Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Super alternativ til Træpiller

Her kan du læse nyheder om biobrændsel og miljøvenlig energi.
Alle er velkomne til at poste nyheder.
Besvar
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af hahomi » 10 okt 2011 18:29

kambaj » 10 Oct 2011, 17:19 skrev:Har fået leveret seks bigbag skaller til fyringssæsonen men der er en forskel i den jeg har taget hul på i forhold til den jeg har forsøgt mig med hen over sommeren som var rene kerner/skaller i denne er der en del børste-agtigt materiale som gør at de ikke falder ned i transportsneglen men kan stå i hullet i magasinet (70mm) og sneglen kører for meget tom, overvejede først en lille vibrator men pga. støj vil jeg lave en aksel med et par pinde på der når ned i røret og forhåbentlig løser det at fyret slår fra når iltprocenten bliver for høj fordi der mangler materiale.
Fordelen ved de nye skaller er at støjen i sneglen næsten er forsvundet hvilket er meget rart, så når sneglemotoren kommer og omrøringen er lavet kører det formodentligt godt igen.
Mærkeligt de slet ikke falder ned, mine falder stille og roligt til, men skridningsvinklen er godt nok stejlere end med de første jeg kørte. Tror forøvrigt der er mere olie i disse. De virker mere "umodne" og er blødere.
Selvfølgelig er det ikke meningen, men tror du ikke en smule træpiller blandet i, ville løse problemet?
Hvordan syntes du askemængden er i.f.t. tidligere?
Vælg dine kampe med omhu.


kambaj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 jun 2010 19:40
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 180
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 24kg dec/2010
Årligt forbrug: 6 t.
Geografisk sted: Ringsted

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af kambaj » 10 okt 2011 23:16

Nu var det selvfølgelig så heldigt at jeg kom hjem fra erimitage løbet og skulle i bad så var der selvfølgelig intet varmt vand tilbage da hele familien havde badet så overaskelsen over det ligepludselig giver problemer var stor.Jeg startede så op et par gange og kunne se den ikke fik materiale nok prøvede så at sætte pulstiden op men det virkede kun en times tid så løb den tør igen, jeg tømte magasinet og flere gange stod varen stille i tilgangen og alt der skulle til var et lille puf med et kostskaft.
Jeg vælger at købe en gearmotor magen til min ene snegl og lave en rørepind der går ned i fødehullet da iblandning af træpiller er den sidste løsning og styringen har et ledigt udgang til askesnegl jeg kan bruge, jeg syntes de brænder ligeså godt men askemængden kan jeg ikke vurdere endnu da jeg kun har kørt fire dage og igen er gået over til piller indtil jeg får gearet og røreværket er lavet formodentligt sidst på ugen.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af hahomi » 10 okt 2011 23:24

Jeg kunne godt have en mistanke om at de skaller du har fået, har fået lidt fugt og derfor ikke falder til som de skal. Jeg tror forøvrigt også det er bedst at køre dem uden træpiller, da det jo selvfølgelig er et meget mere ensartet brændsel og dermed nemmere styring.
Men nu havde du jo heldigvis fået varmen efter løbet :D
Vælg dine kampe med omhu.

Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 1 gang

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af Stokerfyr passer » 10 okt 2011 23:37

Tiden vil vise om de virker,
der sælges jo lignende produkter,
f.eks olivenolie kerner etc.
Hilsen
Michael Olsen

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af hahomi » 14 okt 2011 11:51

kambaj » 10 Oct 2011, 23:16 skrev:Nu var det selvfølgelig så heldigt at jeg kom hjem fra erimitage løbet og skulle i bad så var der selvfølgelig intet varmt vand tilbage da hele familien havde badet så overaskelsen over det ligepludselig giver problemer var stor.Jeg startede så op et par gange og kunne se den ikke fik materiale nok prøvede så at sætte pulstiden op men det virkede kun en times tid så løb den tør igen, jeg tømte magasinet og flere gange stod varen stille i tilgangen og alt der skulle til var et lille puf med et kostskaft.
Jeg vælger at købe en gearmotor magen til min ene snegl og lave en rørepind der går ned i fødehullet da iblandning af træpiller er den sidste løsning og styringen har et ledigt udgang til askesnegl jeg kan bruge, jeg syntes de brænder ligeså godt men askemængden kan jeg ikke vurdere endnu da jeg kun har kørt fire dage og igen er gået over til piller indtil jeg får gearet og røreværket er lavet formodentligt sidst på ugen.
"Sjovt" nok skete det også for mig et døgn efter du skrev. Skallerne havde dannet en bro, så de ikke faldt ned til sneglen. Jeg har nu blandet en smule træpiller i og ikke set problemet siden, tror måske det kun bliver bedre med tiden, da skallerne nok er igang med en tørringsproces endnu.
Iøvrigt lidt træls med den aske. Det går fint med forbrænding, indfødning o.s.v., men asken forsvinder kun i lille grad fra herden og jeg skal altså ud og suge den ren op til 2 gange i døgnet ØV. Ikke fordi det betyder noget, hvis man alligevel er hjemme, men det er altså træls at være afhængig af det.
Vælg dine kampe med omhu.


kambaj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 jun 2010 19:40
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 180
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 24kg dec/2010
Årligt forbrug: 6 t.
Geografisk sted: Ringsted

