Holder i krudtet tørt?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af svanggaard »

Som udgangspunkt har jeg ikke problemer med gæld, men det forudsætter, at man "får værdi for pengene". Samtidigt finder jeg det ekstremt vigtigt, at man ikke får malet sig op i et hjørne. En ræv har altid mere end en udgang. De, som har belånt deres ejendommen til skorstenen, med tilpasningslån, kan godt gå hen at blive udfordret i den kommende tid.

calle

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af calle »

pelle skrev: 16 jun 2022 02:24 Jeg kunne godt finde på at omkonventere hvis jeg var dig svanggaard. Og så ville jeg sætte mig for at afdrage restgælden så hurtig som muligt. Men, du er jo nok ikke lige som jeg. Jeg hader at have gæld. :)
Jeg har altid sagt. Hvorfor leve dumt for det hele når man kan leve smart og godt for det halve. Jeg gjorde det da vi købte ejendommen her i 2000. Jeg knaldede simpelthen den 30 årige lån ned på under 10 år. Det sparede os 600.000 kr i renter.
Jeg skal have så meget gæld som overhovedet muligt, når jeg skal herfra. Problemet med flexlife er, at man får alle pengene sat ind på en bankkonto, som man så betaler negativ rente af, og som inflationen stille og roligt æder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af pelle »

calle skrev: 19 jun 2022 17:15 Jeg skal have så meget gæld som overhovedet muligt, når jeg skal herfra. Problemet med flexlife er, at man får alle pengene sat ind på en bankkonto, som man så betaler negativ rente af, og som inflationen stille og roligt æder.
Det har jeg så ikke gjort. Altså sat dem ind på en konto. Jeg har købt flere huse jeg har lejet ud. Leje indtægter nu på 600.000 kr. årligt. Og skylder 1.3 mill i lån. Var der nogen der sagde en ræv. Vil man noget her i livet, kan det godt betale sig at holde lidt igen og så give den lods senere. Bruger de skills jeg har. Jeg kan leve af udlejningen, men har dog stadigvæk fuldtids job. Ikke jeg behøver jobbet, men kan fint få det til at fungere. Og det er jo en god opsparing til alderdommen. Så, kan jeg sælge det hele og bo til leje. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af Bri_Jac »

en lidt anden tilgang til at opkonvertere til en højere rente. Det burde være muligt hvis du kan lægge penge til side hver måned, og så engang imellem købe de bagvedliggende obligationer på dit eksisterende obligationslån. Så har du jo stadig den samme lave rente som nu, men køber dine obligationer på markedet til den lave kurs de nu er nede på.
Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men når vores hus er bygget færdigt så vil jeg gøre det ovenstående.

https://www.raadtilpenge.dk/Gode-raad/b ... indfrielse
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af pelle »

svanggaard skrev: 14 jun 2022 16:50 Jeg kan se, at nogen af jer har sikret jer træpiller - i forventning om det nok ikke bliver bedre. Og der er vist bred enighed om at energipriserne i almindelighed nok ikke falder alverden foreløbigt. Inflationen i almindelighed kommer der nok heller ikke styr på lige med det samme.

Gør i noget i den forbindelse? Køber i høns, sætter kartofler, skifter bil, lapper cyklen, omlægger realkredit eller hamstrer gær og konserves? Indtil videre sidder jeg på hænderne - men reelt bliver pengene vel 7-10% mindre værd pr md. lige nu. Nogen af jer der har nogle gode strategier?
Jeg har lige fundet ud af man kan spare på benzinen ved at køre langsommere. Har 32 km til arbejde. Og kører man 65 km i timen i stedet for 95 km kan man typisk spare 38 % på brændstoffet. Det er hvad jeg har læst på nettet. Jeg er lige ved at prøve det af. Tror de er ved at være trætte af mig de andre bilister. Jeg kører jo bare 7 min før hjemmefra. Men, kan da godt nok trække en kø. icon_cheesygrin.gif Og så er jeg ved at øve mig i at bremse med geaerne. Jo, for kan læse ,bilen ingen brændstof bruger når man slipper spederen. Så der kører man gratis. Og så bare geare ned. Jov.. Mange bække små. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af triumph »

Hvis det nu var rigtigt at en dieselbil der køre 20 km/l ved 95 km/t. Kunne køre 27,6 km/l ved 65 km/t. (det tvivler jeg på, men har aldrig prøvet...)
Og du køre 64 km x 220 dage = 14.080/km/år => ved 95 km/t ville du bruge 704 liter/år
Ved 65 km/t ville du bruge 510 l/år
Ved 15 kr/l ville du spare 2910 kr/år = 242 kr/md / 13,2 kr/tur

Du ville have brugt 14.080/95 = 148 timer og 12 minutter
Ved 65 km/t ville du have brugt 216 timer og 37 minutter
Ekstra tidsforbrug; 68 timer og 25 minutter / 18,4 minut/tur
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af Dunas »

pelle skrev: 23 jun 2022 01:55 Jeg har lige fundet ud af man kan spare på benzinen ved at køre langsommere. Har 32 km til arbejde. Og kører man 65 km i timen i stedet for 95 km kan man typisk spare 38 % på brændstoffet. Det er hvad jeg har læst på nettet. Jeg er lige ved at prøve det af. Tror de er ved at være trætte af mig de andre bilister. Jeg kører jo bare 7 min før hjemmefra. Men, kan da godt nok trække en kø. icon_cheesygrin.gif Og så er jeg ved at øve mig i at bremse med geaerne. Jo, for kan læse ,bilen ingen brændstof bruger når man slipper spederen. Så der kører man gratis. Og så bare geare ned. Jov.. Mange bække små. :)
Jeg synes det er rigtig fint, at man spare benzin. Men jeg bryder mig ikke om, at folk køre med nedsat hastighed.
Hvis man må køre 80 km/t, så køre man også minimum 80 km/t. Ligeledes ved 90 km/t.
Der kan opstå faglige situationer, hvis nogle forsinker trafikken og skaber en kø. Mener også man kan få en bøde for langsom hastighed.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af pelle »

Det var nu også lidt for sjov :) Men kan jo godt køre stille og rolig hjem her om aftenen. Der er ikke rigtig noget trafik. Det er et forsøg for at se hvor meget der kan spares :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar