Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fremtiden for kendte mærker?

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Fremtiden for kendte mærker?

Indlæg af Jens J » 10 jan 2015 22:12

Bare lige til orintering så er eks passat kedler godkendte, det er ikke obligatorisk at være på denne liste, fik jeg af vide da jeg spurgte om det, men det ville da være en go reklame


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Fremtiden for kendte mærker?

Indlæg af Bigfoot » 10 jan 2015 22:34

Jens J skrev:Bare lige til orintering så er eks passat kedler godkendte, det er ikke obligatorisk at være på denne liste, fik jeg af vide da jeg spurgte om det, men det ville da være en go reklame
hmm..... der tror jeg der har været en kreativ sælger inde og fortælle dig lidt.

Er de ikke på listen, er de ikke godkendt. Så nemt er det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Fremtiden for kendte mærker?

Indlæg af Jens J » 10 jan 2015 22:52

spurgte specifik nede på passat hvorfor deres kedler ikke er på den liste, og de sagde det er ikke en krav at være på listen, selv om kedlen var godkendt efter nye regler, og bioheaten er godkendt efter de nye regler, og den kan jeg ikke se på den liste

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fremtiden for kendte mærker?

Indlæg af HR LUCCA » 10 jan 2015 23:01

Jeg er rimelig sikker på Passat er godkendt uden rigtig og kunne bevise det , men på Hedestoker hjemmeside http://www.hedestoker.dk/pillefyr-passat.html står der de er godkendt , og jeg tvivler på de vil sælge/opsætte et fyr der ikke kan godkendes :wink:

pendec

Fremtiden for kendte mærker?

Indlæg af pendec » 11 jan 2015 00:54

HR LUCCA skrev:Jeg er rimelig sikker på Passat er godkendt uden rigtig og kunne bevise det , men på Hedestoker hjemmeside http://www.hedestoker.dk/pillefyr-passat.html står der de er godkendt , og jeg tvivler på de vil sælge/opsætte et fyr der ikke kan godkendes :wink:
Det må næsten være bekræftet i deres prøvnings attester på passat's egen side, og suppleret med denne information herunder:
Når man kikker nærmere på C1 modellen, så ligger tal dog lige og snuser til grænsen men de må jo være helt ok.
www.teknologisk.dk skrev:Spørgsmål: Skal en biobrændselskedel, der er typeprøvet før 2012 efter DS/EN303-5:1999, fornyes efter DS/EN303-5:2012?
Svar: Hvis kedlen mindst opfylder kravene til virkningsgrad for klasse 5 i DS/EN303-5:2012, er der på nuværende tidspunkt ikke noget krav om, at typeprøven skal fornyes. Bemærk dog, at der pr. 1.7.2014 stilles krav om opfyldelse af sikkerhed efter den gældende DS/EN303-5:2012, og inden den tid kan der derfor være behov for at supplere den eksisterende typeprøvning.
grænse værdier her


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Fremtiden for kendte mærker?

Indlæg af John Skov Jensen » 11 jan 2015 07:20

Bigfoot skrev:
hmm..... der tror jeg der har været en kreativ sælger inde og fortælle dig lidt.

Er de ikke på listen, er de ikke godkendt. Så nemt er det.
Det passer ikke det du skriver der
Der findes mange kl5 godkendte brændekedler der ikke er testet af DTI og som ikke er på listen.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fremtiden for kendte mærker?

Indlæg af HR LUCCA » 11 jan 2015 13:12

DTI skriver også på deres side : På listen over godkendte biobrændselsanlæg står kun anlæg, som lovligt kan stilles op i Danmark. Hvis ikke den søgte kedel står på listen, må man bede producenten om at fremvise dokumentation for, at kedlen overholder kravene. Listen er frivillig så den indeholder ikke alle kedler, som lovligt kan opstilles.
Så er den ged vist barberet :wink:

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Fremtiden for kendte mærker?

Indlæg af JFinderup » 11 jan 2015 15:54

Enig
DTI har offentliggjort listen over de fyr de har testet – på den liste findes ikke fyr som er testet af andre EU testinstanser andre steder eller i andre EU lande.
Afgørende er det at et godkendt EU institut har dokumenter en godkendt test efter normen (EN303-5) og udstedt en typegodkendelse. Det er så leverandørens ansvar at sikre at en kopi af certifikatet kan fremskaffes af producenten. Ofte følger der en kopi med når man får fyret. Det er i hvert fald tilfældet med ATMOS, som får deres fyr testet i Tjekkiet. De vil aldrig bruge DTI – de vil altid bruge det lokale teknikske institut – derfor kommer ATMOS formentlig aldrig på DTI’s liste. Men de kan fuldt lovligt sælges og opstilles … såfremt de opfylder EU normen og KL 5 kravene.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Fremtiden for kendte mærker?

Indlæg af nemocharley » 11 jan 2015 16:18

Jeg har læst herinde at det var gratis at komme på listen ifald man er godkendt andetsteds. Jeg synes diverse importører kunne give sig selv lidt god reklame ved at komme på her - det er også god kundeservice i øvrigt.

Maskinmesteren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11 aug 2013 08:13

Fremtiden for kendte mærker?

Indlæg af Maskinmesteren » 05 feb 2015 22:53

@nemocharley

Efter en forspørgsel til DTI, så har jeg fået at vide at det ikke er gratis at få et anlæg på listen. Men det er rigtig god reklame og nemt for skorstensfejeren at godkende et anlæg for hvis han er tvivl så kan han klikke ind på listen.

Derudover så syntes jeg, at importører og dem som laver anlæggene skulle få fingeren ud og komme på den liste så man kunne sammenligne flere anlæg!


Besvar