Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

NY UNDERSØGELSE: Træpiller forurener LANGT mere end oliefyr

Her kan du læse nyheder om biobrændsel og miljøvenlig energi.
Alle er velkomne til at poste nyheder.
nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

NY UNDERSØGELSE: Træpiller forurener LANGT mere end oliefyr

Indlæg af nielshm » 16 dec 2015 13:55

https://www.bolius.dk/traepillefyr-foru ... gn=BN51tir

Det må klø i fingrene efter at brandbeskatte træpiller, for med et slag bliver verden et langt renere sted, hvis der kommer afgifter på. Jeg ved ikke hvad jeg skal tro, det er kvalmende og må være lobbyarbejde af allerværste skuffe.
Vi har jo før oplevet at rapporter bliver pillet fra hinanden, og pludselig ikke har hold i virkeligheden, men hvis vi er så uheldige at afgiften først rammer, så bliver den aldrig fjernet igen, uanset hvor forkert et grundlag den er indført på.


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: NY UNDERSØGELSE: Træpiller forurener LANGT mere end oliefyr

Indlæg af kovas » 16 dec 2015 16:12

nielshm skrev:https://www.bolius.dk/traepillefyr-foru ... gn=BN51tir

Det må klø i fingrene efter at brandbeskatte træpiller, for med et slag bliver verden et langt renere sted, hvis der kommer afgifter på. Jeg ved ikke hvad jeg skal tro, det er kvalmende og må være lobbyarbejde af allerværste skuffe.
Vi har jo før oplevet at rapporter bliver pillet fra hinanden, og pludselig ikke har hold i virkeligheden, men hvis vi er så uheldige at afgiften først rammer, så bliver den aldrig fjernet igen, uanset hvor forkert et grundlag den er indført på.
Hej Hej.
Nu kan det vel ikke komme bag på nogen at afbrænding af træpiller giver en ikke ubetydelig mængde partikkel forurening. Bare at sammenligne hvor lidt sod der sad på indersiden af vores gamle oliekeddel efter et år i forhold til hvor meget der sidder i pillefyret, efter to mdr. Og selvom skorstensfejeren siger at det er fint så er det da betydelig mere sod som at han bære ud. Hvor meget som så ryger ud i luften tja?
Men hensyn til co2 neutralitet så er det jo korrekt hvis man fælder træet ude i skoven, med håndkraft, og brænder det af der, men hvis du forestiller dig at du også skal bruge træ til biodiesel til skovningsmaskiner til lastbiler til transport af træ og træpiller afbrænde træ for at tørre og presse pillerne så tror jeg ikke du ville få mange piller ud til dit fyr til den pris du er blevet forvent med.
Som prisen er nu så er selv en lille smule efterisolering dårlig rentabelt. Så jeg tænker lad os glæde os over at det er billigt så længe som det er, I hvert fald synes jeg at det er korrekt at afgiften på olie og ikke er rimelig i forhold til at træpiller går helt fri.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: NY UNDERSØGELSE: Træpiller forurener LANGT mere end oliefyr

Indlæg af Grevens » 16 dec 2015 18:28

- efterhånden som DONG og andre store kraft- varmeværker skifter fra Kul / Olie / Gas over til biobrændsler kommer der jo til at mangle afgift penge i den store statskasse ...
... det er derfor en naturlov at der vil komme afgifter på biobrændsel i en eller anden udstrækning ... bum ...

- det er altså ikke på grund af miljøet der kommer afgifter, men manglende indtægter i statenspengekasse ...

- og det er korrekt at der jævnfør nogen Gasteknikere - er mere partikeludledning fra pillefyr end olifyr !
- det er også korrekt at der er mere mørkt om natten, end om dagen ! ... og den undersøgelse har jeg selv lavet, selvom jeg ikke er Gastekniker ...

( advarsel: stavefejl, ironi, sarkasme, og løse rygter indgår i ovenstående tekst.)
...

