Hvordan har dit farvesyn det????

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
pendec

Re: Hvordan har dit farvesyn det????

Indlæg af pendec »

Det er generelt sådan at de forskellige video-standarder er opbygget omkring CRT'ens egenskaber. Derfor er det teoretisk set alt andet lige CRT'en der er bedst, for udgangspunktet er at gengive kildematerialet som det er skabt til at blive gengivet - og det er skabt til at blive gengivet på CRT. De andre teknologier har som opgave at emulere en CRT. Dét er i hvert fald den grundlæggende teori. I praksis har fladskærmene så forskellige fordele der kan opveje de punkter hvor de måske ikke er helt på niveau med CRT endnu (de bliver færre og færre). Men i praksis er det efterhånden i mindre grad teknologien i sig selv, men udførelsen i praksis, der afgør hvor nøjagtig farvegengivelsen er.

Plasma bruges meget lidt i den professionelle branche, fordi skærmene er for store til at det er praktisk at arbejde med. Mange steder bruger man plasma-skærme som kontrol-monitor, eller som demonstrations-skærme når man skal vise resultatet til sine kunder (hvor grading-monitors er for små), og hvor man af en eller anden grund ikke ønsker en projektor-løsning. Men som egentlig arbejds-monitor er de simpelthen upraktiske. De CRT og LCD skærme man benytter i studierne, er generelt af en helt anden kvalitet end dét man ser i hjemmene, og i forhold til størrelsen så absolut også i en helt anden prisklasse. Det er ikke usædvanligt med priser over 100k for en skærm i 17-24" klassen. Derfor kan man heller ikke nødvendigvis definere at fordi CRT er bedst i studierne, så er det også dét der er bedst i hjemmet. Et CRT med høj opløsning koster _boxen_, hvis det skal være en god kvalitet. Et fladskærms-tv med tilsvarende opløsning og i høj kvalitet, er langt billigere at producere.

(Jeg tager ikke æren for dette!, det er fra andet forum om samme emne)
Men det lyder da rimlig ok og nok defor vi andre sidder og fejler.. vi har jo ikke smidt 100k på en skærm, men måske 2-3k?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvordan har dit farvesyn det????

Indlæg af Ulrik »

Jeg er ganske enig, generelt er CRT langt bedre end Fladskærme. I hvert fald når man sammenligner skærme til samme pris.
Min egen er f.eks. lidt mørkere i farven i toppen end den er i bunden.
Det er en HP w2207, en god skærm til prisen - men langt fra at være CRT kvalitet.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Hvordan har dit farvesyn det????

Indlæg af MichaelK »

Hej

Ja, som Jeg tidligere skrev, så koster forgængeren til den skærm Ernst sidder med ca. 13.500,-
Uden at vide det, så vil Jeg da ikke tro at efterfølgeren, som Ernst sidder med nu er billigere.
Med det i baghovedet, vil Jeg da gerne give Ernst ret i, at en LCD kan hamle op med en alm. CRT.
Men der er ikke mange "amatøre" som Os, der sidder ved en 13.500 kroners fladskærm. Derfor
vil vores oplevelse af farvetesten være anderledes, idet vores alm. LCD'er ikke er af samme høje
kvallitet.


mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Besvar