Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Test af Støbejernskedler

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af Troldmand. » 18 sep 2008 21:28

Hej
Nu må jeg altså spørge, man må gerne købe-erhverve sig en brænder - stoker hvad ved jeg... og sætte den på en gammel i forvejen monteret kedel - spørgsmålet - hvem vurder at denne sammensætning størrelsesmæssigt er korrekt??? Brænderen, kan jo for den sags skyld være mega forstor til kedlen, lige så den anden vej.
Fejer - han/hun "hun" som det er her, har da ikke en jordisk chance for at kende alle de gamle kedlers brænderbehov størrelser
Jeg VED godt, at I taler om helt nye anlæg, men synes godt nok det hele er lidt gråt.
Og værst af alt, jeg forstår slet ikke, at man taler om at brænder og kedel skal være "sammen " godkendt, når man må sætte en pille brænder på en gammel kedel.
Giv bare igen, men jeg ved stort set ikke mere, end det jeg har givet udtryk for her. :great:


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af Ulrik » 18 sep 2008 22:53

Ganske enig Troldmand
På dette område er der INGEN logik overhovedet.

Det er skorstensfejerne der skal vurdere om det er forbrændingsteknisk forsvarligt at sammensætte en godkendt brænder med en eksisterende kedel.
Ja, der findes MANGE kombinationer og det må bestemt være en umulig opgave for fejeren at bedømme hvad der er forsvarligt.

I selve lovstoffet: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=105319
står der skrevet følgende:
Brændere til særskilt eftermontering i centralvarmekedler, skal opfylde samme emissionskrav. Afprøvningen foretages f.eks. efter prøvningsmetoden beskrevet i EN 15270.
Mig bekendt er dette en anden test beregnet på brændere som testes på forskellige kedelstørrelser.
Som du kan læse er der altså nævnt en anden test end EN 303-5, men alligevel vælger miljøstyrelsen at sige en en EN 303-5 er nok for brændere der eftermonteres på eksisterende kedler.
Dette er efter min mening direkte i konflikt med loven.
Jeg har selvfølgelig gjort miljøstyrelsen opmærksom på dette, men de er desværre ikke lydhøre for problemet!
MvH Ulrik©

jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af jesperrl » 23 okt 2008 08:23

Hej,

Må man egentlig sætte en gammel fastbrædnselskeddel op eller skal den også være godkendt efter de nye normer?
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af Bop » 23 okt 2008 08:33

Hej man må ikke sætte gammel ikke godkendt kedel op det har svoger lige undersøgt skorstensfejer vil ikke / må ikke længere godkende det

Vedr mit Bio18 med 29 kw kedel så skulle der komme godkendelse indenfor 4 uger

Er meget overrasket over at eksperten har turde mærke kedler forkert for at sælge det er sådan lidt på kant med det jeg syntes er korrekt

Men ellers må de tage kedel retur jeg vil ikke beatle og så have et ikke godkendt anlæg som ifølge dem fra start af er godkendt fremgår også af deres hjemmeside

Det gælder kun de 3 store kedler den mindste er i orden

Men fyrteknik påstår at der er taget hånd om det og dok skulle være ok indenfor de altså 3 til 4 uger

Mystisk at man vil sælge ting før de er helt godkendt det er mærkeligt er jeg ene med den holdning hej

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af jni » 23 okt 2008 09:54

Vedr mit Bio18 med 29 kw kedel så skulle der komme godkendelse indenfor 4 uger

Er meget overrasket over at eksperten har turde mærke kedler forkert for at sælge det er sådan lidt på kant med det jeg syntes er korrekt

Men ellers må de tage kedel retur jeg vil ikke beatle og så have et ikke godkendt anlæg som ifølge dem fra start af er godkendt fremgår også af deres hjemmeside

Mystisk at man vil sælge ting før de er helt godkendt det er mærkeligt er jeg ene med den holdning hej[/quote]

Hej bob,
det er ikke alene noget svineri at sælge ikke godkendte kedler, det er også ulovligt, og kan give op til 6 mds fængsel.
Har du læst dette: viewtopic.php?f=172&t=3860
Dette her: viewtopic.php?f=172&t=3757&st=0&sk=t&sd=a
Samt dette her: viewtopic.php?f=37&t=3373
(det sidste omhandler ikke bio 18, men kl stoker) og viser med alt tydelighed at vvs-ekspertens moral ikke er helt fin i kanten (det er fyrtekniks vel heller ikke når de sælger bio 18 til brænde fyring ?)
mvh jesper


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af Bop » 24 okt 2008 15:06

Jamen jeg har kontakt med forbrugerstyrelse jeg vil se hvor man står helt klart ifølge købelov

Og så kan de der ikke er tilfredse forhåbentlig ophæve handler

Jeg vil personligt håbe det bliver godkendt nu her på bio altså for brænde dur det ikke til lovligt.

Så vil jeg overveje situation om hvad jeg gør.

Men det er engangshandel køber ikke mere der

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af Bop » 29 okt 2008 13:33

Hej lige lidt opsummering
Efter aftale returneres min kedel og brænder 7/11 mens jeg beholder snegl og pillebeholder og bestiller 99 % sikkert et green heat i stedet da jeg så har god snegl og efter sigende rigtig god pillebrænder
Dor kedel er vel også god nok ihvertfald ligger anlæg på 90% virkningsgrad
Og da de har stabilt tændsystem i modsætning til woody og rustfri herd så syntes jeg det tiltaler mig

Derved har jeg ikke sagt at jeg ikke kan lide støbejernskedler med da jeg ikke har en godkendelse overhovedet samt at brænde aldrig bliver realitet i den kedel da udnyttelse vil være bedre i vores ABC brændeovn ja så er det langt bedre for mig at gå efter høj udnyttelse af træpiller.

Ellers for at berolige så syntes jeg Bio18 kører ok syntes det nemt brænder tilbage hvis der er fnuldr i piller men ellers ok anlæg.

Så ja er tilhænger af støbejern men ikke for en hver pris syntes 10 % bedre udnyttelse har en del at sige

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af Bagger » 30 okt 2008 00:46

Jamen så er der da en lykkelig slutning på historien.

Men tænk sig, jeg syntes godt nok det er svært at finde fastbrændelskedler til almindeligt stokerbrug der er godkendte. Endnu værre er det hvis jeg forsøger at finde en kedel som også må betegnes som en stand alone kedel. Det der er mit problem er at jeg gerne ville finde en række kedler der i forvejen er godkendte så jeg kan mixe mit kommende fyr som jeg selv vil.

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af Bop » 30 okt 2008 17:49

Sikkert ikke nemt

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af Flunk » 11 nov 2008 14:22

Hej BOP

Er der nyt fra VVS-eksperten?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Besvar