Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillebrænder på Salemander kedel

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
calle

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af calle » 27 sep 2014 08:56

Landlyst skrev:
Er der da nogle brændere som er godkendte til montering på en salamander i dag? :shock:
Mon ikke en 16 kw Scotte er det ?

Venlig hilsen


nemocharley

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af nemocharley » 27 sep 2014 08:58

calle skrev:Hej Nemo.

Kan se at du tidligere uden det store held har forsket lidt i projektet viewtopic.php?f=41&t=18842

Det var også min tanke, at det var i det forum, at du kunne få gevinst, da tidlige pillemisbrugere med salemanderkedler ofte brugte Pellxbrændere. Jeg overvejede det selv, og fik da også et tilbud på et setup. Der findes en side med billeder af en masse opfindsomme opstillinger med Pellxbrændere på en masse forskellige kedler, men jeg kan ikke finde den. Måske er den lukket ned. Da jeg så undersøgte muligheden for at få monteret en 16 kw Scotte med 4.99 styring, var der en forhandler der oplyste, at et sådant projekt ville han slet ikke gå ind i. Derfor købte jeg et komplet setup.

Venlig hilsen
ja den gang var det for mig selv - indtil det blev skudt ned af min egen fejer. Ikke fordi han ikke ville godkende set-uppet generelt, men fordi han var bange for at det ville brænde igennem på min kedel (der var åbenbart noget galt med en af pladerne??). Desuden kunne jeg ikke rigtig få plads til brænderen, da de fyldte mere en oliebrænderen. Vil lige prøve at lede efter siden, du nævner.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af triumph » 27 sep 2014 09:27

Her er listen over godkendte løse brændere
http://www.biomasse.teknologisk.dk/pill ... egning.asp

(Det skal siges at de 50% virkningsgrad på en salemander er ved brændefyring.
Ved træfyring foregår der forgasning af træet. Gasserne skal derefter gerne antændes og brænde af. Det sker bare ikke i en salemanderkedel når der fyres med brænde. Temperaturen er ikke høj nok.
Ved en løs pillebrænder foregår forbrændingen jo i selve pillebrænderen, så derfor er det ikke et probelem.
Det er den enormt høje afgangstemperatur, samt det faktum at kedlen afgiver 2 kw/t i stråletab. så produktion af vv/kørsel i overgangsperioder bliver meget dyr. Men selv om du måske kan nå op på 60-70% i virkningsgrad, så er der stadig 30-40% tab.Du vil altså minimum have 20% mere tab, end ved en kedel med en virkningsgrad på 90%.
Hvis vi nu siger at du har et forbrug på 6 tons træpiller/år, og virkningsgraden på salemanderkedlen er 25% lavere end på en ny kedel ser regnestykket sådan her ud:
25% af 6 tons = 1,5 tons/år = 15 tons på 10 år = 75.000 KWH i forøget tab. I virkligheden vil tabet være endnu større da der er et konstant stort tomgangstab, der påvirker negativt ved lav last.
http://systime.dk/fileadmin/indhold/Sup ... dukter.pdf
Her står at det kræves 14 Mj at fremstille 1 kg jern hvis det kommer fra genbrug, og 35 Mj hvis det bliver udvundet i en mine 1 Mj = 0,277 KWh => at hvis en kedel vejer 70 kg, så er der gået 70 x 14 x 0,277 = 264 KWh til at fremstille stål til en ny kedel hvis det kommer fra genbrugsjern, og 678 KWh hvis det er jern der kommer fra en mine. Så skal der naturligtvis bruges noget energi til fremstilling af isolering (hvad der jo ikke er brugt energi til på en Salemander :wink: ) og at svejse den sammen. Men mon ikke det går lige op med den energi man spare på ikke og skulle fælde, transportere og presse 15 tons træpiller. Men at der skulle være nogen milijømæssig gevinst ved at lade sådan et gammelt støbejernsmonster stå, er ihvertfald ikke rigtigt)

nemocharley

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af nemocharley » 27 sep 2014 09:49

Interessant :)

Tomgangstab?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af triumph » 27 sep 2014 10:15

http://www.q8.dk/Opvarmning/Dit+oliefyr ... edler.aspx

Jeg har muligvis overdrevet lidt. 1 kw i tomgangstab + 3% af indfyret effekt

http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fre ... 0&iarkiv=1
Her står at varmetabet fra en støbejernskedel ofte = 800-1000 l olie år = 8-10000 KWH = 2 tons træpiller


nemocharley

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af nemocharley » 27 sep 2014 11:29

men hvis brænderen kører start/stop over termostaten på kedlen?

