Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nordic Waste

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Nordic Waste

Indlæg af Lintz » 27 jan 2024 08:05

Nogle Stoker-Frænder der er berørt at denne sag?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af Smoelfen » 27 jan 2024 09:03

Ikke fysisk ramt på ejendommen, men måske på kroppen - blodtrykket steg da lidt på sådan noget svineri. Der er nogle der fortjener en røvfuld, med efterfølgende méngrad, så de fremover kan mindes om deres svineri og manglende oprydning :) Penge kan vi vel ikke få ud af dem.
Det kommer vel til at koste hver enkelt borger en plovmand før der er ryddet helt op.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

MGB
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2008 17:11
Mit fyr: Passat Compact C1-stoker-bioheat styring
Areal: 180 + garage 50
Brændsel: træpiller / gas om sommeren
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: I nærheden af Nibe
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af MGB » 27 jan 2024 10:44

Der er vist flere ting der skal kigges på - det er nok heller ikke gratis at få det deponeret i Aalestrup - hvad mon ejeren af pladsen får for det?
Forstå heller ikke hvorfor vi skal afbrænde husholdningsaffald fra Sydeuropa - der er tale om flere tusinde tons vi modtager her i Nordjylland.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af triumph » 27 jan 2024 12:19

Jeg kan altså ikke lade være med at kaste lidt op i munden, når man ser ministre fra de regeringsbærende partier stille sig op, og med stor forargelse kræver retfærdighed, og fuld dækning af udgifterne til oprydning.
De politikkere ved jo 100% godt, at når der er tale om beløb på milliarder, så kommer det jo aldrig til at ske.
Politikkerne taler jo ned til os, når de lader som om at de er helt uforstående over for hvordan man kunne være endt i denne situation.
Og i stedet for at kigge på om der var nogen finger der peger på regeringens lovgivning, måden man giver tilladelser til den slags virksomheder, eller måden man føre tilsyn på. Så leger man forarget og forundret.

Jeg er fuldstændig 100% enig i at det der er foregået er dybt uacceptabelt, og hvis der findes nogen måder at komme efter Nordic Waste. Så skal man gøre det med alle midler.
Men det er vel hovedsageligt politikernes opgave at sørger for den slags ikke sker, og hvis det sker. Så sørge for at det ikke sker igen. Og det er ikke der jeg syntes at politikerne ligger deres fokus.

Der har jo været 100vis af miljø sager i Danmark, og et af de helt store problemer med affaldsvirksomheder er at virksomheden modtager penge når den modtager det miljøfarlige affald. Ikke når den har behandlet det.
Et anden er de krav og tilsyn der føres med virksomhederne er helt utilstrækkelige.
Hvis man tager Nordic Waste, så er der som jeg (med min perifere viden) hverken taget hensyn til regnvand forurener omgivelser, at dele af jorden formodentlig er mere forurenet end angivet. Og at man har valgt at lave et bjerg af forurenet jord på et skrånede underlag af plastiks ler.
Og selv om Randers Kommune har lavet 24 tilsyn på 2 år, så har de ikke formået at forhindre ulykken.

Nu har vi jo f.eks. lige set Magnus Heunike stå og gøgle rundt på RGS Nordic der forurener Agersøsund med Norsk boreslam fyldt med tungmetaller.

Agersøsund er Natura 2000 område, men der er ikke en fisk grundet forurening, og uden fisk, ingen fugle.

Selvom RGS ikke kunne overholde udledningskrav, fik de alligevel tilladelse da de benyttede BAT (Best available Technologies)
Derfor er der indført en "Blandezone" på 50x 50 meter. Så vandprøver først tages 50 meter fra spildevandsudløbet, i et af de mest strømfyldte steder i Storebælt/Agersøsund. Og alligevel overholdes grænseværdier ikke.

Der kom regler der forbød import af affald, hvis eksportlandet selv burde kunne håndtere det.
Pludselig indeholdt det Norske spildevand ikke 1% olie, men 3% olie.
Og da RGS installerede udstyr der kunne udvinde olie af spildevand. Så var der pludseligt ikke tale om eksport af affald, men genindvinding. Og det kunne man godt få tilladelse til.

Da sagen kom i pressen var der dog flere eksperter der havde en anden holdning.
En ekspert stillede spørgsmålstegn ved om der var tale om genindvinding, eller der blot var tale om en omgåelse af regler for eksport af affald

En ekspert sagde at det var fuldstændigt ligegyldigt hvad det var. For Agersøsund var i en dårlig miljømæssig forfatning. Og man måtte ikke give tilladelse til RGS, hvis det gjorde tilstanden af Agersøsund dårligere (Problemet er at det meste af Sjællands, Fyns, og Østjyllands kyst, er i dårlig miljømæssig forfatning, og hvad så med tilladelsen til alle andre der udleder i disse farvande)

En ekspert sagde at det slet ikke var Slagelse Kommune, men miljøstyrelsen der skulle give tilladelsen. Hvorfor de overtog forpligtigelsen.

Magnus startede ministerbilen, og drog til Stigsnæs for at fortælle;
At når man talte om Norsk Boreslam, så var der ikke tale om genindvinding,men eksport af affald.
At alt eksport af Norsk boreslam var stoppet fra i går.
At andre tilladelser til RGS stadig var gældende. Men at miljøministeriet ville gennemgå alle tilladelser med en tættekam.

Det der så skete, var:
At den del af RGS Nordic der tog sig af spildevand, ændrede navn til IWS, og fik et nyt CVR nummer, så det ikke påvirkede RGS når det gik konkurs.

RGS/IWS forsatte med at importere Norsk spildvandsslam, da det kun var 1 tilladelse der var inddraget, men RGS havde 4 andre tilladelser til import af Norsk spildevandsslam.

Miljøstyrelsen oplyser at de ikke gennemgår allerede givne tilladelser.

Lige i mit lokalområde er følgende sket:
I den nu sammenlagte Fuglebjerg kommune kom nogen smarte typer og ville etablere jordrens. Borgmesteren var ved at tisse i bukserne af begejstring over muligheden for nye arbejdspladser. Så det blev et stort JA TAK, og firmaet modtog jord for en betaling på 1500 kr/tons, hvorefter de stak af med pengene da pladsen var fyldt, og kommunen stod med udgiften

RGS fortællingen ovenfor

Pludseligt døde alle fisk i Tude Å.
Man fandt ud af der var Flux Water i Slagelse der rensede industrispildevand der havde forurenet åen med Neonikotionider (Et frøbejsemidel)
De hævde at de ikke var klar over vandet indeholdt Neonikotionider, og de kun renser og kontrollerede for de indholdsstoffer der er oplyst af leverandøren, og derfor mente at de var uskyldige.

Under prøverne fandt de Pfos i store mængder, der stammede fra Korsør brandskole

Jeg er ansat på en gipspladefabrik. Her modtog vi genbrugs gips fra et firma der Hed Dansk Gips recycling. Vi ville ikke længere modtage gips fra dem, bl.a. fordi de ikke ville implementere testprocedure. De havde jo stadig kontrakter med afhentning af gips fra genbrugspladser. Så de fyldte bare lejede lader rundt om i landet. Inden de i nattens mulm og mørke, kørte deres udstyr til Sverige, og erklærede sig konkurs i danmark

Se fra 7;50
https://www.dr.dk/drtv/se/taet-paa-sand ... and_431292
Senest rettet af triumph 27 jan 2024 12:32, rettet i alt 2 gange.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af triumph » 27 jan 2024 12:30