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af kambaj » 24 okt 2011 19:29

Har nu kørt med min nye leverance rent i en uge og har fået løst problemet med fødesnegl kørte tomt med rørepind ned i tilgang og samkørsel med sneglepuls, hvilket jeg fik telefonisk hjælp af Liagro da ledigt udtag skulle programmeres.
Skallerne jeg har fået denne gang har haft væsentlig højere indhold af : ikke bearbejdet skaller, børster og støv/jord hvilket giver øget askemængde og mindre energiindhold, men mindre støj i snegle.
De ubehandlede skaller burde hæve olieindholdet men desværre er disse tomme og lettere en de delte skaller så sammen med børsterne giver de i mit fyr mindre energi.
Jeg bruger over ugen ca. 16kg dagligt men da fyret ofte har kørt pause udnyttes skallerne helt sikkert dårligt da de kræver megen luft og et gæt er ikke mere en 10% mere energi en træpiller hvilket kan ændre sig hvis jeg har en Bigbag der ligner den jeg fik i sommers uden "affald".

Mvh Jan
Vedhæftede filer
skaller magasin.jpg
Magasin 20kg igen
affald.jpg
Affald
skaller med børster.jpg
Skaller 2011
Last edited by 1 on kambaj; edited 24 times in total

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af hahomi » 24 okt 2011 19:32

kambaj » 24 Oct 2011, 19:29 skrev:Har nu kørt med min nye leverance uden rent i en uge og har fået løst problemet med fødesnegl kørte tomt med rørepind ned i tilgang og samkørsel med sneglepuls, hvilket jeg fik telefonisk hjælp af Liagro da ledigt udtag skulle programmeres.
Skallerne jeg har fået denne gang har haft væsentlig højere indhold af : ikke bearbejdet skaller, børster og støv/jord
hvilket giver øget askemængde og mindre energiindhold, men mindre støj i snegle.
De ubehandlede skaller burde hæve olieindholdet men desværre er disse tomme og lettere en de delte skaller så sammen med børsterne giver de i mit fyr mindre energi.
Jeg bruger over ugen ca. 16kg dagligt men da fyret ofte har kørt pause udnyttes skallerne helt sikkert dårligt da de kræver megen luft og et gæt er ikke mere en 10% mere energi en træpiller hvilket kan ændre sig hvis jeg har en Bigbag der ligner den jeg fik i sommers uden "affald".

Mvh Jan
Stemmer fint overens med mine iagttagelser

mvh Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

kambaj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 jun 2010 19:40
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 180
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 24kg dec/2010
Årligt forbrug: 6 t.
Geografisk sted: Ringsted

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af kambaj » 13 nov 2011 11:13

Har kørt rent med skallerne i tre uger og der har ingen problemer været før nu, fyret gik tom og lukkede ned hvorefter jeg startede op igen efter at have haft et kosteskaft ned ved nedfaldet i den tro at en pind eller stor nød havde blokeret nedfaldet da det gentog sig igen efter fem timers drift tømte jeg magasin og langs med røreværk havde der samlet sig en meget stor mængde af trevler og børster.
For at undgå dette vil jeg herefter tømme magasinet hver anden uge istedet for at køre med dette fyldt til randen, forbruget er ikke steget selvom kulden så småt er kommet, som forventet brænder de bedst ved belastning.
14 kg. i døgnet og en røgtemp. omkring 90 i gennemsnit.
Vedhæftede filer
røreværkaffald i gimp.jpg
1 liter affald

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af hahomi » 13 nov 2011 12:27

kambaj » 13 Nov 2011, 11:13 skrev:Har kørt rent med skallerne i tre uger og der har ingen problemer været før nu, fyret gik tom og lukkede ned hvorefter jeg startede op igen efter at have haft et kosteskaft ned ved nedfaldet i den tro at en pind eller stor nød havde blokeret nedfaldet da det gentog sig igen efter fem timers drift tømte jeg magasin og langs med røreværk havde der samlet sig en meget stor mængde af trevler og børster.
For at undgå dette vil jeg herefter tømme magasinet hver anden uge istedet for at køre med dette fyldt til randen, forbruget er ikke steget selvom kulden så småt er kommet, som forventet brænder de bedst ved belastning.
14 kg. i døgnet og en røgtemp. omkring 90 i gennemsnit.
De næste han får hjem, skulle være bedre renset og rene.
Hvordan ser det ud med askemængden?
Vælg dine kampe med omhu.

kambaj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 jun 2010 19:40
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 180
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 24kg dec/2010
Årligt forbrug: 6 t.
Geografisk sted: Ringsted

Super alternativ til Træpiller

Indlæg af kambaj » 13 nov 2011 13:38

Askemængden er væsentligt mere en ved piller hvor jeg kører en mdr. skallerne fylder askebeholderen på en uge, dog er asken mere fyldig/grov og den støver mindre af samme grund.
Men asken bliver stående op til herden så dagligt rusker jeg en gang i skuffen, jeg håber på at forbruget kan optimeres yderligere ned og måske også askemængden ved en fladere kurve ved belastning og ændring af ilt%.(y værdi).
Som det er nu har belastningen været for lille til at køre optimalt, men ydelsen kører for meget op og ned så vejret bliver snart til bedre regulering og en flad ydelses kurve istedet for tomgang med 100% ydelser når der bades og hunden går ud og ind.


Besvar