Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

røgkøler til Vigas kedel

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: røgkøler til Vigas kedel

Indlæg af pelle » 19 dec 2008 20:17

Hej

Tass..
Joh, det var da en nem måde at lave en bette "brændeovns gris" der måske kunne trække en radiator. En pumpe der startes/slukkes af en termostat. og så åben eks. på.

Jeg var ude ved en i hans sommerhus, for flere år siden. Han havde ingen varmtvandsbeholder, men havde istedet snoet kobberrør rundt om røgrøret på hans brændeovn. En sikkerheds ventil på. Så havde han varmt vand, så han kunne komme i bad.

Ja, der er blevet lavet mange sjove ting.

svsommer..

Når jeg tænder op. Er der nød til at være en god temp. i flammerne. Jeg åbner for en klap for oven og flammerne står ud i røgrøret. Så når røgen er oppe på 300-400 grader rykker jeg i et håndtag og klappen lukker i. Samtidig startes en blæser og røgen trykkes ned i en revne hvor den antænder. Men er der ikke nok gang i de flammer, oser der bare røg ned i revnen.
Jeg kan bare se at røggas termometeren stiger til 150 grader nu. Men det er jo kortvarigt. Og røgkøleren er jo også helt kold når jeg starter op.

Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar