så skete den store forandring på min matrikel

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: så skete den store forandring på min matrikel

Indlæg af Bigfoot »

lamborg skrev: 25 sep 2022 16:22 Tillykke mr big :-) ... Skønt at slipper ud af pillebaronernes klør . Ved godt du så er i elbaroners men dem er der mere offentlig fokus på så de får nok ikke bare lige lov til at forsætte på den måde det køre nu .
ja nu slap jeg ud af pilleforbruget icon_cheesygrin.gif
nu har jeg så 6 paller stampemøllen 6mm stående der skal sælges :shock:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: så skete den store forandring på min matrikel

Indlæg af svanggaard »

Hvis pillerne blev købt på det rigtige tidspunkt kan de sikkert dække etableringsomkostningerne for VP. Bedre end ejendomsinvesteringer, aktier og Bitcoins :?
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: så skete den store forandring på min matrikel

Indlæg af Bigfoot »

svanggaard skrev: 27 sep 2022 00:08 Hvis pillerne blev købt på det rigtige tidspunkt kan de sikkert dække etableringsomkostningerne for VP. Bedre end ejendomsinvesteringer, aktier og Bitcoins :?
mildest talt-------- ja icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
8
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: så skete den store forandring på min matrikel

Indlæg af TOTAL »

Hvordan har det fungere, at omlægge den gamle VVB til buffer? Jeg overvejer det samme med vores gamle VVB, med dobbelt spiral.
Jeg har egentlig bestilt en 200 liters buffer for 3 måneder siden, men de aner ikke hvornår den kommer. Og jeg har en del start/stop på den nye varmepumpe.
Rensede du den inden, eller gjorde du noget specielt?
Vaillant varmepumpe
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: så skete den store forandring på min matrikel

Indlæg af Bigfoot »

TOTAL skrev: 30 sep 2022 08:53 Hvordan har det fungere, at omlægge den gamle VVB til buffer? Jeg overvejer det samme med vores gamle VVB, med dobbelt spiral.
Jeg har egentlig bestilt en 200 liters buffer for 3 måneder siden, men de aner ikke hvornår den kommer. Og jeg har en del start/stop på den nye varmepumpe.
Rensede du den inden, eller gjorde du noget specielt?
Jeg bruger selve vandkammeret til radiatorvand nu.
Det diagram jeg fik fra Troldmand krævede en port til fremløb og to retur. De to retur gav lidt hovedpine, men jeg fandt ud af at bruge det hul ved rense lugen som havde samme højde som returen på den anden side.
Og så er begge spiraler stadig ledige til hvis jeg en dag skulle finde på at smide et par sol paneler på taget eller andet skørt.

Jeg har sat en rensesi på ved retur imellem tank og varmepumpe. Det anbefalede fabrikanten.

Men jeg har ikke fortrudt at jeg satte akku på. Det gør at jeg lige nu kører 4 timer om natten, og det er varme til hele dagen pt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
8
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: så skete den store forandring på min matrikel

Indlæg af TOTAL »

Bigfoot skrev: 30 sep 2022 11:53 Jeg bruger selve vandkammeret til radiatorvand nu.
Det diagram jeg fik fra Troldmand krævede en port til fremløb og to retur. De to retur gav lidt hovedpine, men jeg fandt ud af at bruge det hul ved rense lugen som havde samme højde som returen på den anden side.
Og så er begge spiraler stadig ledige til hvis jeg en dag skulle finde på at smide et par sol paneler på taget eller andet skørt.

Jeg har sat en rensesi på ved retur imellem tank og varmepumpe. Det anbefalede fabrikanten.

Men jeg har ikke fortrudt at jeg satte akku på. Det gør at jeg lige nu kører 4 timer om natten, og det er varme til hele dagen pt.
Det er præcist det jeg tænker, at omlægger VVB fra drikkevand til radiatorvand. Rensede du den for kalk og andet snask? Tanken jeg har er 8 år gammel, så den er jo nok fyldt med bundfald.

Jeg tænkte bare at tage returen fra huset, sætte i toppen, og så udgangen i bunden til varmepumpen. Så den bare kommer i serie med huset hvis det giver mening :).

Kan du evt dele diagramet ?
Vaillant varmepumpe

Besvar