Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bastardemne: Luft/vandvarmepumpe!

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Bastardemne: Luft/vandvarmepumpe!

Indlæg af tomfisch » 07 apr 2010 11:48

Med risiko for at blive gjort lovløs på dette forum stiller jeg spørgsmålet: Er der nogen der har erfaring med kombinationen fastbrændselkedel m/akkumuleringstank og luft/vandvarmepumpe? Jeg har brug for en automatisk backup af varmeproduktionen, dels som supplement, hvis vi skal have isvinter igen og dels som underholdsvarme, når jeg ikke er hjemme. Om sommeren kan varmepumpen muligvis helt erstatte varmeproduktionen, hvis det ellers er rentabelt. Jeg er ikke interesseret i olie, og det skal (helst) kunne kobles til centralvarmen.

Jeg har 4 ledige indgange i akkumuleringstanken. Jeg forestiller mig, at varmepumpen skal sættes til de to øverste indgange, så den varmer den øverste tredjedel af beholderen op til cirka 45-50 grader.

Synspunkter modtages med kyshånd - både mht. konstruktionen af ovenstående og alternativer hertil.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Bastardemne: Luft/vandvarmepumpe!

Indlæg af andersen2009 » 07 apr 2010 12:27

Den her venter jeg gerne et svar på også.... går delv med samme tanker :)

Jeg har dog solvarme-spiral i min akku-tank også, så det ville være lækkert med en 3. backup til mit setup.

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Bastardemne: Luft/vandvarmepumpe!

Indlæg af svæver » 07 apr 2010 12:44

hejsa

Varmepumpe... hmm, glem det som hjælpevarme om vinnteren- der
er cop'en ikke ret god for at sige det mildt.
Og mon det med varmepumper ikkebare er elvarme i 70'erne om igen??
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Bastardemne: Luft/vandvarmepumpe!

Indlæg af tomfisch » 07 apr 2010 14:06

Noteret... Det er selvfølgelig ikke uvæsentligt, men jeg har et solcelleanlæg på tegnebrættet, så på længere sigt er cop-faktoren ikke så vigtig i mit tilfælde. Desuden vil jeg virkelig gerne have et backupsystem, der ikke kræver nogen form for manuel indsats. Varmpepumpen er også interessant som sommerafløser for kedlen. Hvilke andre muligheder er der? (ej olie!)
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Bastardemne: Luft/vandvarmepumpe!

Indlæg af Jens » 07 apr 2010 15:17

Nu afhænger det jo lidt af, hvor længe du ikke er hjemme :twisted:

Men er det ikke flere uger, det drejer sig om, - så ville jeg da foreslå en Woody/Scotte eller lign., som selv kan tænde op, når din akku-tank bliver for kold i toppen. ( Er jo et stoker/pillefyrsforum :P )
Nem at koble til, let at lave styring til og suveræn og rimelig billig i brændsel, hvis du nu i en evt kommende fimbulvinter skulle blive forhindret i at passe brændekedlen. I hvert fald billig set i forhold til olie og el.
Velegnet til sommerdrift, med en eller to start om dagen til det varme vand og evt gulvvarme i bad m.v.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Højager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 feb 2010 10:30

Re: Bastardemne: Luft/vandvarmepumpe!

Indlæg af Højager » 07 apr 2010 17:12

Nu skal vi jo drille hinanden lidt for der er jo lidt højre/venstre fløj i pille/vp-folket, har selv et jordvarme anlæg og her i de 7 første dage af april har det brugt 10kw dagligt til alt varme til 4 personer+120m2 bolig. Passer sig selv og ingen brug backup ....(endnu)......nå nok om det , skulle egenligt have haft en pillebrænder også, men blev lidt opgivet pga høje brandkrav , når det skulle installeres i forbindelse med stald.

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Bastardemne: Luft/vandvarmepumpe!

Indlæg af tomfisch » 07 apr 2010 20:51

Min kedel kan godt stilles om til piller, men det kræver tætning her og der. Men der er meget trangt i mit fyrrum, så jeg kan ikke have silo og andet "pillegrej" liggende dér. Fyrrummet ligger desuden inde i huset i en baggang, og hvis silo mm. befinder sig i et udhus, vil det blive et for stort projekt at skulle omstille anlægget, til at jeg synes det er bekvemt. Endelig er det et krav fra regeringen, at mit backupsystem kan køre samtidigt med brændekedlen såeh... :|

Nå men for den sags skyld er piller jo ikke udelukket: Lige på den anden side af fyrrummet står en gammel Morsø støbejernsdjævel :evil: , som varmer skorstenen en del bedre end min stue - dén kan jeg lige så godt skifte, inden der er nogen fra det økologiske råd, der får øje på den. Istedet kunne jeg have en pillebrændeovn, der kan tilsluttes akkutanken. Investeringen synes også beskeden, nogenlunde på niveau med en varmepumpe, så der er vel mellem de to muligheder, slaget skal stå: Pillebrændeovn versus luft/vandvarmepumpe.

Er der nogen der kender til en pillebrændeovn, der hedder Ecoteck Amalfi? Hvis jeg skal have den som backup, når jeg ikke er hjemme, skal den jo være stabil.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


Besvar