Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Miljøstyrelsen's svar 2-9-2008

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Miljøstyrelsen's svar 2-9-2008

Indlæg af Jens » 02 sep 2008 11:49

Til orientering, da det måske kan have generel interesse.

Har dags dato talt med Miljøstyrelsen, - ifølge brændeovnsbekendtgørelsen, skal de modtage en kopi af prøvningsattest, - de har indtil videre modtaget over 500 prøvningsattester.

MEN de kan/vil ikke svare omkring specifikke fyr, før de har gennemgået alle attester med hensyn til prøvningsresultater, akkreditering af prøvningsinstitut osv.

NÅR de har gennemgået alle, så vil de lave en hjemmeside hvoraf resultaterne vil fremgå (i løbet af efteråret), - men de vil ikke offentliggøre resultat for nogle importører/producenter, før alle er gennemgået.

Dette for at undgå tvivl om, hvorvidt en producent/importør ikke er på listen fordi pågældende anlæg ikke er godkendt eller om det blot skyldes at Miljøstyrelsen ikke har nået at behandle den indsendte attest.

Så vi må vist bare væbne os med tålmodighed nogle måneder endnu :cry:

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Miljøstyrelsen's svar 2-9-2008

Indlæg af Ole S. » 02 sep 2008 12:04

Hej

Tak for update, og hatten af for det store arbejde du ligger i sagen. Ja vi venter med længsel, det blir spændende.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Miljøstyrelsen's svar 2-9-2008

Indlæg af Emborg41 » 02 sep 2008 12:31

Typisk danske myndigheder :P

Vi må kun opsætte lovlige anlæg, men de vil/kan ikke oplyse hvilke der er det.. :shock:

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Miljøstyrelsen's svar 2-9-2008

Indlæg af MHES » 02 sep 2008 18:53

Emborg41 skrev:Typisk danske myndigheder :P

Vi må kun opsætte lovlige anlæg, men de vil/kan ikke oplyse hvilke der er det.. :shock:
Måske ikke :)

Nu er det jo ikke myndighederne der skal oplyse/dokumentere om anlægget er lovligt, det er producenten/importøren, og det er forhandleren der skal sørge for at en kopi af prøvningsattesten udleveres sammen med anlægget !!

Så kan man påstå at myndighederne er langsomme til at behandle de kopier af prøvningsattester de skal modtage jfr. bekendtgørelsen, men det fritager ikke producenten/importøren for at sørge for at attesterne er i orden, og det fritager ikke forhandlere for ansvar hvis attesterne alligevel ikke er i orden.

Mange seriøse producenter/importører har forlængst sørget for at have papirene i orden, og bekendtgørelsen har da også været kendt siden sidste år og været gældende siden 1. januar 2008, med kravet om at attesten skal følge alle anlæg leveret fra 1. juni 2008 og frem.

Så det er nok ikke myndighederne du skal skyde på, men de producenter/importører der stadig ikke har fået orden i sagerne.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Miljøstyrelsen's svar 2-9-2008

Indlæg af Ulrik » 02 sep 2008 19:01

MHES skrev: Måske ikke :)

Nu er det jo ikke myndighederne der skal oplyse/dokumentere om anlægget er lovligt, det er producenten/importøren, og det er forhandleren der skal sørge for at en kopi af prøvningsattesten udleveres sammen med anlægget !!

Så kan man påstå at myndighederne er langsomme til at behandle de kopier af prøvningsattester de skal modtage jfr. bekendtgørelsen, men det fritager ikke producenten/importøren for at sørge for at attesterne er i orden, og det fritager ikke forhandlere for ansvar hvis attesterne alligevel ikke er i orden.

Mange seriøse producenter/importører har forlængst sørget for at have papirene i orden, og bekendtgørelsen har da også været kendt siden sidste år og været gældende siden 1. januar 2008, med kravet om at attesten skal følge alle anlæg leveret fra 1. juni 2008 og frem.

Så det er nok ikke myndighederne du skal skyde på, men de producenter/importører der stadig ikke har fået orden i sagerne.
Hørt!
MvH Ulrik©


Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Miljøstyrelsen's svar 2-9-2008

Indlæg af Emborg41 » 02 sep 2008 22:02

Nu var det heller ikke for at fjerne ansvaret fra producenter/importører. Jeg synes bare det er for dårligt, at når man laver nye regler med lang indkøringstid, så kan man ikke som forbruger få at vide om et anlæg er godkendt eller ej, når der som her er tvivl.

Jeg har lige set en reklame fra VVS-Eksperten hvor de stadig reklamerer med at deres kedler er godkendt, så DE må jo være sikre i deres sag. Da det ellers er mod bedre vidende, nu hvor nogle sætter spørgsmålstegn ved godkendelsen.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Miljøstyrelsen's svar 2-9-2008

Indlæg af Ulrik » 03 sep 2008 05:50

Emborg41 skrev:Jeg har lige set en reklame fra VVS-Eksperten hvor de stadig reklamerer med at deres kedler er godkendt, så DE må jo være sikre i deres sag. Da det ellers er mod bedre vidende, nu hvor nogle sætter spørgsmålstegn ved godkendelsen.
Jeg tror det er mod bedre vidende i 99,9% af de tilfælde hvor der sælges ulovlige anlæg.
De gør det fordi de slipper afsted med det, og fordi der endnu ikke er nogen der er blevet knaldet.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Miljøstyrelsen's svar 2-9-2008

Indlæg af Emborg41 » 03 sep 2008 10:13

Ja måske.

Men så må det jo være fordi straffen, hvis der er nogen, vil være ubetydelig for firmaet.

Desværre

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Miljøstyrelsen's svar 2-9-2008

Indlæg af thoken » 03 sep 2008 11:01

Emborg41 skrev:Ja måske.

Men så må det jo være fordi straffen, hvis der er nogen, vil være ubetydelig for firmaet.

Desværre

Hej!
Jeg er overbevist om, hvis en kunde køber et anlæg som sælger giver urigtige oplysninger om og kunden efterfølgende ikke kan få det godkendt af sin skorstensfejer og dermed ikke må bruge det, så vil kunden ved en efterfølgende tvist(retssag) få ret til at lade handlen gå tilbage!
Alt andet vil være rent bondefangeri!
Og en sådan sælger vil hurtigt løbe i problemer!
Men det er jo helt vildt hvis det skal helt derud, så lad os håbe at sælgerne snart vågner op!
Man kan vel næppe overleve som sælger uden kunder???

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Miljøstyrelsen's svar 2-9-2008

Indlæg af Emborg41 » 03 sep 2008 11:12

Det er derfor jeg også sætter spørgsmålstegn ved om de i det hele taget gør noget forkert, eller om det bare er en "hets" mod visse forhandlere.

Men for at følge tråden :wink:

Det er for dårligt at Miljøstyrelsen ikke vil udtale sig til en borger om et anlæg, hvis der kan være den mindste tvivl.

Hvorfor skal menigmand risikere at skulle ud i en retssag mod en forhandler når myndighederne burde kunne sige om dokumentationen er iorden eller ej.


Besvar