Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til NOVICE. ang. anlægs opbygning og funktion

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Hjælp til NOVICE. ang. anlægs opbygning og funktion

Indlæg af thy » 21 mar 2007 09:37

varmevekselern gør at du kan have et lukket anlæg....

det bruges som regl hvis det ikke umidelbart er mueligt at få ekspangtionsbeholdern højere op ved fyret end højestepunkt på radiatorstrengen...

det fungerer som følger du har en lille streng ved fyret med åben ekspantion da det er meget nemt at plasere ekspangtionsbeholdern over fyret så strengen går i gennem varmevekselern der så bliver opvarmet på den anden side af varmevekselern kører vandet rundt i radiatorstrengen som lukket system så kan man kører vandet over højden på ekspantionsbeholdern..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 21 mar 2007 17:02

Hmmn.
Der var lige noget jeg ikke havde tænkt over det er hvad der sker når man ikke kan se ejendommen, en ting er sikkert du skal have åben Exp. og efter min mening skal den værre i laden alt andet er dumt på grund af flyvende rør, men ja kan den komme højt nok op i laden i forhold til hovedhuset er der jo ikke nogen grund til at lave det med varme veksler.
Dette undskylder jeg at jeg ikke havde tænkt på, men mon ikke andre Evt. kan bruge det. Højt op vil sige over det vandspejl der må værre i huset.

Hilsen Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Indlæg af Michael Lind Hansen » 21 mar 2007 17:50

Hmm. jeg begynder måske at finde lidt ide i det.
Mit/vores hus er i to plan.
Sådan som jeg lige kan læse det så skal man have en vvb (varmvandsbeholder) uanset om jeg har varmeveksler eller ej!. Har jeg ret i det?
Fungere varme veksleren så sådan at det varme vand fra fyret varmer vandet op som gør op i vvb'en i "et system" altså et sæt rør og vandet til radiator strengen i et andet sæt rør????
Selvfølgelig altsammen i varmeveksleren!

Nu taler i så om åbenekspansion i forbindelse med varmeveksleren, hvor blev den lukkede ekspansion lige pludselig af? er den ikke velegnet i forbindelse med varmeveksleren eller hva? Drogar-Scared(LBG).gif

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 21 mar 2007 17:56

Du skal ikke nødvendigvis have en varmvandsboholder ved varmeveksler, men det er det aller bedste ellers skal du have et fyr der virkelig kan sparke røv når du går i bad og det er også meget dyre uden VVB.
Huset køre ind i varme veksleren som om at det var det gamle oliefyr helt korekt og derefter varmer det VVB op.
Laver du det med varmeveksler kan du nøjes med tryk Exp. på huset og åben i laden.

Hilsen Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Indlæg af Michael Lind Hansen » 21 mar 2007 18:04

Er der indbygget trykekspansion i veksleren?


Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 21 mar 2007 18:33

nej. men du har formentlig det gamle fra oliefyret som sagtens kan bruges til formålet.

Hilsen Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Indlæg af Michael Lind Hansen » 21 mar 2007 19:12

Den ekspansionsbeholder der f.eks. er monteret i denne veksler er det nok eller taler vi om en ekspansionbeholder undenfor systemet? http://redan.danfoss.dk/xxTypex/152458_ ... IT193.html

Hvilke vekslere kunne I evt. anbefale til en almindelig husstand? 2voksne og gulvvarme

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 21 mar 2007 19:39

Man skal på ikke at komplicere for meget, nøjes med en veksler og ikke andet og kobel det så sammen, det du havde fremme der er til fjern varme og som jeg kan se uden VVB og det kræver altså et stort fyr.

Hilsen Fejer.

Snak Evt. med den lokale smed om det, det kan tænkes han har en samlet løsning til det.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Indlæg af Michael Lind Hansen » 21 mar 2007 20:01

Det vil jeg nu også gøre men jeg ville bare lige høre af ren nysgerrighed! Tak for jeres hjælp indtil videre!!!

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 23 mar 2007 15:15

Nej. Og du har fat i noget. Din varmekreds er et system og dit varme/kolde vand er et andet system.
Hvis du er i tvivl om det med veksleren: Istedet for at dine rør til dine radiatorer kører helt ud til fyret, kører de kun til veksleren. På den anden side af veksleren sidder dine rør fra fyret. Når vandet passere hinanden i veksleren afsætter vandet fra dit fyr varme i vandet fra dine radiatorer.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Besvar