Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dansk stoker

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Bma
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 dec 2016 09:57

Dansk stoker

Indlæg af Bma » 24 jan 2017 07:14

Har lidt kig på et brugt dsu 10 , der står på fyret at det er at det er godkendt til en 303-5 klasse 5 så det skulle vel være ok men er der nogen det har erfaring med sådan en ?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Dansk stoker

Indlæg af triumph » 24 jan 2017 07:58

For det første:
Har du behov for et anlæg på 53 KW ?
Et almindeligt hus kan klare sig 10 til 16 KW
Nu er jeg ikke opdateret med på hvordan styringen på Dansk stoker er i dag, men tidligere var det håbløst gammeldags.
Aut. optænding var meget dyrt ekstra udstyr, og de fleste kørte pausefyring.
Et 53 KW fyr vil stort set altid køre pausefyr, hvilket er uøkonomisk, og sviner.
Fyret er bøvlet og rengøre, og har ingen af de mere eller mindre automatiske løsninger til rens, som andre fabrikater har.
Jeg har en nabo tæt på, der er landmand. Han købte et fordi han ville brænde korn af. Men selvom han nærmest havde kornet gratis, opgav han, og fyre nu kun piller af i det.
Personligt kan jeg ikke komme i tanke om et fyr jeg mindre ville have, end et Dansk stoker

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Dansk stoker

Indlæg af Jens » 24 jan 2017 18:27

Jeg har haft en DSU 6, - der gik kun 1½måned før jeg købte en ny styring til den, for den der følger med er, som Triumph skriver, håbløs gammeldags.
Det kan kun køre ordentligt, hvis du har et ensartet stort varmeforbrug, døgnet rundt, året rundt, - og det er der ligesom ikke nogen, som har.

Den er frygtelig at gøre ren, og virkningsgraden er forfærdelig ringe, hvis du ikke laver diverse Storm P. løsninger til at bremse røgen, de er så i vejen når du skal skrabe slagger af brændeskålen og gøre kedlen ren.

Hvis den skal være i klasse 5, så skal der medfølge en stor røgkøler, som står mellem kedel og skorsten, ellers er den kun klasse 3, - og der tvivler jeg stærkt på at modellen der er blevet solgt er magen til den der blev testet på.

Jeg er helt enig med Triumph, - Der er ikke et fyr jeg mindre vil have, end et Dansk Stoker Unit.
Det er faktisk så ringe, at jeg end ikke ville give det til min niece og mand, til erstatning for deres brændefyring i en Salamander, - det ville jeg ikke byde andre. De har så købt en Scotte i stedet, - det skal de nok blive glad for.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar