Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrugsstatus for året 2023

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Forbrugsstatus for året 2023

Indlæg af Smoelfen » 08 jan 2024 09:43

Jeg synes vi skal fortsætte en af Lintz's faste indslag her på SP. Jeg lægger ud med et lidt anderledes år for vores vedkommende.

Total forbrug 8982 kWh mod 9853 kWh i 2022, hvoraf luft / vand varmepumpen / midlertidig elpatron slugte 3445 kWh. Jeg skriver midlertidig elpatron grundet varmepumpen blev skiftet i marts måned, men grundet lidt meget arbejde kørte vi på elpatron i 3 uger som brugte ca. 600 kWh for at vi kunne holde varmen. Vi har haft 1 1/2 teenager boende så jeg er faktisk overordentlig tilfreds med forbruget. Vi har et noget højere forbrug på almindelig el, dette skyldes datterens hest har en masse dækender, liners, underlag etc. som skal vaskes. Dette foregår i en vaskemaskine sat op ude i carporten.
Jeg målte lidt på om det kunne betale sig at bruge forvarmet vand til opvasker / vaskemaskinen, men det giver henholdsvis ( 0.2 / 0.3 kWh ) / vask besparelse, så det synes jeg ikke jeg behøvede at gøre så meget mere ud af. Prisen på el i gennemsnit på året iflg. prisen regnet ud af Andel, blev 2.04 kr. / kWh.

Den store Volvo XC60’er med 245 hk benzin holder meget stille da jeg stort set har arbejdet hjemmefra det meste af året. Til gengæld har den lille Peugeot 208 kørt en del, da konen skulle på arbejde :)

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


Besvar