Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Super alternativ til Træpiller

Her kan du læse nyheder om biobrændsel og miljøvenlig energi.
Alle er velkomne til at poste nyheder.
Besvar
kambaj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 jun 2010 19:40
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 180
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 24kg dec/2010
Årligt forbrug: 6 t.
Geografisk sted: Ringsted

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af kambaj » 22 sep 2011 17:26

Havde selv succes med at lave varmt vand hen over sommeren(benekov mgm15) og bestilte derfor allerede i maj til indeværende fyringsæson og fik oplyst man formodentlig kunne levere i september, men ligesom sidste år er der udskydelse af skibets ankomst så før man får logistikken op i gear kan man næppe kalde det et alternativ da mængden er yderst beskeden, forhåbentlig får man styr på den del også da produktet er godt hvis man har et fyr med kraftige snegle og gear.

Mvh Jan


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af hahomi » 23 sep 2011 14:19

kambaj » 22 Sep 2011, 17:26 skrev:Havde selv succes med at lave varmt vand hen over sommeren(benekov mgm15) og bestilte derfor allerede i maj til indeværende fyringsæson og fik oplyst man formodentlig kunne levere i september, men ligesom sidste år er der udskydelse af skibets ankomst så før man får logistikken op i gear kan man næppe kalde det et alternativ da mængden er yderst beskeden, forhåbentlig får man styr på den del også da produktet er godt hvis man har et fyr med kraftige snegle og gear.

Mvh Jan
Jeg kan ikke forstå det du siger om snegl og gear. Min er en sølle BioMax snegl ligesom dem der bruges til de andre pillebrændere og der er altså bare ingen problemer. Engang imellem hører man en skal blive knækket, men der er så også det.
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af hahomi » 23 sep 2011 15:59

kambaj » 22 Sep 2011, 17:26 skrev:Havde selv succes med at lave varmt vand hen over sommeren(benekov mgm15) og bestilte derfor allerede i maj til indeværende fyringsæson og fik oplyst man formodentlig kunne levere i september, men ligesom sidste år er der udskydelse af skibets ankomst så før man får logistikken op i gear kan man næppe kalde det et alternativ da mængden er yderst beskeden, forhåbentlig får man styr på den del også da produktet er godt hvis man har et fyr med kraftige snegle og gear.

Mvh Jan
Jeg er på Skovbyholm Grønt nu og nu er der løse skaller på pladsen i Nørre Alslev. I løbet af næste uge kommer der skaller i Bigbags.

Priser afhentet i Nørre Alslev:

Løsvægt : 1.195 kr + moms. incl. moms 1.493,75 kr.
Big bags: 1.295 kr. + moms incl. moms 1.618.75 kr

D. 8/11 kommer der løse træpiller med skib og de kan afhentes fredage i Ønslev i lv til 1.350 kr. ex moms 1.687,50 incl. moms pr tons.

Skal hilse fra Hans Erik.

mvh
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

kambaj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 jun 2010 19:40
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 180
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 24kg dec/2010
Årligt forbrug: 6 t.
Geografisk sted: Ringsted

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af kambaj » 23 sep 2011 21:09

Hej Hardy.
Hvis man læser forummet igennem er der flere der har udtrykker bekymring om støj ved kørsel af skallerne jeg selv er også opmærksom på om gear/snegle lider overlast, ved afhentningen af Bigbagen det også sagt at det kunne være en gene jeg lever med det og tror det lyder være en det er.
Derudover har jeg lånt skaller til kollegaer! Pilleovn = brændte fint, men støjede for meget, Scotte = var først meget begejsteret men fik problem med snegl. KL stoker= fik for meget aske.
Jeg vil uden tvivl købe skaller når og hvis de får levering op og køre, men trailer og Bigbag der skal skovles af og på er for besværligt selvom de ikke er fugtfølsomme så chauffører på så der bliver nogle arbejdspladser det ser jeg frem til.
Derudover ville det også være godt med analyser af produktet så dokumentationen vedr. de ekstra kalorier blev tilgængelig.

Mvh Jan

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af hahomi » 23 sep 2011 21:37

Hej Jan.

Jeg er i det store hele enig med dig, men vil alligevel kommentere dine argumenter, ud fra de sparsomme observationer jeg har gjort.

