Passat C2 og oliebrænder på samme anlæg?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Michael Olsen

Passat C2 og oliebrænder på samme anlæg?

Indlæg af Michael Olsen »

Hejsa.

Jeg er ved at lave mig et fint fyringsanlæg hvor jeg har en Passat C2 som primær varmekilde og en oliebrænder som lige skal spæde op de 5-10 dage om vinteren hvor Passaten ikke kan følge med. Yderligere skal Oliebrænderen også tage over hvis passaten går ud. Jeg opvarmer 3 lejligheder samt et hus på 230m2 som ikke er så godt isoleret. Så jeg regner med at stokeren kører med fin belastning. Ydelsen på passaten er 23Kw.
Mit spørgsmål er så til jer: er der nogen der har erfaring med hvorledes fyrene er koblet sammen? Den lette model er at lade fremløb fra passaten køre gennem oliekedelen og så ud i systemet, og blot sætte oliekedelens termostat lavere end passatens. Derved kobler oliekedlen automatisk ind hvis fremløbet bliver for koldt ( altså hvis passaten ikke kan følge med) Problemet med denne konstruktion er at man hele tiden vil have opvarmet oliekedlen selvom den meget sjældent kører med...

Den anden løsning kunne være at forbinde fyrene parallelt og sætte to magnetventiler på og lade anlæget styres af en PLC. Men så er spørgsmålet så, hvad med cirkulationspumper? Hvordan sikre man at der bliver flow gennem begge kedler uden at det er styret af kedlens indre modstand?

Der må være nogen der har prøvet at lave sådan et anlæg før mig!!

Jeg vil meget gerne høre hvad andre i ligende situation har gjort.

MVH Michael

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Passat C2 og oliebrænder på samme anlæg?

Indlæg af Emborg41 »

Hej

Jeg har både oliefyr og pillebrænder koblet på.

Jeg har lavet det på den måde, at jeg fyrene i parallel. Der er så sat en trevejsventil på returen der styres af et eksternt relækredsløb, så oliebrænderen starter hvis bio'en går ud.

Peter
Michael Olsen

Re: Passat C2 og oliebrænder på samme anlæg?

Indlæg af Michael Olsen »

Hej Peter.
Tak for dit svar

Kan din oliebrænder så også hjælpe til hvis ikke pillefyret kan klare varmebehovet ? eller er det udelukkende som backup Hvis pillefyret går ud?

Michael
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Passat C2 og oliebrænder på samme anlæg?

Indlæg af Emborg41 »

Av jeg havde lige overset du også skulle kunne bruge oliefyret samtidig.

Jeg bruger det kun som backup. Eller bruger og bruger er så meget sagt. Det har ikke været tændt siden jeg installerede bio'en :great:

Men det er sat til, og starter hvis Scotten skulle komme under 30 grader efter opstart.

Peter

Besvar