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: NY UNDERSØGELSE: Træpiller forurener LANGT mere end oliefyr

Indlæg af nielshm » 16 dec 2015 18:51

Eftersom der nævnes Nox partikler i stort antal, så selv VW må sukke af misundelse, så tænker jeg da på, om ikke vi kunne eftermontere AdBlue og partikelfilter?
Nu har man lige kunnet få tilskud til miljørigtige brændeovne, så fuglene synger. Hvad er det så der gør, at nogen tror at pillefyr med alverdens sensorer og smart styring, er den nye store svinehund?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: NY UNDERSØGELSE: Træpiller forurener LANGT mere end oliefyr

Indlæg af kovas » 16 dec 2015 19:08

Hej.
Citat: Hvad er det så der gør, at nogen tror at pillefyr med alverdens sensorer og smart styring, er den nye store svinehund?. Det er der vel ikke noget nyt i. Der er bare ikke nogen der har undersøgt det før/ snakket om det. Kort efter at jeg havde fået pillefyr spurgte jeg her på stoker pro om det virkelig kunne passe at pille fyr sodede så meget? Ingen havde lyst til at kommentere på det, heller ikke alle forhandlerne som jo burde vide noget om det. Så nej det kommer ikke bag på mig.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: NY UNDERSØGELSE: Træpiller forurener LANGT mere end oliefyr

Indlæg af triumph » 16 dec 2015 19:56

Danmark er ca 43000 km2
Hvis der kommer 726 tons partikler/ år hvis alle skiftede deres oliefyr ud til træpiller, så ville der komme 16 g partikler/m2/år.
Til sammenligning udleder skibe der passere danmark 2500 tons partikler/år. En undersøgelse fra 2007, siger at vejtransport giver ca. 4000 tons partikler/år

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: NY UNDERSØGELSE: Træpiller forurener LANGT mere end oliefyr

Indlæg af kovas » 16 dec 2015 20:07

triumph skrev:Danmark er ca 43000 km2
Hvis der kommer 726 tons partikler/ år hvis alle skiftede deres oliefyr ud til træpiller, så ville der komme 16 g partikler/m2/år.
Til sammenligning udleder skibe der passere danmark 2500 tons partikler/år. En undersøgelse fra 2007, siger at vejtransport giver ca. 4000 tons partikler/år
Jamen jeg synes da osse der burde gøres noget ved den forurening som bilerne belaster med. som feks at fortsætte med afgiftfritagelse for el biler. Men at noget forurener mere gør jo ikke det mindre bedre.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: NY UNDERSØGELSE: Træpiller forurener LANGT mere end oliefyr

Indlæg af triumph » 16 dec 2015 20:09

Stort set alle danske kraftvarmeværk er ombygget til flis eller piller. Hvad betyder det for partikkeludledningen ?

I øvrigt forurener et pillefyr ca med. 50 g prtikler/GJ indfyret effekt. En gammel brændeovn giver 900 g partikler/Gj indfyret effekt. En svanemærket ovn giver 320 g partikler/Gj indfyret effekt

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: NY UNDERSØGELSE: Træpiller forurener LANGT mere end oliefyr

Indlæg af kovas » 16 dec 2015 21:01

triumph skrev:Stort set alle danske kraftvarmeværk er ombygget til flis eller piller. Hvad betyder det for partikkeludledningen ?

I øvrigt forurener et pillefyr ca med. 50 g prtikler/GJ indfyret effekt. En gammel brændeovn giver 900 g partikler/Gj indfyret effekt. En svanemærket ovn giver 320 g partikler/Gj indfyret effekt
Jeg ved ikke rigtig hvor du vil hen med ovenstående? Trådstarter harselerede over at det blev påstået at pillefyr partikkelforurener mere end oliefyr. Og mente at det var lobbyarbejde. Mit indspark var bare at det havde jeg da allerede selv fundet ud af :lol:
Artiklen kommer også ind på at træpiller bliver transporteret og at det belaster med co2. her tilføjer jeg så for egen regning at træet bliver fældet tørret og presset til piller før transporten, sandsynligvis ved hjælp af forsil energi, og at det derfor er at putte sig selv blår i øjnene at på stå et de er co2 neutrale, hvilket jeg selv faktisk synes er en noget upåagtet pointe.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: NY UNDERSØGELSE: Træpiller forurener LANGT mere end oliefyr

Indlæg af kivi » 16 dec 2015 21:10

Det største problem er den usikkerhed der konstant er omkring danske skatte og afgifts forhold.

Man ved aldrig om man er købt eller solgt, i forhold til at bo i sit eget hus.
Stiger afgifter og grundskylden eller hvad, man kan ikke planlægge bare lidt ud i fremtiden, fordi afgifter bliver ændret i en uendelighed, fordi de kære politikere skal have finansieret et eller andet fantasiprojekt.

Men sjovt nok råbte Bjørn Lomborg jo netop op om, på nyeligt overståede COP21, at der dør mange flere på grund af partikelforurening end co2.

Om træpiller giver mere partikelforurening end olie ved jeg ikke, men jeg tvivler på at det er lige så slemt som mange gamle oliebrændere rundt omkring.
Mvh. Ole


Besvar