Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

- 10 C og så skulle en af tøserne i bad.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

- 10 C og så skulle en af tøserne i bad.

Indlæg af Smoelfen » 29 nov 2023 07:35

Så sneg temperaturen sig ned på -10 C og en af de følsomme termometer tog sig et morgenbad. Varmepumpen fik så den gode ide at producere brugsvand ( level 1 -> 46 C). Det er utroligt at man kan hive varme ud af luften når det er så koldt. Ikke desto mindre lavede jeg et "dobbelt op" her til morgen, selvom det var de dårligste odds at gøre det i icon_cheesygrin.gif
Luft / vand pumpen har jeg sat ned i max. effekt under varmtvandsproduktion. Den behøver jo ikke skynde sig med at varme vandet op, der er nok af det :)
Tilførte 1.2 kW incl. cirkulationspumpe, gulvvarme aktuatorer, styring etc. og fik 2.49 kW ud igen.
Utroligt hvad et faseskift på noget væske kan resulterer i.

Hvordan med I andre, kan I holde varmen?

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: - 10 C og så skulle en af tøserne i bad.

Indlæg af svanggaard » 04 dec 2023 06:53

Synes ikke det har været så slemt med kulden. Der har godt nok været koldt, men heldigvis nogenlunde vindstille meget af tiden. Sneen har givet lidt udfordringer, men det er en anden snak.

Mit anlæg skifter automatisk fra brændefyr/akkutank til pillefyr når det er nødvendigt. Jo mere jeg fyrer i brændekedlen, jo billigere bliver det at varme hytten op. Når pillefyret trækker hele læsset, bruges der ca 30kg piller dagligt. Det svarer vel til 120-130kWh / døgn eller ca. 100,- kr pr dag. I lyset af at jeg har stadig teenager i huset, og vaske- og opvaskemaskine bruger af det varme vand, er det forbrug vist rimeligt nok.

Mit elforbrug ligger lidt til den høje side. Der bruges ca. 2kWh mere dagligt end normalt. Det skyldes at jeg midlertidigt har flyttet kontoret hjem i privaten. Der er altid for meget blod i mit koffeinsystem - så kaffemaskinen kører konstant.

Besvar