Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

godt man ikke har oliefyr :-)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: godt man ikke har oliefyr :-)

Indlæg af Keld » 01 mar 2011 21:12

jeg tror ikke at nye afgifter bliver ført på brænslet, det vil give mange småhandlene med brændsel mm mange administrative omkostninger , og fremme grændsehandlen, derfor tror jeg at vi får´en opvarmningsafgift efter m2 eller en energiomregningsfaktor, baseret på BBR. oplysninger, så alle, uanset om de har varme eller ikke, betaler det samme. Det vil straffe dem med dyr olie og fjernvarme hårdt, os med piller, til den samme pris, lidt mindre. Men det er da ikke rart at tænke på at alt ens egen indsats for at få billigere, og ikke minst meget mijørigtig opvarmning er delvis til grin .


Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: godt man ikke har oliefyr :-)

Indlæg af viking48 » 01 mar 2011 21:30

Hvis der kommer afgift på biomasse så er det da godt at der er noget der hedder kornfyr for på korn kommer der vel ikke afgift på ??? :evil: :shock:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: godt man ikke har oliefyr :-)

Indlæg af Bigfoot » 01 mar 2011 21:55

viking48 » 01 Mar 2011, 21:30 skrev:Hvis der kommer afgift på biomasse så er det da godt at der er noget der hedder kornfyr for på korn kommer der vel ikke afgift på ??? :evil: :shock:
jeg tror mere på at de går ind og ser på hvilken opvarmningstype, altså fyret der er tale om.... så er de sku ligeglade med hvad du smider i.

Men nu tror jeg ikke vi skal male fanden på væggen.
Lad dem bare forbyde og restriktere olie og gas, så kan vi andre nyde det flere der går over på piller og lignende, og som også vil påvirke markedet, i form af udbud og efterspørgsel stiger, og priserne vil falde.

Det er jo sådan noget vi kan lide....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: godt man ikke har oliefyr :-)

Indlæg af viking48 » 01 mar 2011 22:09

Bigfoot » 01 Mar 2011, 21:55 skrev: jeg tror mere på at de går ind og ser på hvilken opvarmningstype, altså fyret der er tale om.... så er de sku ligeglade med hvad du smider i.

Men nu tror jeg ikke vi skal male fanden på væggen.
Lad dem bare forbyde og restriktere olie og gas, så kan vi andre nyde det flere der går over på piller og lignende, og som også vil påvirke markedet, i form af udbud og efterspørgsel stiger, og priserne vil falde.

Det er jo sådan noget vi kan lide....
Ja jeg tror vi kan sove roligt de næste mange år jeg er da glad for at jeg ikke skal købe ca 4000 liter olie
de prisstininger der er lige pt kan jo få nakkehåret til at rejse sig 8)

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: godt man ikke har oliefyr :-)

Indlæg af Frank_Rasmussen » 01 mar 2011 22:19

Keld » 01 Mar 2011, 21:12 skrev:jeg tror ikke at nye afgifter bliver ført på brænslet... derfor tror jeg at vi får´en opvarmningsafgift efter m2 eller en energiomregningsfaktor, baseret på BBR. oplysninger
Som jeg forstår det, så står der noget andet i udspillet. Der vil de gradvis frem til 2020 putte afgifter på det enkelte brændsel....selvom det jo godt kan ende på anden måde efter forhandlinger eller regeringsskifte.

Faktisk har de allerede givet afgiften et navn: Forsyningssikkerhedsafgift.

Citater fra regeringens Energistrategi 2050, se evt. http://www.kemin.dk/Documents/Klima-%20 ... 0final.pdf:
side 31 skrev:For at finansiere dette provenutab (fra tabet af afgifterne fra olie/gas) vil regeringen indføre en forsyningssikkerhedsafgift, der i takt med provenutabet gradvist øger energiafgiften på alle brændsler til rumvarme – dvs. kul, olie og gas såvel som biomasse. Det vurderes, at en forsyningssikkerhedsafgift
i størrelsesordenen 17 kr./GJ i 2020 vil sikre statsfinansiel neutralitet
side 32 skrev:I et parcelhus, som opvarmes med olie, naturgas eller fjernvarme baseret på kraftvarme, vil varmeudgifterne isoleret set i 2020 stige med ca. 900 kr. svarende til 4-5 pct. i forhold til den nuværende udgift.

For huse, som opvarmes med træpillefyr, vil stigningen isoleret set være knapt dobbelt så stor..
Last edited by 1 on Frank_Rasmussen; edited 1 times in total


Kaptajn Krogh
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 feb 2011 14:29
Mit fyr: Scotte 10kw, Opop Blackstar 20
Areal: 165
Brændsel: Barlinek eco pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: Ca. 11kg
Årligt forbrug: ???

Re: godt man ikke har oliefyr :-)

Indlæg af Kaptajn Krogh » 01 mar 2011 22:20

Ja som det ser ud lige nu prismæssigt, er mit nye scotte-fyr tjent hjem på ca 3 år, med de vanvittige priser der er på olie lige nu ! Så jeg er dælme en glad mand ! Specielt at det er nu LIGE EFTER jeg har købt og installeret mit nye fyr, at de begynder med de artikler der :-)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: godt man ikke har oliefyr :-)

Indlæg af Flemming DJ » 02 mar 2011 12:26

Frank_Rasmussen » 01 Mar 2011, 22:19 skrev: Som jeg forstår det, så står der noget andet i udspillet. Der vil de gradvis frem til 2020 putte afgifter på det enkelte brændsel....selvom det jo godt kan ende på anden måde efter forhandlinger eller regeringsskifte.

Faktisk har de allerede givet afgiften et navn: Forsyningssikkerhedsafgift.

Citater fra regeringens Energistrategi 2050, se evt. http://www.kemin.dk/Documents/Klima-%20 ... 0final.pdf:
Ud fra de to klip kan jeg se, at vi skal beholde vores (backup) oliefyr i BBR, så vi kan slippe med den halve stigning i energiafgift (eller hvad de nu vil kalde den). :twisted:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: godt man ikke har oliefyr :-)

Indlæg af Ulrik » 02 mar 2011 12:53

Jeg kan ikke forstå det er nødvendigt når man tænker på hvor meget ekstra de får ind pga. de stigende benzinpriser.
Det giver da så meget mere i afgift at det burde kunne dække den manglende afgift på fyringsolie.
MvH Ulrik©


Besvar