andet at lave.

pendec

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af pendec » 26 okt 2008 02:20

Bop skrev:Giver dig ret Ulrik det kan da være ligemeget havd man har af fyr eller type og deslige bare lortet virker.

På det punkt er jeg ikke pt utilfreds med Bio18 men bare dokumentmæssigt.
Hvad betyder det? du brokker dig og alligevel, så er alt iorden?

Tænk du på hvilken røre i andedammen, det skaber for dem som "tror" på disse påstande, og vil beslutte sig udfra disse modstridende argumenter..
Amatører sidder her i forum og beslutter om loven skal fortolkes som et A eller et B, og bliver personlige i det omfang at der er sælgers problem, og ikke den danske lovgivning som er dårlig, eller om det måske er køber som vælger at sammensætte produktet "forkert".

Og igen, jeg er 100% sikker på at da loven trådte ikraft, blev igangværende produkter på markedet ikke lige pludselig ulovlige sådan lige, ikke godkendt måske, MEN! . (læste lige ulriks svar, som jo kun vil bekræfte mig i resten her) . De skal vel være igang med en godkendelses process, og så går historien ikke længere, det kan jo tage rigtig lang tid, bare tænk på de 18+ måneder en sag hos forbruger klagenævnet tager, og endda koster køberen penge at starte op. Er sagen af så grov karakter, så var eksisterende installationer jo nok også ulovligt gjort og ikke kun en ikke godkendt installation, og dermed skulle ALLE i danmark igennem en gang rod uden lige.
At direkte konkludere at vvs eksperten foretager sig noget ulovligt at jo at drage konklusioner på amatør niveau, og dermed tiltrække sig opmærksomhed på en udokumenteret (løgn) historie, som der gøres her. og det er virkelig uacceptabelt at spille på de noder, fordi man kan styre historiens gang.

I diskuterer emne som at fyre med brænde, som DTI egentlig primært skal godkende/afvise på grund af forurening, som der skrives, hvor er problemet? i skyder sgu med kanoner efter gråspurve her.. Er det så dramatisk.. det er nok værrere at vores huse bliver mindre værd pt, og at vi skal betale flere tusind mere i renter den næste tid, fordi vi ikke er med i EUs € mønt aftale. det kalder jeg seriøst og lidt høj aktuelt. men ikke passende for det her forum dog! (ved det godt)

pendec

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af pendec » 26 okt 2008 02:34

Ulrik skrev:Hej VVS Eksperten

Vedr. virkningsgraden på Herkules U22 ved brændefyring, dokumentet findes her: http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/ ... -772-9.pdf
Rapporten er udgivet i 2008 af Miljøministeriet og det er DTI der står for testresultaterne.
Citat: Virkningsgrad 45,7%
Dette er næsten 30% lavere end kravene i DK!
Hvad har så dette med det aktuelle emne at gøre?
Dette projekt er udført for Miljøstyrelsen af Kim Winther, Teknologisk
Institut i perioden 1. maj – 30. september 2007.
rapport fra sep. 2007? det udelukker jo produktet som værende relevant, da det er foretaget før det nye regelsæt er lavet?

vi får snart det samme problem på visse biltyper, omkring kilometer pr. liter.. gør det så modellen fra 2004 dårligere end kravene som vil være tilstede i 2010? ja, men forkert, næ.. det er jo fint nok i 2008. og dem sælges der mange af idag, som ikke vil kun leve op til om nogle år!
præcis som de mange kedler på markedet har det idag, de er nok ringe, men hva, det kan du stadig ikke sammenligne og bruge som argument til sammenligning i et bio18 eme.. Det er ikke samme produkt og ikke samme problematik vi stilles overfor her.
Så du trækker vist også på OT emner som ikke hører hjemme lige her.


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af jni » 26 okt 2008 03:41

Vedr JNI så syntes jeg ikke Allan har noget og lade jesper høre for med de indrømmelser de nu er kommet med.
Jeg tror på Jesper og kan ikke se hvorfor nogen skulle lyve om det han fremlægger tror han har andet at lave.[/
quote]

Jeg har som bekendt refereret fra en samtale med energi tjenesten. Jeg kan naturligtvis ikke garentere for at energitjenesten taler sandt, men omvendt har jeg vanskeligt ved at se hvorfor de skulle lyve.

