Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker vs. jordvarme

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Lars Hansen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 18 jun 2009 16:00
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted
Givet likes: 1 gang

Stoker vs. jordvarme

Indlæg af Lars Hansen » 26 nov 2009 09:11

Hej

Vi har købt en ejendom hvor hele huset skal laves om indvendigt. Dvs der bliver lavet gulvvarme og vægene bliver isoleret så godt som vi kan.
Huset er i 2 plan 243 kvm i grundplan og 165 kvm på loftet. Det er i føste omgang kun i stueetagen vi laver beboelse men forbereder dog på 1 sal med isolering,vvs og el.

Vi har i huset vi bor i i dag en DB stoker som har kørt til UG fra dag 1 med piller,korn,skaller og alt billigt jeg har kunnet finde. Så det ved jeg at det kører... :D

Der hvor det store spørgsmål kommer ind er at nu er jordvarme så meget oppe i tiden og det skulle være så godt.
Vi har jorden til at kunne ligge masser af slange ned og mulighed for også selv at lave arbejdet.
Folk vi kender har fået lavet jordvarme og de er glade for det...DOG er der blevet lavet beregninger på hvor meget strøm de ville komme til at brug...Og det passer ca hvis man ligger 50% overi hvad de blev "lovet" og så er det jo kæden hopper lidt af synes jeg.
Laver man en investering på 100.000 kr eller mere og man så bruger mere strøm end beregnet så er man næsten gift med sådan et anlæg pga. den høje investering.

Jeg kan se mange fordele i jordvarmen og kan ens elforbrug holdes nede så er der ingen tvivl om det er langt den nemmeste løsning.
Men investingen i en stoker snakker vi ca 60.000 kr. og bliver prisen på korn hvor den er i dag skal strøm blive stort set gratis for at jordvarmen kan være med i det spil.
Man kan ikke sammenligne to anlæg hvor man ved det ene bare skal åbne for varmen og ved det andet skal der fyldes korn eller lign. i siloen samt en del rengøring.

Hvad er jeres erfaringer med jordvarme.......Kan se på brugte kedler bla. på den blå avis at flere sælger deres kedler og går over på jordvarme.
Hvad ville i vælge at gøre......
Med Venlig Hilsen

Lars Hansen


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Stoker vs. jordvarme

Indlæg af paw » 26 nov 2009 10:25

Hej, personligt ville jeg aldrig selv få lavet jordvarme på grund af
1 Har også hørt det med at de sluger meget mere strøm end det de oplyser
2 Holdbarheden er jo selvfølgelig ikke testet, da det vel er begrænset hvor mange år det har været brugt
3 på mit anlæg kan jeg selv skifte en snegl eller blæser osv, men hvis der ryger en pumpe eller jordvarmen bliver utæt et sted er jeg på herrens mark.Læste om en der til daglig sætter varmepumper, jordvarme, osv op og der er flere problemer end man lige tror. Nej, man skal ikke røre en finger som man skal med en stoker eller pillebrænder, men hvis der er problemer efter 3-4 år koster det kassen i stumper og timeløn.

MortenF
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 05 mar 2009 20:47
Mit fyr: Passat C4 med ilt styring
Areal: 600 kvm
Brændsel: korn (Rug)
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 150-400 kg
Årligt forbrug: ~40 tons
Geografisk sted: Sjælland - Skibby
Kontakt:

Re: Stoker vs. jordvarme

Indlæg af MortenF » 26 nov 2009 11:08

Der er måske lige et par ting der skal tilføjes her.

Ja , flere installationer suger mere strøm end planlagt men det skyldes tit og ofte fejl i installationen. En forkert størrelse varm pumpe slår ud på elforbruget langt hårde end et forkert fyr. Der er en tendens til at installationer med gulvarme er de bedste.
Har desvære mødt flere som har fået installeret varmepumper i dårlig isoleret huse og det betyder at varmepumpen går fra at være en "dims" der hiver varme op af jorden med en effekt faktor på 2,5-4 , til at være elvarme.

Holdbaren af køleanlæg er god !! Husk på at mange af disse kompressor osv. er lavet til at køre 8765 timer om året og monteret i den rigtige varmepumpe kombinationen er det lige så godt som et godt fyr.

Ja, man kan intet røre selv på varmepumpen. Sådan er det og så må man finde en ordenligt montør at få til at rette fejl.

http://www.teknologisk.dk/varmepumpeinfo/

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Stoker vs. jordvarme

Indlæg af andersen2009 » 26 nov 2009 13:18

Jeg har selv undersøgt med jordvarme, da jeg har haven til det..!
Men med den investering jeg skal ligge i det, er det på INGEN måde rentabelt.

Lad os antage at jeg instalere en ny opop med woody brænder.... Pris 30.000
jordvarme koster 100.000 at montere inden man er færdig og haven anlagt igen.

For de 70.000 der er i forskel kan jeg fyre gratis i 10 år 8)

Men hvis vi holder strømforbrug og pillerne op imod hinanden vil det faktisk tage 18 åar at tjene jordvarmen ind, så er det nu alligevel bedre med solfangere kombineret med piller.!

Kenneth

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Stoker vs. jordvarme

Indlæg af Bop » 28 nov 2009 19:09

Nabo har jordvame og er glad for det men det dog igennem årene kostet dem nogel kompressorer som ikke er helt gratis.

det er vistnok pest eller kolera bagenden vender altid bagud men nemt er det jo.


Besvar