Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af Lintz »

vinther2 skrev: 01 okt 2022 17:55 Fyret er ikke tændt endnu! Vi har varmepumpe i stuen som lige, og kun lige, kan opvarme vores 2 stuer på 60 m2 og køkken på 20 m2.

Den bruger strøm, men hvis man holder det op imod hvad pillerne koster, så er det ikke så galt endda.

Hvis vi holder os til en pris på 6500 kr. pr. palle, så er det 125 kr. pr. sæk hvis der er 52 sække pr. palle.

Vores forbrug er imellem halvanden og 2 sække i døgnet. Dvs. et sted imellem 200 - 250 kr. pr. døgn.

Uanset hvor meget og hvor længe pumpen kører, kommer vi overhovedet ikke op i nærheden af denne pris.

Meeen, så kommer det næste. Vi har fået monteret en Mitsubishi multisplit til opvarmning af 2 værelser på 1. salen. Det er så nyt, så der har jeg endnu ikke set forbruget. Måske er det billigt lige nu, med høje udendørs temperaturer, men senere når temp. falder, nok en del dyrer.

Og badeværelse, som har vandbåren gulvvarme,- ja der har jeg klargjort et lille elpanel som tænder max 4 timer i døgnet, det er på 250 watt.

Når alt bliver gjort op på længere sigt, så tror jeg ikke der er den store forskel på omkostninger til opvarmning, enten man bruger pillefyr eller varmepumpe,- for vores vedkommende. Eneste forskel er, at kan man ikke få piller, så har vi stadigvæk varme,- hvis ellers vi har strøm.
Går ud fra at du nu kan ændre din BBR og derved få refusion over de 4000 kwh hvis opvarmningen primært er baseret på el.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af calle »

vinther2 skrev: 01 okt 2022 17:55 Fyret er ikke tændt endnu! Vi har varmepumpe i stuen som lige, og kun lige, kan opvarme vores 2 stuer på 60 m2 og køkken på 20 m2.

Den bruger strøm, men hvis man holder det op imod hvad pillerne koster, så er det ikke så galt endda.

Hvis vi holder os til en pris på 6500 kr. pr. palle, så er det 125 kr. pr. sæk hvis der er 52 sække pr. palle.

Vores forbrug er imellem halvanden og 2 sække i døgnet. Dvs. et sted imellem 200 - 250 kr. pr. døgn.

Uanset hvor meget og hvor længe pumpen kører, kommer vi overhovedet ikke op i nærheden af denne pris.

Meeen, så kommer det næste. Vi har fået monteret en Mitsubishi multisplit til opvarmning af 2 værelser på 1. salen. Det er så nyt, så der har jeg endnu ikke set forbruget. Måske er det billigt lige nu, med høje udendørs temperaturer, men senere når temp. falder, nok en del dyrer.

Og badeværelse, som har vandbåren gulvvarme,- ja der har jeg klargjort et lille elpanel som tænder max 4 timer i døgnet, det er på 250 watt.

Når alt bliver gjort op på længere sigt, så tror jeg ikke der er den store forskel på omkostninger til opvarmning, enten man bruger pillefyr eller varmepumpe,- for vores vedkommende. Eneste forskel er, at kan man ikke få piller, så har vi stadigvæk varme,- hvis ellers vi har strøm.
Resten af weekenden er der "billig" strøm indtil søndag kl. 1700, så det gælder om at få bagt, kogt, vasket, ladet elcykelbatteriet og varmet VVB igennem.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af vinther2 »

BBR vil indtil videre ikke blive ændret, pillefyret er stadig den primær varmekilde.
At vi så har sikret os med yderlige muligheder, er en anden sag.
På samme måde, at jeg har sørget for gasblus/ovn og gasflaske hvis nu strømmen svigter.

I det hele taget, kan fremtiden vise sig fra en grim side, så heller overreagere end slet ikke reagere.

Sendt fra min mobil.
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af john m »

Vinther hvordan kan du bruge 2 sække i døgnet? Vi har 150 m2 og er to personer vi har 22 grader og varmt vand
og bruger pt. ca 12 kg. I døgnet.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af vinther2 »

Som sagt er fyret ikke tændt endnu, men efter hvad vores forbrug har været de andre år, så bruger det et sted imellem 1 og 2 sække i døgnet. Så længe udetemp. ligger over de 10 grader og ingen videre vind, ja så godt og vel 1 sæk. Efterhånden som temp. falder så stiger forbruget til ovenstående.
Den sidste måned af fyringssæsonen i foråret, selvfølgelig væsentlig mindre.

150 m2 rødstenshus i 2 plan fra 1938 med hulmursisolering af Lega, dog ikke der hvor nye vinduer er isat, det løb ud. 100 mm glasuld/Rockwool på loft og skunk, som efter nutidens anbefaling er alt for lidt.
Fyret står i værksted på 16 m2, her er rørene med vilje ikke isoleret, er med til at afgive varme i stedet for at sætte radiator op.

Mon ikke det er meget almindeligt med 1 tl 2 sække i døgnet for sådan et ældre hus.

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af john m »

Jo hvis du ligger omkring en sæk som vejret er nu er det jo helt fint.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
calle

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af calle »

Det begynder at ligne noget. Har indtil nu kun brugt mellem en og to sække piller samt 6 pakker briketter. Har så småt vænnet os til, at der køligt i huset. Det troede jeg ellers ville blive svært. Jeg plejer at have både brændeovn og fyr buldrende på en gang icon_cheesygrin.gif Men vi er også heldige med vejret, og strømmen er billig i de her dage, så vi elopvarmer den smule varmt vand vi bruger.

Venlig hilsen
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af svanggaard »

I 70'erne var det en go' forretning at sælge sivsko.
sivsko-sivsko-vinkel.jpg
Vi har det på ingen måde koldt i huset, men konen synes nu alligevel det er hyggeligt at slæbe dynen med ned på sofaen. Så går der ikke mange sekunder før jeg har ro ;-)

Jeg opholder mig i hjørnet - der er altid 90 grader :lol: :lol:
calle

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af calle »

Fyret slukket. 3 stk. briketter fyret ind kl. 1900. Der er rigtig dejligt varmt lige nu. Faktisk for varmt. Varmt vand på elopvarmning, men har kun brugt ca. 3 liter i løbet af dagen.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af Lintz »

Cirka 5 sække om ugen pt - Hvis der er bare nogenlunde med sollys er det nok til at varme vand til daglig forbrug.
Der ryger noget gratis træ i brændeovn.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar