Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nordic Waste

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af Smoelfen » 08 feb 2024 09:34

kivi skrev:
27 jan 2024 19:59
Det andet er bare populisme af værste skuffe ala. Trump.
Helt enig, og mon ikke der kommer noget frem med noget nepotisme i denne sag? Der er vel også nogle der skulle have noget ud af det 😊

Når jeg har et udstedt kørekort og kører for stærkt, får jeg en bøde for at have gjort det, med et billede af et køretøj og et individ inden i, fordi det blev dokumenteret at jeg har kørt for stærkt. Det er mit ansvar. Er det ikke dokumenteret at jeg har gjort det selvom det var synligt at jeg kom blæsende gennem en by med 120 km/t, sker der intet. ( måske ikke det bedste eksempel :| )

Når jeg bygger, søger jeg en byggetilladelse og bygger, det er mig der står til ansvar for byggeriet foregår lovligt iflg. den byggetilladelse der er udstedt på mit ansøgningsgrundlag. Huset bliver godkendt på grundlag af byggetilladelsen, selvom huset ikke følger de ting der står i den. Det er jo ikke dokumenteret at det ikke følger tilladelsen, derfor får jeg godkendt byggeriet selvom det kan ses det ikke er lovligt.

Når jeg skimmer miljølovgivningen, får jeg en tilladelse til at gøre nogle ting, og skal dokumenterer at jeg opfylder det i tilladelsen skrevne. Der kommer nogle og kigger på papirerne og siger ok, selvom det ildelugtende minkjord flyder ned mellem støvlerne på den tilsynsperson som skal føre tilsyn. Skidtet bliver godkendt til forsat drift / deponering af jord, for papirerne er jo i orden, men jeg mener stadig også det er den som får tilladelsen som har ansvaret for det der foregår, "forureneren betaler".

Den sunde fornuft er helt væk, selvom det er helt tydeligt at jeg kørte for stærkt, at jeg byggede noget synligt ulovligt, at jeg lod den forurende jord flyde videre ud over matrikelen.

Mht. alt det miljø, og de unge.
svanggaard skrev:
30 jan 2024 12:33
Hele affaldssektoren greenwash'er på livet løs. Og vi danskere æder det råt - så længe vi kan få lov at købe tandpasta, iPhones og kopnudler i dobbelt indpakning. Strømperne holder til få dages brug, vi starter bilen for at hente en pose matadormix, og neonskiltene lyser 24/7/365. Jeg kan s'gu godt forstå de unges frustrationer.
Jeg havde været oppe på værkstedet og lave service på vores ene bil, en Peugeot 208, og fortalte mine unger at jeg også havde måttet påfylde AdBlue og Eolyse væske, hvortil min dreng rigtig nok spørger "hvor mange forskellige typer væsker skal den bil lige have for at kunne køre?" Godt spørgsmål:

- Diesel
- kølervæske
- Sprinkler væske
- Motorolie
- Gearolie
- Servo olie
- Væske for AC
- Bremsevæske
- AdBlue væske
- Eolyse væske
-
Og så har jeg nok glemt noget :)
Så skal der skiftes AdBlue beholder på nogle en gang i mellem inkl. pumpe i beholder ( dog ikke sket på denne ), men hvor blev det store miljøregnskab lige af i denne løsning på partikel forurening. Som jeg husker det prøvede en del tysker at løse denne på dieselerne ved at køre den med lidt federe blanding diesel / luft når ikke lige bilen stod i testbænk. Spørgsmålet er om ikke det er overkill alt det her skrammel vi sætter på i miljøets tegn. Ja, jeg forstår også godt de unges frustration, og jeg skrev nok også denne ”blanding” i frustration.



Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af svanggaard » 08 feb 2024 10:13

Du mangler i hvert fald vand/syre fra batteriet på din liste ;-)

Der er heldigvis mange folk som er klogere end mig, men jeg kan alligevel ikke fralægge mig tanken, at vi gamle røvhuller er temmeligt privilegieblinde. De fleste af os opfatter det som en menneskeret at fortsætte vores (skamløse) forbrug - selvom vi godt ved at det ikke er holdbart. Kig på din indkøbshistorik med kritiske briller, eller traileren på vej på genbrugspladsen - så er der vist ikke meget tvivl om vi lever et liv i overflod.

En lille sjov hjemmeside: https://www.givingwhatwecan.org/how-ric ... Children=0
Hvis du tjener 6000,-/md efter skat (svarer vel til en S.U.) er du blandt de 20% i verden som tjener (og forbruger) mest.

Ikke fordi vi skal tilbage til jordhulerne, men der må findes en gylden mellemvej.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af triumph » 09 feb 2024 20:52


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af Smoelfen » 11 feb 2024 08:09

triumph skrev:
09 feb 2024 20:52
Hvad var det lige jeg sagde....

https://radio4.dk/nyheder/afsloering-22 ... gCvGXaHgao
Er overbevist om at du har ret @triumph.

Lyttede lige til radio. Nordic Waste har benyttet microfiller som et middel som skulle kunne bruges til at stoppe / binde jorden ifm. det jordskred som sker.
Som jeg hørte det, havde Nordic Waste ikke tilladelse til at benytte dette middel. De formåede at bruge det aligevel, forkert, således at det nu er blandet op med jorden, således at "lettere forurenet jord" nu er "meget forurenet jord". Nu mangler vi så bare historien gentager sig, at jorden muterer sig og bliver til "lettere forurenet jord", ja eller måske helt "rent jord"....

Ret mig gerne, hvis jeg fik opsnappet historien helt forkert.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af triumph » 11 feb 2024 13:06

slettet
Senest rettet af triumph 11 feb 2024 13:10, rettet i alt 1 gang.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af triumph » 11 feb 2024 13:09

Jo, men jeg syntes nu der er forskel på at prøve at stoppe et jordsked på en uhensigtsmæssig måde. Og så helt bevist deponere PFAS forurenet jord der overskrider grænseværdien 600 gange.
Og dernæst så sende forfalskede testresultater ind der viser at man har renset jorden til 0 PFAS. På trods af at de slet ikke har udstyr til at rense for PFAS

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af triumph » 13 feb 2024 11:12


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af svanggaard » 13 feb 2024 12:09

Jeg aner simpelthen ikke hvor stort et problem PFOS er. Men artiklen drejer sig om 22 ton PFOS jord som er sendt til en virksomhed der siden 2018 haft tilladelse til at modtage op til 1.000.000 ton jord om året. Det er selvfølgelig forkert og i øvrigt ansvarspådragende, hvis der er fiflet med prøverne. Men i det samlede billede tænker jeg, at man skal holde proportionerne for øje.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af triumph » 13 feb 2024 13:59

Det har du 100% ret i. Hvis der kun er tale om 22 tons Pfas affald.
Men hvad med den gamle losseplads nordmændene brugte 100 millioner på at transportere til nordc waste, fordi det var alt for forurenet.
Jeg ved jo ikke noget om hvor galt det har fat. Men det er en rådden branche der burde være under langt strengere tilsyn.
Jeg er af den opfattelse at en stor del af miljø behandling af jord, består af at flytte jord fra en lokation til en anden, og så modtage 1000 kr/tons.
Mod at afsenderen får et dokument på at jorden er korrekt behandlet, selvom der ikke er sket nogen rensning

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9832
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af pille bruger » 13 feb 2024 15:43

triumph skrev:
13 feb 2024 13:59
Det har du 100% ret i. Hvis der kun er tale om 22 tons Pfas affald.
Men hvad med den gamle losseplads nordmændene brugte 100 millioner på at transportere til nordc waste, fordi det var alt for forurenet.
Jeg ved jo ikke noget om hvor galt det har fat. Men det er en rådden branche der burde være under langt strengere tilsyn.
Jeg er af den opfattelse at en stor del af miljø behandling af jord, består af at flytte jord fra en lokation til en anden, og så modtage 1000 kr/tons.
Mod at afsenderen får et dokument på at jorden er korrekt behandlet, selvom der ikke er sket nogen rensning

Det danske retssystem bygger på tillid.
Bank sektor, forurening, mink, eller ...
Når den tillid brydes, så går det galt.
Ja, der er altid nogen der går over stregen.
Der har vi så retssystemet.
Mon ikke der kommer et retsligt efterspil ?
Så håber jeg at dem der har været med til det, eller har viden om hvad der er sket, vil komme frem med det.
Det er jo ikke det eneste sted hvor der er forurenet mere end hvad godt er.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar