Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Giv din underskrift mod de nye gulplade-regler

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Giv din underskrift mod de nye gulplade-regler

Indlæg af ktm » 10 mar 2009 19:04

Søren, det viser jo seriøsiteten i hele den sag om stigningerne på varebilers vægt/ejerafgifter.
31/12 2009 afmelder jeg min varebil på gule plader, idet jeg ikke kan eller vil betale kr. 19.025 om året i stedet for kr. 4.030.
Så sparer jeg de 4000 + et tilsvarende beløb til forsikring og for det sparede beløb kan jeg se stort på om min gamle 2,0 Mondeo skal have sig noget dyrere betalt for at trække campingvognen. Den bruger vel 30-50 % flere liter benzin for den samme kørsel. Jeg har slet ikke råd til at købe en politisk korrekt bil til det job, og vælger så blot at fyre noget mere CO2 af, oven i købet med god samvittighed.
mvh
ktm


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Giv din underskrift mod de nye gulplade-regler

Indlæg af Falck » 10 mar 2009 20:06

mejeristen skrev: Tjae i min verden synes jeg det er iorden den gamle patrol kører vel ikke mere end en 9-11km/l = miljø griseri.

Det lyder lidt lige som i det indslag i TV2 i weekenden hvor der var en der pev over at det kom til at koste 15-18K Kr pr år for at køre i hans gl. landrover brandbil. I kører jo i nogle biler der sviner mere end gns. ergo betal eller brug en anden og mere miljøvenlig bil :)

Bare min private mening
Nu er der jo en ting du helt har glemt i dette spil, Mejerist, jeg syntes også at det er fair at sætte prisen op til hva f.. de har lyst til, MEN DET LIGNER SQU IKKE NOGET AT GØRE DET MED TILBAGEVIRKENDE KRAFT. Jeg har købt en bil som jeg kan betale og har råd til at køre rundt i, dejlig vogn iøvrigt. Og inden købet undersøger man naturligvis hvad det koster i afgift, holder misundelsafgiften op imod hvad det koster at køre i en hvid plade potte, og bundlinien siger så at det går nok lige, 9000 i vægtafgift mm det går nok.
Efterfølgende kommer vores kære folkevalgte og syntes at de med tilbagevirkende kraft vil straffe dem de har lyst til, og vel at mærke med den faste afgift.
Det svare faktisk til at staten går ind og lægger afgift på fyr/pillefyr/fastbrændsel, efter forbrug. Fx 50% virkningsgrad = fx salamander 25000 i fast stats skat. virkningsgrad 75 15000 kr i afgift, ned til en 100% virkningsgrad som er gratis. Hvis der så ikke er en attest på kedlen, så skøndes den bare til 50% virkningsgrad icon_frown.gif
Det ville jo være helt hen i hegnet, da det jo vil ramme en masse menesker, som allerede har anskaffet og lagt budget efter deres forbrug.
Husk det er ikke en afgift på brændsel, men en fast afgift. Det ville være bedre hvis de lod benzin/diesel stige til 20 kr/liter, så vil dem der fx køre 150000 km om året kommer til at betale efter for meget forurening de udleder, istedet for at skyde med spredhavl, og sige at de store biler forurener mest, ja det gør de pr liter brandstof, men fx min den køre ca 10000 km om året, som svare til små 2000 l benzin. En ny lupo 3 l som kører 100000 km om året bruger 3000 l, men den forurener jo ikke, så den må gerne slippe med under 1000 i afgift om året. Og bare for at sætte tal på MIN frustration, så stiger min lille bil fra 9000,- til 30000,- med et årligt forurenings index på 2000 liter oktan 95 :x
Jow jow, der kommer jo godtnok en familie check fra staten på 300 pr pr barn, dog max 2 (ja vi har jo 3 :-(
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Giv din underskrift mod de nye gulplade-regler

Indlæg af ktm » 10 mar 2009 20:16

Min varevogn på gule plader kører 5-6.000 km årligt eller mindre, hvis vi ikke tager på udlandstur, til hvilket brug jeg køber 5-600 liter diesel. Der kan gå 14 dage imellem jeg bruger den, og det skal altså koste mig 52 kr. om dagen, at den blot står i garagen uden at køre.
Jeg er slet ikke den eneste der kan opvise en sådan adfærd, har jeg erfaret her i de sidste dage, hvor jeg har kæmpet som en gal, for at vække folk op til dåd.
mvh
ktm

kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: Giv din underskrift mod de nye gulplade-regler

Indlæg af kenneth baunsgaard » 10 mar 2009 20:34

Jeg skal da blank erkende at jeg kører ca 110 km om dagen i den gamle patrol, og den går ca 9,3 pr L diesel. Grunden til at jeg har en 4*4 er at vi har en båd på 2200 kg som vi trailer rundt med, og det ville nok se lidt sjovt ud efter en lupo icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif . Vi har ikke råd til en ny/nyerer 4*4 som iøvrigt har en dårliger økonomi når der skal bestilles noget, så derfor den gamle spand.
Jeg tror at hvis det bliver vedtaget med de nye afgifter, så bliver pladerne pillet af patrollen, og en anden mere [ miljørigtig ] bil indkøbt til vinter kørsen, og så kommer der plader på trollen de ca 4 måneder om året hvor båden bruges

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Giv din underskrift mod de nye gulplade-regler

Indlæg af ktm » 10 mar 2009 20:47

Jeg købte min varevogn på gule plader i stedet for den gamle Granada, som kun magtede 5-6 km/l. Så egentlig var jeg da miljøbevidst, da jeg foretog det skifte. I dag havde det været klogere at have beholdt Granadaen, selv om den bruger henved det dobbelte brændstof.
Gu ved om ikke der hænger en granat et eller andet sted man kunne genoptage kørselen i? :)
mvh
ktm


Besvar