Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hva' så drenge?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Hva' så drenge?

Indlæg af epo » 21 sep 2008 22:46

pendec skrev:Jeg har kørt på de sidste 5 dage, med gulvvarme i køkken og bad... og sat radiatorer på 2..
sjovt nok bruger min bio18 præcis det samme som i en kold januar?

...
...

Nå, lang historie gjort kort.. hvad gør jeg så forkert. Kan nogen komme med hints til en mere grøn løsning :-)

Ved ikke om det hjælper dig, men lidt af mine erfarinnger med gulvvarme og pillefyr...:

Har gulvvarme i det meste af huset - ihvertfald de rum vi bruger og har mest varme på. Det er måske ca. 180m2.

Når jeg skruer bare en enkelt grad op på én af gulvvarme følerne (trådløse termostater) kan jeg se effekten som et stigende pilleforbrug i næsten et helt døgn (dejligt med Stokerkontrol på nettet :) ).

De elektroniske gulvvarme styringer kører med ren ON/OFF styring. De regulerer så ved at tænde/slukke med forskelligt interval. Min styring kører med en cyklus på noget der ligner 15min. Det ses tydeligt som rippel på f.eks. kedeltemperaturen (via Stokerkontrol). Kender én som har en Danfoss styring, der ser det ud til at være nærmere 60min cyklus.

Udfordringen for fyret bbestår så i at jeg f.eks. kan have max. varmeforbrug i 5 minutter og herefter ingen forbrug de næste 10 minutter. Det btyder så at, hvis fyrets styring har problemer med at regulere op og ned i effekt med korrekt forbrænding. Måske skal det endda starte/stoppe masser af gange. Så det kan give øget forbrug.

Illustreret f.eks. ved at fyret kører masser af piller ind på herden fordi der er max. varmeforbrug. Forbruget forsvinder så pludselig og kedel temperaturen stiger lynhurtigt (jeg har kun 27L i kedlen). Fyret bliver nødt til at regulere ned for luften, eller slukke helt, hvilket betyder at de resterende piller på herden ikke forbrænder ordentligt.

Anyway. Jeg har min 110L VVB til at køre direkte parallelt med fyret, hvilket giver en vis træghed på kedeltemperaturen.
Desuden har jeg justeret min styring så den ikke er så hysterisk og tillader relativt store udsving på kedeltemperaturen uden at gå helt amok.

Mine gulvvarme termostater står typis på ca. 22.5 til 23 grader, hvilket typisk resulterer i at den reelle luft temperatur bliver ca. 22 grader. Har gulvvarme pumpen til at stå på trin 2. Tror det er lige nærrigt nok at køre helt ned på trin 1 - der sender den knap nok vandet rundt.


pendec

Re: Hva' så drenge?

Indlæg af pendec » 21 sep 2008 22:52

Troldmand. skrev:Derfor bruges der det samme nu - som i Januar.
-------------------------
Nu, er der koldt og meget fugtigt i vejeret. I Januar er der koldt og tøret.
At fordrive fugten ud af huset nu kræver lige så mange piller, som at holde varmen i januar, når der er koldt. Bare min erfaring.
Så jeg gør alt rigtig, næsten velnok.. det er da gode nyheder...
men 23-24grader er jeg ved at prøve at sænke.. måske skal jeg prøve de trådløse målere igen :-)
problemet er fyret ikke kan køre ret længe uden gulvvarme, så lavt kan den slet ikke gå i forbrug, så går den simpelthen ud, da den jo ikke kan komme af med varmen..

Jeg tror jeg tager de andres tip omkring nogle timers gulvvarme om dagen til mig, og måske virker det de næste dage, nu tager jeg natten igennem og slukker kl 8..så kan den starte op igen imorgen aften..

pendec

Re: Hva' så drenge?

Indlæg af pendec » 21 sep 2008 23:19

epo skrev: Mine gulvvarme termostater står typis på ca. 22.5 til 23 grader, hvilket typisk resulterer i at den reelle luft temperatur bliver ca. 22 grader. Har gulvvarme pumpen til at stå på trin 2. Tror det er lige nærrigt nok at køre helt ned på trin 1 - der sender den knap nok vandet rundt.
Har du ikke 2 pumper? og sætter jeg gulvvarme pumpen på trin 2, påvirker det så ikke cirkuleringen i det resterende system, som forkert cirkulering? måske ikke?
måske skal begge sættes på 2? det fik jeg engang at vide, kun var aktuelt når det var rigtig koldt..

Men tak, det lyder som om jeg bare skal finde punktet på min trådløse dimser, så de selv kan gå op og ned afhængig af rum temperatur..
Mit system er fra vvs eksperten og er vist ikke særlig avanceret, enten er de "on" og kører med fuld tryk, 3 , ifølge dysen som med trin1 ikke kan få presset højere, eller "off".. Jeg kan altid bare starte med stue føleren og se om det ændre på forbrug og kørsel..


Besvar