Forslag til ny afgift !

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Forslag til ny afgift !

Indlæg af Keld »

det kan da godt være at der ikke er den store forskeld på prisen på varme lavet med et pillefyr/stoker og et solrørsanlæg. Men man opnår at pillefyret kan stå stille i sommerhalvåret.Jeg mener også at prisen er nogenlunde den samme pr Kw varme, men vis man vil sprede sin varmeforsyning over flere muligheder er det en af løsningerne. hvis vi hele tiden ser på prisen og forventer en stor besparelse/indtjening når vi jo aldrig videre i udviklingen af Bæredygtige opvarmningsløsninger. Det er ikke det lovgiverne arbejdere på, alså bæredygtigded, se bare på den måde at tilskudsordningen er skruet sammen på. Et andet eksempel er partikkelfilter på diselbiler,hvorfor skal der partikkelfilter på en taxa mersedes med 350HK når den køre i København hvor der er 50 Km/t. og den længeste tur er til lufthavnen. Brug dog en mindre motor.

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
14
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Forslag til ny afgift !

Indlæg af andersen2009 »

Stå stille i sommer halvåret.????

Mit fyr er allerede slukket i de her dage med solskin over fyn, selvfølgelig kan det betale sig.!
Jeg har brugt 5400 kr på den værste vinter i 14 år og det er med god/stor hjælp fra solen.
Men hvis man forventer en solvarmen tjent hjem inden 5 år, så kan man godt glemme det.... Jeg har regnet mig frem til 8-10 år, inden mit er tjent hjem.
Her er lige et link mere om brændeovne og deres "skrækkelige" indvirken på vores "perfekte" samfund.!
http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1117712.ece


Kenneth - som er hanrende træt af afgifter.!
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Forslag til ny afgift !

Indlæg af Ulrik »

Det er sq da ikke staten der foreslår at der skal afgifter på brændeovne, men noget der kalder sig selv det økologiske råd.

Jeg ved ikke om man når målet ved at lægge afgift på brændeovne, men det vil bestemt være en god ide at gøre noget ved svineriet.
Brændeovne er noget svineri, ja min er lige røget men af en anden grund :)
De fleste af jer har stokere/pillefyr. Tænk engang hvis flammen så ud i stokeren som den gør i brændeovnen :shock:
Dermed sagt at hvis forbrændingen skal være god i brændeovnen, så skal der noget mere blæs på.

Det mærkes så tydeligt når nogle fyrer i brændeovnen, eller forkert i brændekedlen. Det stinker simpelthen noget så skrækkeligt.

Jeg synes man skal gøre noget ved problemet, men jeg er ikke helt klar over hvad der er bedst at gøre.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Forslag til ny afgift !

Indlæg af Klaus »

Var det ikke bedre at måle sig frem til synderne med en "brændeovns-pejlevogn" og dele bøder ud til synderne, i stedet for straffe alle? Og start i byerne, hvor flest er generet.
Sakset fra Ing.dk:

19% af brændeovnsejerne har en forkert fyringsteknik.

Og hvis skorstensfejeren kan konkludere det til sådan en undersøgelse så kan det vel ikke være svært at gøre noget ved det...

Men det er jo ikke givet at de 19% også generer deres naboer - Der behøver ikke være en sammenhæng ....

Vil ikke være støre problem i at indføre skærpet overvågning af dem - Skorstenfejeren har jo allerede lov til at kræve de eftersyn/fejninger som han finder nødvendige ...


15% har en ovn af dårlig kvalitet - som regel gammel

Hvad med tilskudsordninger til at skifte dem til en moderne ovn ?


6% har for lave skorstene

Er vel også let at gøre noget ved med et påbud om at bringe det iorden

9% fyrer med uegnet brændsel

Oplysning er vel det bedste her ,,, Men prisen på ekstra eftersyn pga forkert fyringsteknik eller uegnet brændsel er jo også en afgiftselastik ... der kan virke adfærdsregulerende ...

Jeg er helt enig :great:

Hilsen Klaus der sidder ved sin Morsø brændeovn, der buldrer på fuld skrue altid.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Forslag til ny afgift !

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Keld » 06 Mar 2010, 14:40 skrev:.. Men man opnår at pillefyret kan stå stille i sommerhalvåret.Jeg mener også at prisen er nogenlunde den samme pr Kw varme, men vis man vil sprede sin varmeforsyning over flere muligheder er det en af løsningerne. hvis vi hele tiden ser på prisen og forventer en stor besparelse/indtjening når vi jo aldrig videre i udviklingen af Bæredygtige opvarmningsløsninger.
Jeg er slet ikke med.

I sommerperioden skal træpillebrænderen med tidsstyring, termostat, eller andet da kun bruge nogle få kg. piller pr. dag på at opvarme det varme brugsvand. For sommerperioden vil det jo betyde en sammenlig tilbagebetalingstid for moderne solvarmeanlæg på årtier (hvis man da ikke har et stort varmeforbrug om sommeren til f.eks. en svømmepool...)

Træpiller er da en CO2-neutral og 'Bæredygtig opvarmningsløsning'. Er der nogen, der mener det modsatte?

toksvig
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 nov 2007 16:57
Mit fyr: Hjemmebygget
Areal: 220 m2 opvarmet
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7362
Dagligt forbrug: 80-90 kg flis
Årligt forbrug: 20,5 tons flis

Re: Forslag til ny afgift !

Indlæg af toksvig »

Det kan heller ikke passe at den afgift nogen sinde kommer i spil. Jeg har to brændeovne, plus et pillefyr.
Hvis vi antager at det bliver sandt vil det koste mig 16.000 om året, plus eventuel afgift på pillefyr også. SÅ vil jeg hellere varme op med olie i stedet. TIl det jeg bruger min brændeovn, vil det være langt billigere at købe olie for 16.000 kroner, og bruge det.

Hvis vi antager at en gns brændeovn koster 16.000 kroner, så er afgiften på de 4000, jo en fjerdedel, af anskaffelsesprisen. Prøv at tænke det scenarie, hvis vi havde sådan et afgiftsystem på biler også.. ( :lol: )
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Blevet takket: 6 gange

Re: Forslag til ny afgift !

Indlæg af no100 »

Hej der
Lidt afgift er vel ok så længe skatten ikke stiger og det ikke er alle det rammer.
Fyrfadslys oser ad h. til. Så afgift på stearinlys også.
Hilsen no100.

Besvar