MGB skrev:
27 jan 2024 10:44
Der er vist flere ting der skal kigges på - det er nok heller ikke gratis at få det deponeret i Aalestrup - hvad mon ejeren af pladsen får for det?
Forstå heller ikke hvorfor vi skal afbrænde husholdningsaffald fra Sydeuropa - der er tale om flere tusinde tons vi modtager her i Nordjylland.
Det kan man nok diskutere lidt mere.
På den ene side kan man jo sige at hvis affaldet bare ligger og rådner/udleder metan. Så er det jo bedre for miljøet at brænde det af.
Og man kan jo også sige at hvis man skulle erstatte affaldet med forsilt brændsel eller træ. Så var det jo nok bedre og brænde affald af.
Men det var jo naturligvis bedre hvis landene selv håndterede det


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Nordic Waste

Indlæg af thy » 27 jan 2024 13:16

Det der værst er sku da at man kommer og kikker på problemet,uden at gøre noget og det skulle tysses ned da regeringen godt viste hvor de mange ekstra tons fugtige jord kom fra der væltede læsset,er det overhovdet tjækket om det lige var smart at gemme 200000 tons mink jord oven i en dynge jord der allerede var i bevægelse dengang..og hvorfor har der været nærmest forbudt at nævne at man måske ikke har tænkt sig om inden man sendte mink skandalen vidre til Nordic Waste

synes at kunne huske at det ikke var et problem at grave dem ned dengang ,men desværre viste det sig at det nok heller ikke var smart dengang..

Så synes Mette bør tage ansvar for regeringens affald opbevaring,da de tydeligvis ikke magtede den opgave..

det er sku da for nemt bare at skyde skylden på andre

få nu afsluttet det mink svineri engang for alle,få betalt dem der ikke har fået i nu,så kan i snakke om skattelettelser nå regningen er betalt..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af kivi » 27 jan 2024 19:59

Det er tilgengæld fuldstændigt usmageligt, at politikere/ministre står og udskammer enkelt personer og firmaer før sagen ligger helt klar.

Det må man lade domstolene om.

Det andet er bare populisme af værste skuffe ala. Trump.
Mvh. Ole

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9832
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af pille bruger » 28 jan 2024 08:36

https://www.tv2fyn.dk/nyborg/lugter-af- ... r-i-nyborg

Så hvis nogen brækker sig i madkassen, så er det her.

Der er mange lignende forureninger i Danmark.
Harboøre tange f.eks.
Nogen har forurenet, vi ved det, men vi tillod det.

Hvis vi virkelig vil noget andet, så er det andre politikere der skal til.
Både lokalt og på tinge.

Vi ved at pillefyr / brændefyr kræver indsigt at vedligeholde og passe.
Gør vi det ?

Åbner vi vinduet og smider skrald ud på vejen ?
Nogen er kommet et stykke på vejen.
Hvis vi vil have en fremtid på denne jord, så skal vi hele vejen.
Og vi har ikke lang tid til at tage den beslutning før det er for sent.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af svanggaard » 28 jan 2024 21:37

Lintz skrev:
27 jan 2024 08:05
Nogle Stoker-Frænder der er berørt at denne sag?
Har haft lidt deltidsarbejde med afværgeforanstaltninger i området. Gik vel dernede on/off en 3-4 ugers tid. Er ikke så bekymret for forurening i ordets forstand. Men naturlovene sørger i den grad for at flytte rundt på alt fra bygninger og landeveje til vandløb.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nordic Waste

Indlæg af triumph » 28 jan 2024 22:14

svanggaard skrev:
28 jan 2024 21:37
Har haft lidt deltidsarbejde med afværgeforanstaltninger i området. Gik vel dernede on/off en 3-4 ugers tid. Er ikke så bekymret for forurening i ordets forstand. Men naturlovene sørger i den grad for at flytte rundt på alt fra bygninger og landeveje til vandløb.
Men er det ikke noget med at jorden nok er mere forurenet end man lige troede (bl.a. af alt det pfas holdige jord fra Korsør brandskole) og man ikke har taget højde for at regnen skyller tungmetaller, pfas, og andre lækre sager, ud af jorden, og ned i åen?
(Jeg har ikke sat mig ordentligt ind i sagen)


Besvar