Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor vælger folk støbejernskedler ??

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Hvorfor vælger folk støbejernskedler ??

Indlæg af Jens » 08 okt 2008 21:40

Ja, jeg undrer mig, som det fremgår af overskriften.

Jeg har selv en støbejernskedel, den blev valgt fordi jeg troede at jeg skulle fyre med korn, meeen det er fyret efter min mening nu ikke særlig egnet til.
Hvis jeg havde vist dengang, hvad jeg ved i dag, så var der aldrig kommet en støbejernskedel ind på matriklen, og det er der følgende grunde til :

1. Støbejernskedler er generelt testet til en dårligere virkningsgrad, - er den 10% dårligere, ja så er det 100kg træpiller af hver tons man fyrer af, det bliver altså til penge i løbet af fyrets levetid.

2. Støbejernskedler har ikke en eneste glat flade, når den skal gøres ren, - hvilket betyder at den aldrig kan gøres så ren som en pladejernskedel, hvilket er ensbetydende med endnu dårligere virkningsgrad. Og de testede virkningsgrader er garanteret på en 100 % ren og fin ny kedel.

3. Hvis der kun fyres med træpiller, så er jeg overbevist om at der ikke er tæringsproblemer med en pladejernskedel.

4. Hvis man vil køre sommerdrift med start/stop, så kan der aldrig være nogen gevinst ved også at skulle varme xxx kg støbejern op, - noget vil man selvfølgelig vinde tilbage ved nedkølingen efter stop, men meget må nødvendigvis være ekstra tab.

5. Man er nærmest tvunget til at opfinde alle mulige røgvendere, for at få bare en rimelig lav røgtemperatur. På pladejernskedlerne er det nærmere den anden vej, der kan det være nødvendigt at åbne by-pass i kedlen for at få røgtemperaturen op. Det er altså lettere, end bøvlet med røgvendere som er i vejen når kedlen skal renses.

Så jo jeg undre mig over, hvad der får folk til at vælge eksempelvis Bio18 på Hercules-kedel fremfor Scotte på Opop-kedel, når de f.eks står ved vvs-eksperten. Prisen kan selvfølgelig være en parameter, men hvad hjælper det, hvis besparelsen går tabt i øget mængde træpiller ??

Er der nogle som kan kaste lys over mit undrende sind ??

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Ulrich-307Hdi
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 09 sep 2008 21:56
Mit fyr: Woody 16 KW på Roca
Geografisk sted: Jorden, Shell-land, Køge

Re: Hvorfor vælger folk støbejernskedler ??

Indlæg af Ulrich-307Hdi » 08 okt 2008 21:55

Jeg nappede en støbejern fordi jeg ville kunne fyre med brænde, koks og andre sjove ting.
Det i fald pillerne blev så dyre at det ville være en god ide at fyre med andet når man er hjemme.
Det nu ikke fordi det er brugt så mange gange :lol:
Hygge Ulrich

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvorfor vælger folk støbejernskedler ??

Indlæg af Steffeno » 08 okt 2008 21:56

Pladejernskedlerne er nok ikke ligeså kendte endnu, som feks en "Salamander" som alle jo ved hvad er. Tror det er noget i stil med at "alle ved at IBM er en god computer" men de var bare de første.

Mange har planer (som sjældent blir til noget) om at kunen fyre med brænde også, og vælger derfor støbejerneskedlen.
Man behøver ikke blandesløjfe på en støbejernskedel, og skal ikke være ligeså bekmret over træring.

Men ellers er jeg helt enig med dig, når jeg blir rig køber jeg en Woody kedel med en Woody brænder, og stiller den midt i stuen, det er jo nærmest en møbel ifht en gammel støbejerns kedel *G*
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvorfor vælger folk støbejernskedler ??

Indlæg af Troldmand. » 08 okt 2008 22:20

Tlaeeee - som man tager det. Hos mig er det støbejern og - det vil det altid være.
Jeg tager dem fra en ende af.....

[quote="Jens"]Ja, jeg undrer mig, som det fremgår af overskriften.

Jeg har selv en støbejernskedel, den blev valgt fordi jeg troede at jeg skulle fyre med korn, meeen det er fyret efter min mening nu ikke særlig egnet til.
Hvis jeg havde vist dengang, hvad jeg ved i dag, så var der aldrig kommet en støbejernskedel ind på matriklen, og det er der følgende grunde til :

1. Støbejernskedler er generelt testet til en dårligere virkningsgrad, - er den 10% dårligere, ja så er det 100kg træpiller af hver tons man fyrer af, det bliver altså til penge i løbet af fyrets levetid.

helt rigtigt......

2. Støbejernskedler har ikke en eneste glat flade, når den skal gøres ren, - hvilket betyder at den aldrig kan gøres så ren som en pladejernskedel, hvilket er ensbetydende med endnu dårligere virkningsgrad. Og de testede virkningsgrader er garanteret på en 100 % ren og fin ny kedel.

"""""""" Helt rigtigt... Men kommer da tæt på.""""""""

3. Hvis der kun fyres med træpiller, så er jeg overbevist om at der ikke er tæringsproblemer med en pladejernskedel.

"""""""" Helt forkert. Pladejernskedlen ruster lige tosset uanset hvad du fyrer med..."""""""""

4. Hvis man vil køre sommerdrift med start/stop, så kan der aldrig være nogen gevinst ved også at skulle varme xxx kg støbejern op, - noget vil man selvfølgelig vinde tilbage ved nedkølingen efter stop, men meget må nødvendigvis være ekstra tab.

"""""""" Helt forkert, der er ikke mere jern i en støbe-j - end i en pladejern.""""""""

5. Man er nærmest tvunget til at opfinde alle mulige røgvendere, for at få bare en rimelig lav røgtemperatur. På pladejernskedlerne er det nærmere den anden vej, der kan det være nødvendigt at åbne by-pass i kedlen for at få røgtemperaturen op. Det er altså lettere, end bøvlet med røgvendere som er i vejen når kedlen skal renses.

""""""""Med de rigtige røgvendere, banker den pladejerneren helt ud af dansen."""""""

Så jo jeg undre mig over, hvad der får folk til at vælge eksempelvis Bio18 på Hercules-kedel fremfor Scotte på Opop-kedel, når de f.eks står ved vvs-eksperten. Prisen kan selvfølgelig være en parameter, men hvad hjælper det, hvis besparelsen går tabt i øget mængde træpiller ??

Er der nogle som kan kaste lys over mit undrende sind ??

""""Ja, den kører bare, man behøver ikke tænke på min temp hvad tæring angår. Og som sagt, med de rigtige røgvendere er den overordentlig effektiv. Skulle der blive pillekrise, kan du smid hvad som hels der kan brænde i bæstet, og du får varme.
Kiggede lige til Viadrusen - Kedel temp 55 grader røgtemp 69, ydelse 62%"""""

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Hvorfor vælger folk støbejernskedler ??

Indlæg af Jens » 08 okt 2008 22:59

Troldmand>>
Ja, pladejern kan ruste, - MEN det er ikke ensbetydende med at det gør det. Ved mine forældre står der en pladejernskedel, kombi af oliefyr og gennenforbrændingsfyr, - den er over 30 år, og der er i alle år fyret med brænde af varierende kvalitet (ikke alt lige knastørt) og koks / koks mv. Såeh, det er altså ikke givet at pladejern sådan lige ruster væk.

Viadrusen vejer da 3-400kg gør den ikke ? - Opop-kedlen er vel kun på ca 170 kg, så jo der er større mængde jern, fordi støbejernskedlerne er større end de små Opop-kedler.

Rigtigt med røgvenderne, men det er stadig lettere hvis de ikke var nødvendige.

Så på bundlinjen ville jeg stadig hellere have haft en Opop-kedel til at tygge mine piller :-)

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor vælger folk støbejernskedler ??

Indlæg af Ole S. » 09 okt 2008 09:06

Hej

Bare lige til orientering så vejer Viadrusén 257kg og indeholder 36l vand.

Jeg valgte også støbejern pga muligheden for at fyre med træ, det lader sig ikke gøre i nogle af de pladejerns pillebrændere der findes.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Hvorfor vælger folk støbejernskedler ??

Indlæg af epo » 09 okt 2008 09:27

Så tager vi lige ingeniørbrillerne på og sammenligner Viadrusen med OPOP:

Viadrusen vejer 87kg mere.
Jerns (og støbejerns) specifikke varmekapacitet er 0.45 kJ/kg pr. grad
Viadrusen indeholder 9L mere vand.
Vands specifikke varmekapacitet er 4.18 kJ/kg pr. grad.

Dvs. for at opvarme 87kg støbejern og 9L vand 50 grader (f.eks. fra 20C til 70C) kræves der (87*0.45 + 9*4.18) *50 = 3838 kJ

Træpiller indeholder typisk omkring 4500 kJ/kg

Lad os for nemheds skyld sige at effektiviteten for de to kedler er den samme f.eks. 85%.

Resultatet bliver så at der kræves: 3838/(4500*0.85) = 1003 gram ekstra træpiller til at varme Viadrusen op ifht. OPOP.

Lad os sige at du ved sommerdrift varmer kedlen op to gange om dagen kræver det altså næsten 2kg ekstra træpiller om dagen bare fordi man har en Viadrus istedet for en OPOP...

Så må man så gøre op med sig selv om man syntes det er meget eller lidt. Det er ihvertfald fakta (plus minus en mindre træsko længde).

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor vælger folk støbejernskedler ??

Indlæg af Ole S. » 09 okt 2008 09:34

epo skrev:Så tager vi lige ingeniørbrillerne på og sammenligner Viadrusen med OPOP:

Viadrusen vejer 87kg mere.
Jerns (og støbejerns) specifikke varmekapacitet er 0.45 kJ/kg pr. grad
Viadrusen indeholder 9L mere vand.
Vands specifikke varmekapacitet er 4.18 kJ/kg pr. grad.

Dvs. for at opvarme 87kg støbejern og 9L vand 50 grader (f.eks. fra 20C til 70C) kræves der (87*0.45 + 9*4.18) *50 = 3838 kJ

Træpiller indeholder typisk omkring 4500 kJ/kg

Lad os for nemheds skyld sige at effektiviteten for de to kedler er den samme f.eks. 85%.

Resultatet bliver så at der kræves: 3838/(4500*0.85) = 1003 gram ekstra træpiller til at varme Viadrusen op ifht. OPOP.

Lad os sige at du ved sommerdrift varmer kedlen op to gange om dagen kræver det altså næsten 2kg ekstra træpiller om dagen bare fordi man har en Viadrus istedet for en OPOP...

Så må man så gøre op med sig selv om man syntes det er meget eller lidt. Det er ihvertfald fakta (plus minus en mindre træsko længde).
Hej
Godt regnestykke, det tager mere energi at opvarme mere jern ja, men så må det vel også betyde at der, teoretisk set, er mere efter-varme, som man jo udnytter ved at lade pumpen køre efter fyret er slukket. Det er jo ikke regnet med, eller???
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Hvorfor vælger folk støbejernskedler ??

Indlæg af thy » 09 okt 2008 10:06

Støbejern er til varme flammer og plade jern er til kolde flammer. Brugerdu støbejern til kolde flammer som piller, så når kedlen ikke at optagevarmen før røgen er i skorstenen.De 10% forskæld kan ikke diskuteres, men nemt ses på DTI`s hjemmeside, ogsom Troldmanden skriver, så kan en støbejernskedel bare fyldes op denrøgvendere men når en kedel sendes til test på DTI, vil jeg æde min gamlebovlerhat på at der er proppet alle de røgvendere i der findes, og attrækket er er meget tæt på 0. Og det er nok ligegyldigt om det er en opopeller en viadrus. Og stadig er virkningsgraden kun omkring 80 mens en opoper omkring 90. Og ja en støbejernskedel kan fyre med træ, ja ja, det kanden, med en virkningsgrad på 48. Pladejern er til dovne mennesker der ikkegider slæbe flere piller end det er nødvendig.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvorfor vælger folk støbejernskedler ??

Indlæg af Flunk » 09 okt 2008 10:10

Kan man ikke fyre med træ i en Benekov PL27 ?
Er det ikke en pladejernskedel ?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Besvar