Som du ser har jeg et BioMax 16, indkøbt her i august. Hvis jeg kunne gøre det om, havde jeg nok købt et Woody 10, men det er en helt anden sag.

Min snegl kører fint og har på intet tidspunkt lydt "anstreng", men jeg har jo også kun en extern snegl. Så vidt jeg forstår er der en intern snegl i Scotten.

Den lyd jeg hører mest, er den lyd der kommer når skallerne rammer slisken til skålen. Jeg syntes egentlig det er meget hyggelig og bekræftende :) men jeg hører den overhovedet ikke med 2 lukkede døre. Dertil skal jo siges at hastigheden som pillerne kommer ind med er meget lav. Jeg bruger faktisk for lidt varme.

Asken ser jeg som min største udfordring. De gløder der ligger i skålen og ulmer bremser luften for meget og hvis der er sommerdrift, har jeg observeret et par gange at laget har isoleret så meget at eltændingen har svært ved at antænde skallerne igen.

Jeg kan kun være enig, i at det kan være enormt besværligt at håndtere skallerne i løs vægt eller big bags. Specielt hvis de skal ned i en kælder e.lign..

Jeg savner også dokumentationen for den bedre brændværdi, mon ikke vi bare skal bede om den og få ham til at lægge den på nettet. Men det giver jo god mening, at der er en højere brændværdi p.g.a. den olie, der må være i skallerne også.............altså ikke fordi jeg ved det.

mvh
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af hahomi » 03 okt 2011 19:27

Efter at have nørdet, tror jeg har fundet mine indstillinger på BioMaxen til at køre palmeskaller.
Har øget luftmængden til stort set max og afstemt brændselmængden med behovet, se mine indstillinger.

Resultatet overgår lang mine forventninger og energiindholdet er højt.
Vælg dine kampe med omhu.

jakobdk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 12 sep 2011 19:17

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af jakobdk » 03 okt 2011 19:30

hvad er det der gør at woody ikke kan kører på disse palme skaller ?

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af hahomi » 08 okt 2011 08:17

Så har fyret også kørt med 100 % palmeskaller, hvor der har været brug varme. Det kører godt, men det koster dog 2 besøg i fyrrummet, 1 hvor fyret slukkes og 1 hvor asken suges ud af herden med en askestøvsuger og tændes igen. Mindre end 2 minnutter over ca ½ time. Den ene gang ville jeg jo gå derud alligevel.
Måske bliver det ikke nødvendigt, hvis Fyrteknik får lavet en herd, som der blev lavet til bl.a. Bio 18 http://fyrteknik.dk/forum/viewtopic.php ... 3b9ad8ff61
jakobdk » 03 Oct 2011, 19:30 skrev:hvad er det der gør at woody ikke kan kører på disse palme skaller ?
Jeg undrer mig også, men tror nok det hænger sammen med den interne snegl.
Vælg dine kampe med omhu.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af triumph » 08 okt 2011 08:50

jakobdk » 03 Oct 2011, 19:30 skrev:hvad er det der gør at woody ikke kan kører på disse palme skaller ?
Nu har jeg aldrig set disse skaller, men jeg har engang tabt en kuglepen af metal ned i pillebeholderen. Dagen efter havde den sat sig i klemme i den interne snegl. der ikke kunne dreje rundt

kambaj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 jun 2010 19:40
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 180
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 24kg dec/2010
Årligt forbrug: 6 t.
Geografisk sted: Ringsted

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af kambaj » 10 okt 2011 17:19

Har fået leveret seks bigbag skaller til fyringssæsonen men der er en forskel i den jeg har taget hul på i forhold til den jeg har forsøgt mig med hen over sommeren som var rene kerner/skaller i denne er der en del børste-agtigt materiale som gør at de ikke falder ned i transportsneglen men kan stå i hullet i magasinet (70mm) og sneglen kører for meget tom, overvejede først en lille vibrator men pga. støj vil jeg lave en aksel med et par pinde på der når ned i røret og forhåbentlig løser det at fyret slår fra når iltprocenten bliver for høj fordi der mangler materiale.
Fordelen ved de nye skaller er at støjen i sneglen næsten er forsvundet hvilket er meget rart, så når sneglemotoren kommer og omrøringen er lavet kører det formodentligt godt igen.


Besvar