Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En lille historie fra det virkelig liv.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

En lille historie fra det virkelig liv.

Indlæg af Lintz » 16 jun 2023 20:18

En gang imellem – Sådan cirka for hver 1½ eller 2 år aftaler vi et lille møde med vores bankrådgiver. Ikke fordi der er så meget at komme efter men bare lige for at hilse på og se om vedkommende har noget fornuftigt at sige.

Sidste gang – Som alle de andre gange mente han at det kunne være smart at omlægge huslån. Vi har altid takket nej men denne gang kom han med et forslag som vi overvejede i nogle dage da det lød fornuftigt i vores øre og vi slog så til.

For at dette kunne komme i orden var det nødvendigt at få vores hus vurderet. Vurderingsmand kom som aftalt og derefter væltede det hele lidt.
Ifølge ham lagde der en notits på matriklen fra Region Nordjylland af grunden var på ”Vidensniveau 1” hvilket betyder at de regner med at der kan være forurening da der tidligere har været autoværksted her. – Ergo ingen vurdering før dette var afklaret.

Og ganske rigtigt havde jeg fået et brev tilbage i omkring 2014 om at grunden var sat til den laveste forurenings-grad men at vi ikke behøvede at gøre noget og på et tidspunkt ville Regionen evt. udtage nogle prøver og hvis det ville resulterer i en oprensning på grunden ville det være omkostningsfrit for os.

Så jeg måtte i gang med at finde korrekt afdeling ved Regionen og få undersøgelser sat i gang.

Det skete så sensommer 2022 og fik at vide at vi måske var heldige at komme med i ”Forårs-puljen” 2023.
Mange måneder gik uden nogen form for info men en dag dukkede der en dame op som kiggede lidt rundt, tog nogle billeder og forsvandt igen.

En måneds tid senere kom de ud og tog jordprøver ned til 4 meters dybde og 14 dage senere vandprøver og 12 jordprøver.

Vi har her for 14 dage siden fået de endelige resultater som påviser en forurening af grundvandet ét sted og lidt forurening på noget overfladejord et par andre steder.

Alle prøver lagde inden for grænserne og vi har nu fået slettet påtegnelsen ”Vidensniveau 1” på matriklen.

Og hvor vil jeg så hen med denne lille historie.

Jo – Hvis nogle af jer ligger inde med samme information om jeres matrikel så få fat i Regionen og få undersøgt for eventuel forurening.
De skal udfører det hvis I beder om det. Hvis det ikke bliver gjort er huset faktisk ikke muligt at sælge før dette bliver afklaret.

For os tog det omkring ¾ år at få dette afklaret – Heldigvis stod vi ikke og skulle af med huset men der kan være andre som ikke sidder i samme heldige situation og bare skal af med et hus.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: En lille historie fra det virkelig liv.

Indlæg af pelle » 17 jun 2023 11:47

Jeg har lige solgt en ejendom. Der blev jeg gjort opmærksom på der var en nedgravet olietank. Men, der står i bbr den er blændet af. ja, fik jeg at vide. Det er bare ingen garanti for der ikke er olie i den. Men jeg ved ikke engang hvor den ligger på matriklen. Så, det er ikke noget med kommunen kommer ud og tjekker om olietanken er tømt. det er også noget man skal være opmærksom på vedr. jordforurening. At man er fysisk sikker på at en olietank er afblændet korrekt. allerbedst gravet op og fjernet. Vvseren kan jo have haft travlt og ikke fået suget tanken tom.
Der er en forældeses frist på 20 år mod jordforurening.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: En lille historie fra det virkelig liv.

Indlæg af svanggaard » 18 jun 2023 06:41

Jeg gravede en olietank op for 20 år siden. Nu sidder jeg og kommer helt i tvivl om den stadig står registreret et eller andet sted. Burde den ikke fremgå af BBR?

Heroppe skulle en grund renses efter en nedgravet olietank, da en lokal foderstofforretning skulle sælges. Sælger skulle betale for miljøbehandling af jorden. Han så den ene lastbil efter den anden køre bort med jord. Han undrede sig lidt over hvor hurtigt bilerne kom tilbage. Det viser sig at miljøbehandling består i at køre jorden på fyldplads (lossepladsen). Han var noget desillusioneret, for som han sagde "til den pris havde jeg regnet med at jorden blev renset på kommunekemi".

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: En lille historie fra det virkelig liv.

Indlæg af Hjemme teori » 21 jun 2023 15:53

Hvem der hæfter for forurening er ikke helt simpelt og jeg er ikke sikker på jeg har helt styr på det.

Der er ingen forældelse på forurening - den hæfter man for, også efter 20 år.

Når man sælger hus hæfter man altså for forurening (hvis man selv har lavet den). Har man købt og solgt i god tro hæfter man altså ikke for en tank, som er skrottet før ens ejerskab. Dog hæfter man for den, hvis man finder den, dvs. man skal rydde op efter tidligere ejers forurening hvis man finder den og så forsøge at jagte dem der har lavet den, men de kan jo være længe væk og så hænger man selv på oprydningen.

Man kan så have købt noget hvor man troede en tank var skrottet, men det ikke er sket og tanken først er blevet for gammel efter man har købt. Så kan man faktisk have et problem, da man så pludselig er forurener uden at vide det.

Så køber man noget med en skrottet tank som ifølge BBR ikke er forældet endnu - ville jeg kræve dokumentation for skrotningen eller forlange den fjernet inden køb.

Og er den skrottet og forældet ville jeg være bange for at lede efter den, hvis den nu ikke er skrottet korrekt og der en en forurening - så hæfter man for at rydde op og kan så forsøge at jagte forurener.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: En lille historie fra det virkelig liv.

Indlæg af Hjemme teori » 21 jun 2023 15:58

svanggaard skrev:
18 jun 2023 06:41
Jeg gravede en olietank op for 20 år siden. Nu sidder jeg og kommer helt i tvivl om den stadig står registreret et eller andet sted. Burde den ikke fremgå af BBR?

Heroppe skulle en grund renses efter en nedgravet olietank, da en lokal foderstofforretning skulle sælges. Sælger skulle betale for miljøbehandling af jorden. Han så den ene lastbil efter den anden køre bort med jord. Han undrede sig lidt over hvor hurtigt bilerne kom tilbage. Det viser sig at miljøbehandling består i at køre jorden på fyldplads (lossepladsen). Han var noget desillusioneret, for som han sagde "til den pris havde jeg regnet med at jorden blev renset på kommunekemi".
Ja - men den skal vendes jævnligt indtil den har renset sig selv.
Mvh. Sophus


Besvar