diagrammer.?!

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
14
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: diagrammer.?!

Indlæg af andersen2009 »

ERNST: Tusing tak, jeg vil da få lavet en AVTA-ventil på min retur, til foråret.... orker altså ikke at tømme ænlægget for vand nu.!

Hvis jeg placerede en 160L VVB med spiral nede under akku.tank og lod solvarme varmen den op så det selvcirkulerede i akku-tank, ville det så være ok at sætte T-stykker på fremløb/retur til og fra fyret...??? Eller skal jeg have svejset nye muffer på akku-tanken?

Kenneth

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: diagrammer.?!

Indlæg af Ernst Drastrup »

Du kan godt sætte et Teestykke på fremløbet, så kedlen og den solopvarmede beholder kører ind i tanken i et fælles rør.
Men returen hjem til kedlen, må ikke tages ved returen under v.v.beholderen, så vil kedlen opvarme beholderen, og den går ikke.
Du skal finde et andet sted på beholderen til en retur hjem til kedlen.
Gerne to stk. returer, som vist på diagrammet, een retur foroven, så kedlen kun kører med f. eks. 30 - 40 liter vand i toppen af tanken, så har du lynhurtigt fuld varme til radiatorene.
Og så skal du køre ned og mødes med retur nr. 2 nede ved bunden af tanken, hvorpå du skal montere denne AVTA.
Når så du fyrer i kedlen og du fyrer flere kalorier ind end du bruger i radiatorene, så mærker AVTAs føler, der sidder oppe i den øverste retur, at nu bliver jeg varmere end jeg er indstillet på (f. eks. 60 grader), og så åbner AVTA en lille smule for retur nr. 2 og dermed udvider akkumuleringsmængden, så du undgår kogning.
Spar ikke på termometerne, det skal være sådan, at du nemt kan se, om du godt kan fylde kedlen helt fuld af brænde. Det går jo ikke, hvis det nederste termometer står på 80 grader.

Returen fra radiatorene må du gerne føre hjem i tanken 30 - 50 cm. nede fra toppen.
Men hvis du fører den ind i tanken forneden, og så der kommer noget varmt vand retur, så vil det øjeblikkelig stige opad og skabe turbolæns i tanken og dermed ødelægge lagdelingen.
Så sæt den hellere for højt end for lavt. Hvis du sætter den højt oppe og der kommer godt kold vand retur, så vil du med en hånd udenpå tanken kunne mærke, at pladen bliver lige så kold som vandet. Det kolde vand, vil stille og rolig dale ned i den højde i tanken, hvor vægtfyldeforskellen siger det hører hjemme.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Besvar