Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afsluttet sag om internetsvindel

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Afsluttet sag om internetsvindel

Indlæg af svanggaard » 25 okt 2022 20:28

Lige en lille historie fra det virkelige liv....

Jeg anmeldte noget internetsvindel Juni '20. I November '21 blev jeg kontaktet - anklager havde valgt at rejse tiltale, og oplyste, at jeg vil blive indkaldt som vidne. Jeg spurgte til hvornår sagen ville blive berammet - svaret var indenfor 1-2mdr. Der gik imidlertid 9 mdr inden de fandt et hul i kalenderen. Jeg fik d. 30/8-'22 en tilsigelse om at vidne ved retten i Odense 25/10-'22.

En uge inden blev retsmødet aflyst - uden begrundelse i øvrigt. Svaret er kommet nu. Tiltalte har erkendt 59 forhold af internetsvindel (i alt 90.000kr) + et par svindelsager mod en tidligere arbejdsgiver.

Dommen blev 5 mdr. betinget fængsel, 100 timers samfundstjeneste, sagsomkostninger samt krav om at erstatte alle skadelidte. Hertil løbende besøg/opfølgning fra kriminalforsorgen i prøvetiden.

Alt i alt gik der 2 år og 4 mdr fra politianmeldelse til domfældelse. Usædvanligt hurtigt har jeg ladet mig fortælle.

Jeg burde få returneret 1325,- indenfor 14 dage. Hvis ikke jeg modtager beløbet, skal jeg rykke for det. Hjælper det stadig ikke kan jeg bede fogeden om hjælp. Jeg regner ikke med at se pengene nogensinde, men det vigtigste var også at få skiderikken stoppet.

Politiet drukner i sager om internetsvindel.... pas på derude :|


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Afsluttet sag om internetsvindel

Indlæg af triumph » 25 okt 2022 20:44

Spørgsmålet er bare om han er stoppet.....

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Afsluttet sag om internetsvindel

Indlæg af svanggaard » 20 dec 2022 20:40

Nå, men jeg har som ventet ikke modtaget det beløb som dømte skulle betale tilbage til mig.

Jeg havde egentlig besluttet mig for at se igennem fingrene med erstatningen, men er gået og blevet lidt frustreret på "systemet". Dømte har en tidligere dom, hvor der bl.a. var udmålt en 10 dages betinget straf, med prøvetid på et år. Den sag han senest er dømt for, tog sin begyndelse ca. 10 mdr efter første dom - altså indenfor prøvetiden. Den seneste dom har IKKE konverteret den betingede dom til en ubetinget dom. Det skyldes simpelthen at dom nr 2 ikke er afsagt indenfor prøvetiden. Retten påstår godt nok, at dom nr 2 er strengere end normalt, fordi der er tale om "ligerettet kriminalitet". Men det undergraver alligevel min retsfølelse.

Hvor realistisk er det lige, at samme person dømmes 2 gange i retten inden for et år (underforstået med de ventetider der er i retten)? Vedkommende slipper altså for 10 dages ubetinget fængsel, fordi politi og retsvæsen er hurtige nok.

Den sure gamle nordjyske mand fandt det derfor passende at skrive et rykkerbrev i dag. Det kostede 96,- kr. at sende et rekommanderet brev med Post Nord! Det blev humøret ikke bedre af :cry:

Jeg gætter på at skiderikken ikke får hentet brevet på posthuset. I det tilfælde kommer det sikkert bare retur.

Spørgsmålet er så om jeg alligevel kan bruge kvitteringen som bevis for at der er rykket behørigt, når jeg engang ta'r fat i fogedretten? Ellers er det vist op ad bakken.

Brugeravatar
Frank sejer larsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 23 nov 2009 20:56
Mit fyr: orlan40kw/woody black star 10 kw
Areal: ca200+70m2 værksted
Brændsel: trœ/træpiller jbc8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7850
Dagligt forbrug: ca.16 kg
Årligt forbrug: ca. 4 tons
Geografisk sted: stoholm
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Afsluttet sag om internetsvindel

Indlæg af Frank sejer larsen » 21 dec 2022 09:13

ja det er sku op af bakke har heller ikke meget tiltro til "systemet" new5

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Afsluttet sag om internetsvindel

Indlæg af svanggaard » 23 jan 2023 15:29

Nå... rykkerbrevet kom som ventet retur. Jeg skrev derfor en email til fogedretten for nogle dage siden. Har netop fået svar retur:

>>>
Afvisning af fogedsagen

MIG

mod

Skiderik

Fogedretten besluttede at afvise sagen, da skyldneren har afgivet insolvenserklæring den 21. december 2022 på kontoret. Vi har orienteret Skiderik om afgørelsen. Du skal sende en ny anmodning til fogedretten, hvis du ønsker sagen gennemført med henblik på afbrydelse af forældelse af kravet.

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte fogedretten.

Med venlig hilsen
En retsassistent ved Fogedretten
<<<

Som jeg forstår det er Skiderikken fredet i 6mdr.


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Afsluttet sag om internetsvindel

Indlæg af Hangaard » 23 jan 2023 16:22

det er jo klart at der svindles helt vildt i Danmark, straffen "hvis overhovedet nogen" er så meget til grin at det er til at grade snot i stænger over.
kom lige til at tænke på at selv folk med høje indtægter bare kan underskrive en erklæring så slipper man, uden man undersøger noget som helst.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Afsluttet sag om internetsvindel

Indlæg af Hjemme teori » 24 jan 2023 22:56

Jeg ville holde på. Så vidt jeg kan læse kan du bede dem forsøge alligevel, dvs de skal køre ud og verificere at hans erklæring er korrekt.

Og så ja forældelsen skal afbrydes.
Mvh. Sophus

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Afsluttet sag om internetsvindel

Indlæg af svanggaard » 25 jan 2023 08:00

Min forståelse er, at fogedretten giver skyldneren fred i 6 mdr, når skyldner har lavet en insolvenserklæring. Som kreditor kan man bede fogedretten tilsidesætte erklæringen, hvis man mener at skyldner faktisk har værdier, der kan laves udlæg i.

Dømte skylder ofrene ca. 90.000,-. Dertil advokatudgifter/sagsomkostninger. Lad os sige det løber op i 200.000,-. Umiddelbart er det ikke helt urealistisk at tilbagebetale for et ungt menneske. Men jeg ved jo ikke hvilken anden gæld dømte har. Samlet kan det sagtens være urealistisk, at han nogensinde betaler sine kreditorer. Omvendt tvivler jeg på at han kan få gældssanering, da han har mange år tilbage på arbejdsmarkedet.

Det som irriterer mig lige nu er, at jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre for at sikre, at mit krav ikke forældes. Jeg kan jo ikke skrive til skyldner, og fogedrettens afvisning giver anledning til flere spørgsmål end svar. Jeg må nok hellere ringe og spørge.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Afsluttet sag om internetsvindel

Indlæg af svanggaard » 22 jun 2023 12:12

Tja, Føljetonen fortsætter....

Nu er der gået 6 mdr siden dømte blev fredet fra kreditorer ved at afgive insolvenserklæring i fogedretten (21/12-'22). Dermed er skyldner ikke længere fredet. Jeg har derfor skrevet til fogedretten igen og bedt dem om hjælp til inddrivelse samt oplysninger om, hvordan jeg undgår, at kravet bliver forældet.

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Afsluttet sag om internetsvindel

Indlæg af JClausen » 27 jun 2023 15:00

Meget interessant føljeton!


Besvar