Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til lovgivningen omkring klasse 5 godkendelse.

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
megan00b
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 23 okt 2010 13:25
Mit fyr: Ja-stoker på us tasso
Areal: 250
Brændsel: 8 mm træ piller
Fremviser gerne i postnummer: 6830
Årligt forbrug: 7 tons

Hjælp til lovgivningen omkring klasse 5 godkendelse.

Indlæg af megan00b » 04 okt 2014 22:19

Efter at have siddet og forsøgt på at finde hoved og hale i lovgivningen der er idag mangler jeg seriøst noget hjælp fra alle jer kloge folk. !

Jeg har en JA-stoker på en Tasso us 3. (fra 2008 med attest)
Eller dvs. det havde jeg til jeg fyldte vand på anlægget idag og det pissede ud med vand fra røgkassen på kedel.

Som jeg har kunnet læse på teknologis forvirrings hjemme side er JA-stoker godkendt som løs stoker efter de nye skrappe regler.
Min lille ønske drøm er nu at smide en Blackstar kedel på JA-stoker (hvis det kan være der) men MÅ jeg det ? Nogen steder læser jeg det som om jeg ikke må og andre steder som om jeg må (er total forvirret).
Jeg ved JA-stoker er godkendt efter klasse3 regler med både tasso us 3 og alcon kedel, men det hjælper mig ikke så meget nu da det ikke lader til der er ret mange tasso us 3 til salg.

Så hvilken kedel må jeg smide på min stakkels ensomme stoker eller skal jeg til at bide i det sure æble og købe et helt nyt samlet sæt og ringe efter skrot handleren til at hente alt det andet. ?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hjælp til lovgivningen omkring klasse 5 godkendelse.

Indlæg af John Skov Jensen » 04 okt 2014 22:47

Du må gerne sætte en ny kl5 godkendt pillebrænder på en eksisterende kedel, men ikke skifte kedlen til en anden type med en ikke kl5 godkendt pillebrænder monteret.

megan00b
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 23 okt 2010 13:25
Mit fyr: Ja-stoker på us tasso
Areal: 250
Brændsel: 8 mm træ piller
Fremviser gerne i postnummer: 6830
Årligt forbrug: 7 tons

Hjælp til lovgivningen omkring klasse 5 godkendelse.

Indlæg af megan00b » 04 okt 2014 23:32

Så det du siger er at jeg må smide en hvilken som helst KL5 kedel på min stoker ?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hjælp til lovgivningen omkring klasse 5 godkendelse.

Indlæg af John Skov Jensen » 05 okt 2014 06:02

megan00b skrev:Så det du siger er at jeg må smide en hvilken som helst KL5 kedel på min stoker ?
Nej, som jeg læser det, må du enten montere en pillebrænder der er godkendt som en løs brænder på en hvilken som helst kedel du måtte have i forvejen der allerede er monteret og godkendt.
Og ellers kun montere et kedel/pillebrænder sæt der er godkendt sammen iht kl5.
Men prøv at høre din fejer om hvor stramt han tolker disse regler

nemocharley

Hjælp til lovgivningen omkring klasse 5 godkendelse.

Indlæg af nemocharley » 05 okt 2014 06:48

Sidder selv og nørkler med det lige nu. Jeg forstår det på samme måde, som John Skov Jensen - og ja for alt i verden, tag en snak med fejer inden du går igang.


dannidines

Hjælp til lovgivningen omkring klasse 5 godkendelse.

Indlæg af dannidines » 05 okt 2014 11:18

Min fejer sagde, da vi i sin tid fik sat en 16kw Woody på den eksisterende Ribe kedel, at man måtte sætte en godkendt (dengang EN303-5 klasse 3) brænder på allerede installeret kedel, men hvis man skiftede kedlen, så skulle brænder også skiftes såfremt den ikke ikke var godkendt (dengang EN303-5 klasse 3, idag klasse 5).

Så som jeg blev oplyst, så kan du ikke skifte din kedel med en blackstar og tilslutte din stoker, ikke med mindre stokeren er godkendt efter klasse 5


Besvar