Jeg må sige at jeg nærmest finder det komisk at vvs at vvs-eksperten kan påstå at herkules kedlen må markedsføres til brændefyring, fordi at hvis den er godkendt til et biobrændsel, er den automatisk godkendt til andre, hvis det ikke forvendtes at give andlednig til højere forurning

vvs-eksperten har selv udlånt herkules kedlen til den af ulrik omtalte test ved milijøministeriet. (se rapport s 25)
Så man må formode at vvs-eksperten kender reultatet af testen; Nemlig at Herkules kedlen ikke en gang kan opfylde EN 303-5 kedel klasse 1. ved brændefyring. Kedelklasse 1 er den ringeste kedelklasse. Og herkules kedlen havde i testen en dårligere virkningsgrad en en gammel salemander kedel.

Ved pillefyring er bio18/herkules godkendt efter en 303-5 klasse 3 (bedre kedelklasse) og er lovlig.
Hvordan kan vvs eksperten så formode at herkules kedlen ikke forurenere mere ved brændefyring, end ved pillefyring. Når kedlen ikke en gang kan opfylde kedelklasse 1.
Og Pendec; testen bliver jo hverken mere eller mindre korrekt af at den er udført før de nye regler trådte i kraft.
Bob har jo netop henvedt sig til dti, og fået afvide at kedlen ikke må benyttes til brændefyring da den kun er godkendt til automatisk fyring.

Jeg kan ihvertfald ikke se andet end vvs eksperten taler mod bedere vidende

mvh jesper

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Ulrik » 26 okt 2008 09:05

Pendec, nu er det sådan at loven trådte i kraft januar 2008, men der blev givet dispensation til juni 2008.
Så der har jo været rigelig tid at reagere på og få styr på de nødvendige godkendelser.

Testen som tidligere er linket til er foretaget på den kedel Bio 18 sælges med.
Den er stadig særdeles relevant.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop » 26 okt 2008 09:52

Til Pendec især
Syntes ikke der er noget voldsomt brok.
Men er da klart at man kan være skuffet hvis man som mig plejer at kunne regne med hvad firmaer skriver samt lover hvad Kasket man så end har på der tænker jeg på Jan odense ,fyrteknik.

Jeg er spændt på hvad folk der har har købt før Maj og efter god tro pga Jan installeret senere i mit tilfælde Juli.
Hvad tilbyder de os.
Jeg er sådan set tilfreds med fyret men ikke tilfreds med at jeg ikke må fyre brænde.
På den anden side kan jeg leve med det og håber så i stedet de vil kompensere med nogle sliddele eller deslige.
For en omskiftning i den kolde periode koster altså også og man kan sjældent undgå at skulle købe nye dyre røgrør .
Nu er jeg så heldigt stillet ved at være fingernem meeen hvad med dem der skal have smed til alt
Det er da ok man tager nogle fyr tilbage men øhhh hvem skal betale deres smederegning ????

...

Euro debat hører ikke hjemme herinde rente vil falde men varer bliver dyrere da alting skal laves om alt og det koster DYRT se bare på deutscland

...


Tror ikke rigtig på at de kan løbe fra kunder som har købt i 08 da det kun har været med dispensation indtil 1 juni og derfor når man køber og reklamer samt Jan udstler at produkt er godkendt så mener jeg de hænger på den.

Men vil jeg selvfølgelig vende med forbrugerstyrelse som kender disse markedsføringsregler og garanti osv.

Jeg skal bare have et godkendt anlæg og render de så fra godkendelse til brænde ja så må de kompensere.

ELLER så laver de engangshandler ligesom Rosendahl og VVS grossist gjorde.

GG og det fik de ikke møj ud af vel !


Syntes det er positivt skridt i rigtig retning at de udatler sig nu og syntes ikke de heller skulle starte mudderkastning for har selv checket og der er ikke nogen der herinde har løjet så vidt jeg har kunne finde oplysninger om andet end altså VVS eksperten det har de jo selv indrømmet nu.


Håber på at de vil være med til at løse problemerne og så kan vi måske komme videre

Fatter egentlig ikke de ikke gør noget for at være enige med kunder i stedet for at havne i retssager

Det må jeg så sige så gider jeg ikke handle der igen kan ikke lide den form for forretningsmoral.


Man siger jo ellers i Jylland at er ord er et ord Men øhhh er der egne af Jylland hvor det ikke længere gælder ?

Samt smiler købte godt nok midt igennem Fynafdeling

En kommentar til pendec om at du skrive uha hvad med de potentielle nye bio18 købere

Jamen venner altså hvem er det der har sjusket med dokumenter

Vil råde alle potentielle købere til at vente og se hvad der sker og så lade være med at købe hvis de skal bruge fyr til brænde.

Til Experten tjah forstår ikke lige i har et fornuftigt produkt hvad med at finde anden kedel som kan klare begge dele med høj virkningsgrad ?

Hvis i så er lidt smarte så kunne i jo evt til flere nøjes med kun at ombytte kedeldel i stedet for at skulle have hele anlæg retur.

Men altså ved ikke hvad i siger til sådan en ide hvilket jo vil gavne alle parter i drukner ikke i brugte anlæg samt kunder bliver glade ?

Det kræver tid og godkendelser men dem kan i vel få så kan i sælge endnu flere fyr og ja så er der nogle som vil vælge ombytte kedel dem der vil fyre med brænde men det er langt fra alle !


Hvad syntes experten om det forslag ?

Hugo_Holmelin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 05 okt 2008 13:57

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Hugo_Holmelin » 26 okt 2008 10:13

Ulrik:

Jeg linkede tidligere til en retsinfo, det er som jeg ser det, denne der gør at vi må brænde piller m.v.

§ 3. Affald, der er optaget i bilaget til bekendtgørelsen, kan uden kommunal anvisning forbrændes i kraft- eller varmeproducerende anlæg, der er indrettet til fyring med fast brændsel, eller afsættes til forbrænding i sådanne anlæg.
Affald, der er omfattet af bekendtgørelsen

1. Råtræ, herunder bark, skovflis og ubehandlet savværksflis
2. Rent træ (herunder spåner og savsmuld) uden indhold af lim, lak, imprægnering, maling (ud over evt. savværksstempler o.l.), folie, laminat, søm, skruer, beslag etc.
3. Træaffald fra produktion og bearbejdning af rent, limet træ, med et indhold af lim (fenol-resorcinol-lim, polyvinylacetat-lim, urea-formaldehyd-lim, polyurethan-lim og melamin-urea-formaldehyd-lim), der ikke overstiger 1%, målt som vægtprocent af tørstof.
4. Halm (herunder indbindingssnor fra halmballer)
5. Kerner og sten fra frugter og bær
6. Frugttrester (tørre frugtdele)
7. Nødde- og frøskaller (herunder korn- og frøafharpning)
8. Ubehandlet kork
9. Ubehandlet korn og ubehandlede frø
10. Ubehandlet bomuld og hør
11. Ispinde med et indhold af fødevaregodkendt paraffin, der ikke overstiger 1ê, målt som vægtprocent af tørstof
12. Grøntpiller
13. Malt
14. Stråtag
15. Tobaksaffald i form af hele eller neddelte tobaksblade, -stilke m.v.
16. Brændselspiller og -briketter, der udelukkende er fremstillet af affald omfattet af dette bilag.

D.v.s. det er jo "affald" vi brænder!

Jeg har desuden talt med min "fejer" og vist ham prøvningsattesten vedr. B18 24Kw, her blev han i tvivl, for når brændslet er anført som Biomasse, og selvom der står at fyringsprincippet er automatisk, kan det godt være at man må suppleret med anden form for biomasse (træ), dette har han lovet at vende tilbage med svar på.
Som jeg ser det er det jo ikke en diskusion om anlæget er godkent til kun fyring med brænde, det kan vi vist godt være enige om at det er det ikke, men om man må fyre med en pind i ny og næ, jeg køber jo måske et anlæg for primært at brænde piller, men vil også gerne have en mulighed for at komme af med div. affaldstræ.
Som mange tidligere har nævt er der hammerende forskel på de udmeldinger, forskellige myndigheder kommer med, det ville være rart med en helt klar udmeldelse,
Miljøstyrrelsen har dog som jeg ser det, ikke den store vilje til at gøre noget.
Hvad angår at DTI oplyser at B18 24Kw kun er godkendt til piller, er jo kun p.g.a. deres testresultater, men DTI er ikke en myndighed, de er kun et test organ.
Som nævnt blev min "fejer" i tvivl, når der bl.a. i Miljøstyrrelsens FAQ står: "Brugeren af fyringsanlægget kan fyre med alle lovlige brændsler (det vil sige brændsler, der er nævnt i biomasseaffaldsbekendtgørelsen)"
Dette sår jo tvivl om værdien generelt, af prøvningsattesterne på alle type, hvor der er anført automatisk fyring, hvis FAQ oplysningen står ved magt.


Hugo

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Ulrik » 26 okt 2008 10:23

Hugo -> Du skal huske at de gældende emissionskrav stadig skal være opfyldt ved fyring med brændsel som hører under "affald" - altså brænde.
Og det tidligere linkede dokument viser at det IKKE er tilfældet med U22 kedlen som følger med et Bio 18 anlæg.

Men ja, jeg vil give dig ret i at det er forvirrende, misvisende når de foreskellige lovstoffer, retsinfo vs FAQ på nogle punkter modsiger hinanden.
Dog er der heldigvis nogle punkter der står klare.
MvH Ulrik©


Besvar