brøndpumpe laver balade

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

brøndpumpe laver balade

Indlæg af leo-pol »

så var der balade igen...
jeg har egen brønd på grunden og har et par gange haft lidt problemer med pumpeværket..
ikke de store men ca hver 4´-5 md har vi mistet vandtrykket..... ud og slå lugerne op og pumpen køre konstandt og der er kun ½bar tryk på uret...
det er lige som om der går luft i.... men der er ikke noget luft at kommer efter...
der sidder en anden skrue på selve pumpehuset som jeg ikke aner hvad er til....
når man lysner den mens pumpen køre lyder det som om at vandet begynder at drøne rundt inde i, og når jeg så lukker den igen kan jeg se at trykket begynder at stige....
lige som om at den åbner et spjæld så vandet kan cirkuler i selve pumpehuset og pumpen får noget vand at arbejdte med..... og så køre det fint igen...
er der nogle der ved hvad den skrue er til og hvorfor mit værk gør som det gør...???

nu ved jeg ikke hvad den type pumpeværk hedder men jeg har ikke nogle stor tank men en "Trykekspansionsbeholder" (tror jeg den hedder) der sørger for at jeg kan tappe ca 10l før pumpen starter igen....

hvor meget fortryk skal man pumpe i den Trykekspansionsbeholder så det køre som det skal....??

min gamle nabo var ham der har instaleret det det lige inden vi overtog gården og han snakkede vist noget med 1,4bar men han død nu så det kniber med lige at spørge ham hvad det var han sagde engeng...(da jeg ikke hørte efter)


det var lidt svært at tage et billed så man kunne se hvad det er for noget pumpeværk jeg har,
så jeg "malede" lige et lille billed

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
vandværk.JPG

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: brøndpumpe laver balade

Indlæg af Keld »

Skruen der sider på pumpehuset er til at spæde pumpen med, da denne type normalt ikke er selvsugende.
Beholderen du kalder en membranbeholder er normalt ikke en beholder med membran. det er en Hydroforbeholder.Der er alm. luft i, noget af den luft forsvinder med tiden sammen med vandet der aftappes. Dette vil kunne ses som hyppige start og stop af pumpen. Beholdertrykket skal være lig brydetrykket på presostaten -trykafb- der skal være meget luft i beholderen, dette giver fære starter af pumpen. Trykket bør være ca 3 -3,5 bar.
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: brøndpumpe laver balade

Indlæg af leo-pol »

hej keld....
denne beholder er nok omkring 45cm høj og ca Ø30cm...
magen til dem man bruger til brændslukningsanlæg til en stoker....
da vi købte gården her lavede den balade da vi hade boet her i ½år...
min svigerfar mente bestemt at der skulle meget mer tryk i og han pumpede den op til de 3 bar og så kan jeg huske at det kørte det..... men da vi tappede vand inde i huset lød det som om at det var fodboldte man prøvede at tappe igennem rørene....
så kom naboen forbi og kiggede på det.... ER I GALE SPURGTE HAN.....
så kan jeg huske at han tappede det vandet af så der ikke var noget tryk.. og det meste luft af.... og så kørte det bare som en drøm...
og jeg kan huske at det var et sted mellem 1 og 1½ bar han snakkede om.....
men der må være membran i ellers ville luften vel fise af når jeg slukker for strømmen og tapper vandet af....???
mvh leo-pol
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: brøndpumpe laver balade

Indlæg af leo-pol »

hov.... det skal lige siges at min "beholder" ligner denne beholder på billedet...
så mon ikke at det er samme system.....???

den omtalte "spædeskrue" kan man ikke skrue helt ud men omkring 3 omgange......det er ikke fordi at den er rusten eller der er noget galt.... men der er et stop kan man mærke..... hvis den er til at spæde.... så må det være til at hælde vand ind for at få den igang lige som en helt gammeldags brøndpumpe "manuelt".... eller er det bare mig...??

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
rivapress.jpg
rivapress.jpg (4.09 KiB) Vist 2342 gange
Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: brøndpumpe laver balade

Indlæg af Keld »

du kan tappevandet af beholderen, husk at slukke pumpen og åbne luftskruen i toppen af beholderen. lad alt vand løbe ud. luk luftskruen igen, luk alle tappesteder, start pumpen og lad den køre til presostaten bryder strømmen, aflæs dit manometer,her har du trykket i din beholder. hvis du pumper tryk i beholderen med en kompressor vil der komme for meget luft, i forhold til vandet i beholderen og det overskydene luft går ud i dit rørsystem, høres som den omtalte lyd og "sprutene" vandhaner

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: brøndpumpe laver balade

Indlæg af leo-pol »

jeg har lidt på fornemmeren at vi snakker lidt ved siden af hinanden....

den fremgangsmåde du her skriver.... det er hvis det er en Hydrofor man har med at gøre ik.....???

jeg er ret sikker på at denne her beholder jeg har er magen til denne her 24l. membrantank som på billedet...
den er fulstændig magen til det brandsluknings anlæg jeg har fået med til mit nye pillefyr...
i toppen er der en pumpeventil og i den anden er der 3/4" gevind til tildslutning og ikke andet...
jeg har lige været over i værkstedet og lure på den og der var stadig lidt tryk på når jeg trykkede på pumpeniplen selv om at den ikke er monteret til noget...... så det er en membran der er i....???
mvh leo-pol
Vedhæftede filer
membrantank.jpg
membrantank.jpg (12.43 KiB) Vist 2333 gange

Besvar