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af Ollii » 27 sep 2014 14:53

Hej Nemo jeg har lavet denne udskiftning af en gammel tasso støbejerns kedel over til en ny opop 418 pladejerns kedel. Monteret med samme Overdahl s19 stokerfyr ved skiftet blev også styring skiftet fra overdahl relæstyring til Scotte 4-13 styring.
Skiftet lavede jeg mest for at få stokeren i siden af kedlen pga. asketømning og rensning begge dele et helved i et lille fyrum hvor stokeren skal køres væk. Og derfor også være gået helt ud m.m.

Jeg forventede mig egentlig også en stor pille besparelse men ak mine 25 kilo dag blev til 22-25 så dette redede ikke min dag.
For at fortsætte forsøget den gang smed jeg efter nogle år en scotte brænder på i stedet for den gamle Overdahl fra 1996 her udeblev den helt store besparelse også men forbruget var dog nærmere 22 end 25 kilo dag herefter. Dog kunne Overdahlen tygge korn og scotten ikke så Stokeren lavede den billigste varme

Hertil skal siges at huset var piv utæt cirkulations pumpe på 3 og alle termostater på 5 og så blev temperaturen styret af fremløbstemperatur der lå mellem 65 og 85 grader. derfor blev urstyring, vv prioritering, rum termostat og vejrkompensering ikke afprøvet hvilket under andre forhold sikkert kunne have halveret forbruget.

Min erfaring er at kedel skifte er lang tid om at tjene sig hjem isolering af rør og ikke mindst hus tjener meget bedre.
komforten ved ny kedel har man fra dag et.

mvh. Ole
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af Renevinum » 27 sep 2014 17:47

Jeg har lige monteret en pellx brænder på en salamander kedel, købte det brugt for 3000kr for styring,brænder,monteringsplade, snegl og silo. Det har kørt upåklageligt siden vi satte strøm til. Den er på 20kw og huset er kun på 112 m2, så har låst den nede i lav last, det virker rigtig fint. Lige nu kører den nogle timer sidst på eftermiddagen og igen midt på natten så huset ikke er kold om morgen. Der er bare sat et billig tænd/sluk ur på.
Mht. Rengøring har vi lige fejet det støv af som hang på siderne af kedlen og kørt en kost igennem røgkanalerne, det tog max 15 min.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af Flammen » 27 sep 2014 23:06

Ollii skrev:Hej Nemo jeg har lavet denne udskiftning af en gammel tasso støbejerns kedel over til en ny opop 418 pladejerns kedel. Monteret med samme Overdahl s19 stokerfyr ved skiftet blev også styring skiftet fra overdahl relæstyring til Scotte 4-13 styring.
Skiftet lavede jeg mest for at få stokeren i siden af kedlen pga. asketømning og rensning begge dele et helved i et lille fyrum hvor stokeren skal køres væk. Og derfor også være gået helt ud m.m.

Jeg forventede mig egentlig også en stor pille besparelse men ak mine 25 kilo dag blev til 22-25 så dette redede ikke min dag.
For at fortsætte forsøget den gang smed jeg efter nogle år en scotte brænder på i stedet for den gamle Overdahl fra 1996 her udeblev den helt store besparelse også men forbruget var dog nærmere 22 end 25 kilo dag herefter. Dog kunne Overdahlen tygge korn og scotten ikke så Stokeren lavede den billigste varme

Hertil skal siges at huset var piv utæt cirkulations pumpe på 3 og alle termostater på 5 og så blev temperaturen styret af fremløbstemperatur der lå mellem 65 og 85 grader. derfor blev urstyring, vv prioritering, rum termostat og vejrkompensering ikke afprøvet hvilket under andre forhold sikkert kunne have halveret forbruget.

Min erfaring er at kedel skifte er lang tid om at tjene sig hjem isolering af rør og ikke mindst hus tjener meget bedre.
komforten ved ny kedel har man fra dag et.

mvh. Ole
det falder jo i god tråd med min teori om at de energiberegninger er lige så intetsigende som dem der laves på personbiler. de kan stikkes op der hvor jeg er højest, når jeg plukker jordbær

Brugeravatar
Soren
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 239
Tilmeldt: 13 nov 2008 13:15
Mit fyr: Modifiseret Tasso A2 med ejet stoker
Areal: 250M2 ,140l vvb
Brændsel: Pt. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors
Modtaget likes: 1 gang

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af Soren » 28 sep 2014 08:38

Hej
Til at starte med hver uge så 14 dage nu når den kondensere ind i tanken
min virkningsgrad udregnet mange gange ligger på ca75% total
Der er sikkert 10 % at hente ved en af de nye moderne opsætninger
men de køre ikke en måned uden rens om vinteren og matcher mine
tal
Men en salamander med kun brænder kontra en moderne
der er den moderne tjent hjem på en vinter
Søren
Likes frabedes


Besvar