Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kulde og varme i forening

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Zizzi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 feb 2011 21:40

Kulde og varme i forening

Indlæg af Zizzi » 20 feb 2011 17:07

Hej alle

Min flinke og rare logerende har lige ommøbleret lidt på sit værelse og flyttet køleskabet hen næsten foran radiatoren.

Køleskabet er ca. 1,5 m. højt og har en lille fryser i toppen. Det har han placeret ca. 25-30 cm fra en radiator. Ikke langs med, men foran radiatoren som sidder på en anden væg end den som køleskabet står på. D.v.s. at køleskabet står med siden lige ud for en stor del af radiatoren.

Jeg bad ham om at flytte det igen, da min sunde fornuft siger mig, at det ikke kan være særlig smart med et stort køleskab lige foran radiatoren. Dels er køleskabet helt varmt på den side der vender mod radiatoren, og mon ikke det får det til at køre mere end nødvendigt???

Og dels mener jeg også, at det tager en masse af varmen som ellers ville komme ud i rummet, med større varmeforbrug til følge, men han siger han har undersøgt det, og det ingen praktisk betydning har, da varmen fra af radiatoren stiger opad.
Af frygt for min el- og varmeregning vil jeg gerne høre jeres mening.

Hilsen Zizzi


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Kulde og varme i forening

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 feb 2011 17:14

En energimåler kan afgøre væddemålet.

Der er pæn omtale af denne på forum: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 54&n=20100

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Kulde og varme i forening

Indlæg af Jens » 20 feb 2011 22:14

Jeg tror ikke at varmeforbruget vil blive større, det nok næppe målbart, - men det er ikke usandsynligt at køle/fryseskabet vil køre mere, afhængigt af alder og hvor godt det er isoleret. Det vil så selvfølgelig bidrage lidt til rumopvarmningen med varmen fra kompressoren (uendeligt lidt), - men slutresultatet bliver nok et lille minus i form af lidt øgede eludgifter.
Men køb sådan en elmåler, som Frank henviser til, - så har I check på hvor slemt det er.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar