Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Godkendte anlæg - Opslag

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Godkendte anlæg - Opslag

Indlæg af Ulrik » 02 sep 2008 12:51

Hejsa

Den 01.06.08 trådte nye regler i kraft vedr. fyringsanlæg.
Der stilles strengere krav til virkningsgrad og emission, som er hvor effektivt anlægget udnytter brændslet samt hvor meget det forurener.
Der skal foreligge en test på alle de anlæg der sælges. Kravet er at der skal foretages en EN 303-5 prøvning og at anlæggene skal overholde de krav der stilles i EN 303-5.

Når der sælges et anlæg, skal der udleveres en attest som videregives til skorstensfejeren når denne skal godkende anlægget.
Denne attest skal være på et sprog der kan forstår af skorstensfejeren, lidt dumt da det i realiteten betyder at det anlæg den ene skorstenfejer IKKE vil godkende fordi han ikke kan sproget, det vil den anden gerne fordi han forstår det.
Et eksempel kunne være en attest på russisk. Kan skorstensfejeren sproget russisk, må han godkende det. Hvis han ikke kan sproget, må han ikke godkende det.
Lovens formuleringer er ikke altid lige smarte!

EN 303-5 prøvningen SKAL foretages på et institut der er akkrediteret (godkendt) til at foretage denne test.
Så det er altså ikke nok at anlægget er testet efter EN 303-5!
Netop den med at instituttet skal være akkrediteret, er et af de punkter flere er faldet igennem på.

Der findes desværre masser eksempler på forhandlere der påstår at deres anlæg ER godkendte uden de rent faktisk er det.
Som forbruger kan det være ret svært at finde ud af om et anlæg er godkendt eller ej.

Emnet har været diskuteret herinde flere gange.
Er du i tvivl om dit fremtidige anlæg er godkendt eller ej, er du velkommen til at spørge herinde.
Der er flere der er villige til at hjælpe.

På nuværende tidspunkt er den eneste liste vi med sikkerhed ved at er gældende for godkendte anlæg, den der findes på Dansk Teknologisk side: Godkendte anlæg
Det er derfor den vi forholder os til når vi bliver spurgt.

Har du lyst til at læse Brændeovnsbekendtgørelsen, kan du finde den HER

Jeg har lavet dette indlæg som et opslag.
Hvis der kommer nye oplysninger frem, vil de blive tilføjet i dette indlæg.
MvH Ulrik©


Hans Ingram
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07 jan 2009 22:37
Mit fyr: Pellx
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 5

Re: Godkendte anlæg - Opslag

Indlæg af Hans Ingram » 07 jan 2009 23:04

Hej,
Den liste der her refereres til indeholder kun de anlæg der enten er godkendt på DTI, eller hvor DTI har tjent penge på at udfærdige en attest fra et andet godkendt testorgan, den indeholder ikke alle de anlæg der er testet på andre godkendte testlaboratorier som selv har udfærdiget attesten. Den komplette liste vil med tiden være at finde på miljøministeriets hjemmeside som jo er en neutral part i denne sammenhæng, det er DTI ikke da det er et kommercielt fortagende som lever af bla. at teste kedler/brændere.
Det er derfor misvisende/konkurrenceforvridende at i henviser til en liste som kun indeholder en brøkdel af de godkendte anlæg.
Loven er sådan idag at alle forhandlere skal indsende attesterne på de godkendte anlæg til miljøministriet, som så vil oprette en positivliste.
Det er forhandleren som skal fremvise en attest på anlægget til kunden.

Mvh Hans

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Godkendte anlæg - Opslag

Indlæg af Ulrik » 08 jan 2009 00:00

Hej Hans

Nej, det er hverken misvisende eller konkurrenceforvridende at henvise til den eneste kendte liste over godkendte anlæg.
Vi er godt klar over at den komplette liste vil kunne findes på miljøministeriets hjemmeside, men man kan vist roligt sige at vi har ventet på den længe.

Du skriver: "andre godkendte testlaboratorier"
Lige netop hvilke testlaboratorier der er godkendte/akkrediteret til at teste 303-5 har vi diskuteret mange gange herinde.
Vi er flere der har henvendt os til miljøministeriet og der har IKKE været i stand til at hjælpe os.
Men noget kunne tyde på at du har en viden om andre godkendte testlaboratorier?
Hvis det er tilfældet vil jeg meget gerne have noget mere info om dette.
MvH Ulrik©

Hans Ingram
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07 jan 2009 22:37
Mit fyr: Pellx
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 5

Re: Godkendte anlæg - Opslag

Indlæg af Hans Ingram » 08 jan 2009 13:43

Dette link indeholder accrediteringsorganer i EU:
http://www.european-accreditation.org/c ... embers.htm
Man kan jo så diskutere om den kan bruges til noget, da den jo "kun" indeholder accrediterings organet og ikke selve testlaboratoriet.
Men jeg ved da at DTI er akkrediteret af DANAK og SP i Sverige er akkrediteret af Swedak som begge er på listen.
Mvh
Hans

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Godkendte anlæg - Opslag

Indlæg af Bop » 08 jan 2009 16:49

Hej Hans
Jamen vil sådan set give både dig & Ulrik ret

Grunden til man henviser til DTI er vel at der er man 100% sikker på at de er godkendt til at lave testene.

Listen du her fremviser viser jo sådan set samtlige testfirmaer i EU men problemet er vel at den ikke viser hvad de forskellige er Godkendt til at teste
for et firma kan jo godt være godkendt til at teste andre ting en kedler / fyr & omvendt derfor er den jo svær at forholde sig til.
Men det ville da være meget smart hvis det fremgik nøjagtig hvad hvert enkelt institut er godkendt til at teste.
Vel også derfor Miljøstyrelse kommer med en komplet liste engang :wink:

Jeg syntes personligt det er helt i orden at henvise til DTI da det jo er Danmark vi bor i.
Men det bliver da et fremskridt at få en komplet liste det tror jeg ikke der er nogen der betvivler.
Nu tror jeg så heller ikke det er bare lige at lave sådan en liste for der er da fyrtyper som har forskellige navne i de forskellige lande selvom det samme fyr.
Samt at sprogene også er forskellige samt de faktorer at ikke alle institutter er godkendt til alle slags test.

Mener der har kørt diskussion vedr kl stoker og tror faktisk ikke der kom en afklaring eller også gik folk sukkerkolde i at diskutere det samme igen & igen.

icon_cheesygrin.gif


Besvar