Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Benzin Generator

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Benzin Generator

Indlæg af pelle » 29 feb 2024 00:59

Hej
Nu bliver der snakket meget om at vi skal være forberedt for russiske hacker angreb, nedbrud og nedlukning og jeg skal komme efter dig. Så, tænkte jeg det måske var godt at have en generator stående da vi er rimelig afhængige af strøm til vandboring, fyring og madlavning. Ikke da fordi jeg tror vi får brug for sådan en, men så har man jo en just in case. Ja... Hvad ved jeg ? Men det er alt det pis, man hører i medierne, at man skal være forberedt på hvad som helst, fordi verden er af lave. Jeg syntes jo det er noget pjat, Men, man har jo også et ansvar for familien, hvis noget skulle ske. Nå, der er jo mange mærker og prisklasser inden for sådanne benzin generatorer. Nogen der ved hvad der er godt til en over kommerlig pris ? :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Re: Benzin Generator

Indlæg af LCB » 02 mar 2024 09:03

Vandboring kræver vel 400 volt ?
Hvor mange watt skal den kunne levere ?

Honda laver nogle for mig at se gode modeller, men de koster jo også.
Mvh

Lcb

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Benzin Generator

Indlæg af pelle » 02 mar 2024 11:43

Vandboring er en dykpumpe der kører 220 volt. ved ikke hvor mange watt. måske 1000 watt. Skal bare kunne hæve vand op og kunne trække kedlen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Benzin Generator

Indlæg af Smoelfen » 02 mar 2024 13:19

Har i snart 14 år kørt nogle dykpumper i brønden i ødegårdene i Sverige, med en kondensator som snydepol på motoren ( den ene er for nylig skiftet ud til anden pumpe type, 230 volt 850 Watt ). Motorerne er i stjerne- eller trekant-kobling 400 volt ( 380 volt på mærkepladen ) standard 3 faset asynkron motorer. Jeg kan ikke huske hvad disse kondensatorer er på i værdi. Ved hjælp af en kondensator kan man drive en sådan motor med en fase og nul 230 volt, dog med lidt nedsat effekt på 80 % af det oprindelige. Vi har også en gammel "hjemmebrygget" brændekløver kørende med en sådan kobling på. Det er en 1.1 kW asynkron motor som fik en kondensator på ( 60 uF / 450 volt ), og så kørte den en faset. Det er en ekstrem langsomt gående brændekløver på hydraulik, men ungerne elsker engang i mellem af kløve lidt træ på den. Manometeret viser over 300 bar når stemplet trykkes i bund, svarende til et tryk på ca. 35 ton ( vildt overdemissioneret ). Den kører med en fase netop på grund af generatoren er en faset, og vi har også drevet den på et en faset 975 Watt solcelle anlæg ( tror jeg nok disse paneler er sat til at kunne leverer samlet) ( 3 paneler og noget batteri og inverter 2 kW ) uden problemer.
Jeg plejer at bruge en lommeformel som siger ca. 60 uF / kW ( 450 volt for mærkespænding på kondensator ).
Så jo, skulle du være ude i en sådan situation, så kan det med stor sandsynlighed lade sig gøre, at drive sådan noget 3 faset motor med en fase.

Fordele:
- Det er nemmere at finde noget en faset strøm end 3 faset 😊
- Motoren kører altid den rigtige vej, uanset hvordan du vender stikket, hvis stikket vel at mærke sidder før det dirty trick :drille:
Udlempe:
- Kun ca. 80 % effekt ud, dvs. lidt reduktion i ”hk”.
- Større strømtræk på fase / nul forsyningen.
- Der indgår en kondensator.

Når det drejer sig om generatorer har jeg i mange år brugt Honda EU10i som generator ifm. noget målevogn. Disse generatorer kan give 900 Watt kontinuert 1 kW i spis ( fås også større ). De larmer ikke ret meget, er ekstrem økonomiske, men skal ikke spis belastes ret meget før de lukker ned. Det er generatorer som er inverter baseret ( også kaldet meget misvisende "digital generatorer" ) for at de giver noget meget smuk sinus ud. Det gør de skam også, men det er det meste elektronik ligeglad med i dag, og tro mig, motorerne er helt sikkert ligeglade. De kan enkeltvis drive brændekløveren, så længe man ikke presser til max. Vi har 2 af disse som kan kobles i parallelt, men har aldrig forsøgt mig med det. Har også en 50 år gammel 2.7 kW synkrongenerator fra Honda ( sådan en standard tingest ), den tygger sig i gennem alt hvad vi putter på den. Måler jeg på den, giver den 228 volt ud ved 2.1 kW med en forvrængning på 8-12 %, og det er elektronik også ligeglad med, og helt sikkert også alle de motorer vi putter på. Fordelen ved ikke inverter baseret generator er at de er mere hårdføre overfor opstart af motorer med store startstrømme og deslignende.

Mvh Smoelfen
IMGP3773.JPG
Brændekløver med kondensator.
3 - 1 fase.PNG
Sakset billede af hvordan man gør.
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Benzin Generator

Indlæg af Bri_Jac » 05 mar 2024 18:19

jeg har også fået fingre i en benzin generator, en fra Biltema hvor jeg skiftede kullene og elektronikken, alt købt fra Aliexpress ;-)
Jeg mangler kun at lave en forlængerledning med HAN - HAN i begge ender, så hvis strømmen går, jamen så slår jeg fejlstrømsrelæet fra, så jeg er afkoblet el nettet.
så propper jeg min ledning med han-han i generator og i en stikdåse. Så er der 230 volt 1 fase, det er for mig tilstrækkeligt for at kunne tænde lys
(og så fyrer jeg op i min brændeovn, så jeg let kan holde varmen)


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Benzin Generator

Indlæg af Smoelfen » 05 mar 2024 19:00

Yes, sådan er det også her på selve hjemme adressen. Ild i brændeovnen og start en generator. Vi har så også taget en beslutning for år tilbage, den store bil som kører på benzin, holdes altid minimum med halv fyldt tank, når det er koldt. Således er der altid frisk benzin til generator drift i lang tid, uden den store opretholdelse af noget "beredskabs benzin". Sådan har vi gjort i mange år. Han-han stikket er i skuret og der er også generatoren og et stik. Sluk fejlstrømsrelæet, og generatoren står i skuret i tørvejr, det kan jo ikke være nemmere :D

Mvh Smoelfen.
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Benzin Generator

Indlæg af vilhapiller » 05 mar 2024 19:18

Sluk fejlstrømsrelæet også et han stik i en stikkontakt, det var jeg ikke klar over, havde det været 1 april i skrev det, så havde jeg nok bare grinet lidt af det 😊

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Benzin Generator

Indlæg af Smoelfen » 05 mar 2024 19:27

vilhapiller skrev:
05 mar 2024 19:18
Sluk fejlstrømsrelæet også et han stik i en stikkontakt, det var jeg ikke klar over, havde det været 1 april i skrev det, så havde jeg nok bare grinet lidt af det 😊
Nej nej, den er god nok, strømmen løber bare den anden vej og der kommer sort lys ud af lamperne........
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Benzin Generator

Indlæg af pelle » 06 mar 2024 00:58

Har man flere grupper så en forlængerledning med plads til flere stik og så i med de han-han stik. Men, det er pisse ulovligt icon_cheesygrin.gif at sætte et stik i hver ende af en ledning, så gem dem godt af vejen eller afmonter stik igen efter brug, så ingen kommer til at benytte dem uforvarende, så de risikerer at få livsfarlig stød. Det skal man passe på med :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar