Den er da helt gal her i landet

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Den er da helt gal her i landet

Indlæg af BWJ »

https://www.dr.dk/nyheder/landmand-loef ... e-naar-det
Og hvorfor skal vi så betale i dyre domme !?!?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af svanggaard »

Jeg er del i en kamp for tiden, hvor en række naboer forsøger at undgå kæmpemøller i baghaven. Jeg skal hilse at sige at det er totalt rådent. Kommunens administration hælder 1000 vis af timer i projektet, og bestiller den ene rapport efter den anden hos rådgivende ingeniører. Alt sammen på skatteydernes regning. På den anden side står vi naboer, som er ganske uerfarne med lovgivning, jura, sagsgange og politikernes lokumsaftaler. Og hver gang vi skal klage skal der smides 2000,- i klagegebyr. Det er en ulige kamp.

Hver gang vi finder et argument mod møllerne får vi at vide; "jamen i får erstatning og kompensation". For det første vil vi ikke ha' deres penge, vi vil slet ikke ha' møllerne. For det andet skal der i vores tilfælde nedtages nogle 50m møller som skal erstattes med møller på 200m. I lovens forstand er det så et "udskiftningsprojekt". Der er kun erstatning ved opførelse af nye projekter. Det fatter vores lokale politikere ikke.

Når vi påpeger at der er flere truede dyrearter i opstillingsområdet, f.eks. flagermus, siger kommunen at så fælder vi bare hække og læbælter - så flytter flagermusene. Når vi senere spørger, om vi kan får problemer med reflektioner/genskin når møllerne placeres i et vådområde, siger kommunen - jamen så planter vi blot hække og læbælter :shock: .

Forrentningen af en vindmølle er 18-20%. Der er sindsygt mange penge i en vindmølle. Ud over den direkte forrentning er der så alverdens "varm luft"-penge. F.eks. kan både investor- og opstillingkommune tjene fedt på samme CO2- besparelse (dobbeltkontering): https://sparenergi.dk/sites/forbruger.d ... skabet.pdf Så når vindmøllerne snurrer i vestjylland er københavnerne pludselig Co2-neutrale.

Fint med møller, men de skal ud på havet!
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af lamborg »

BWJ vi har haft den oppe at vende før og ja jeg synes også det er ulækkert men det værste er at de løj i radioen . Det er ikke fordi de tyske møller producere så meget selv at de ikke kan aftage den danske strøm . Det er fordi at så skal de slukke for deres gas/ kulfyrede værker og det vil de ikke .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af triumph »

Problemet er at transmissionsnettet er underdimensioneret i Tyskland. Hvem har lyst til at betale for at øge kapaciteten af transmissionsnettet ?.
Det bliver næppe dem der driver de kraftværker der køre i dag. Hvis det betyder at det ikke kan betale sig at køre med dem i blæsevejr.
Desværre er det således at dem der driver transmissionsnettet er "Gift" med dem der driver kraftværker
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af lamborg »

Det må da blive tyskernes problem . Hvis vi kan sælge den strøm til andre så skal vi da gøre det .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af triumph »

lamborg skrev: 15 apr 2022 12:16 Det må da blive tyskernes problem . Hvis vi kan sælge den strøm til andre så skal vi da gøre det .
Men det kan vi jo ikke, hvis de tyske kabler er for små.....
Et eksempel;
Tag F.eks Andel. De ejer Seas, der er et elselskab.
Ørsted der producere el på kraftværker, og vindmølleparker.
Radius og Cerius der driver elnettet.
I Danmark er elmarkedet meget reguleret, og el / transmissionsselskaberne må ikke puge penge sammen til bunke. men kun opkræve faktiske omkostninger. Men det må de andre Andel ejede selskaber, som Fibia/Wahoo og Clever godt. (samt de mange andre Andel ejede selskaber)
De driver også Nexel der reparere og servicer på transmissionsnettet. Uden at vide det 100%, så tænker jeg godt at de også må tjene penge.
Det er jo fedt at Radius/Cerius ikke må tjene penge, men ved at skille Nexel ud, så kan de overfakturere Andel, og dermed hive penge ud af elkunderne.
Det er jo også klart, at hvis/når Andel vil øge profitten, så kan de sige; Vi graver fiber ind til en særlig god pris, da der alligevel skal graves elkabler ned i området / De her transformere skulle alligevel have været udskiftet, så dem betaler Clever ikke for.
Og så kommer f.eks Radius el kunder til at betale for at der bliver gravet fiber ind. Eller Clever får billig tilslutning af ladestandere. Og transmissionskunderne kommer til at betale, hvilket det fremmer Clevers konkurrence position.

Når f.eks der ligger en fuldt opført solcellepark på Lolland, der ikke er tilsluttet nettet. Fordi kablerne ikke er store nok. Men ejeren af solcelleparken i stedet bliver kompenseret for driftstabet. Så svare det vel meget godt til situationen i Tyskland.
Andel tjener flere penge ved at yde kompensation til solcelleparken, end ved at trække størrer kabler,Fordi elprisen ville falde når solen skinner, så de ville tjene mindre på at producere strøm.
Eller når der er givet tilladelse til at opføre en 30 MW solcellepark ved Kalundborg, men det tager 5 år at trække kabler.
Kunne det så være fordi at Andel tjener penge på at drive Asnæs og Kyndby værket, og at en solcellepark ville reducere profitten.

På fuldstændig samme måde er det i Tyskland.
Hvem har lyst til at betale for de stører kabler, hvis det betyder at de kraftværker de tjener på at drive, pludseligt skal stå stille 50% af tiden, men stadigt bemandes og vedligeholdes

Man skal dog have for øje, at hvis der trækkes stører kabler i Tyskland, så kan elén sendes til syderoupa, og det Skandinaviske og europæiske elmarked vil hænge bedre sammen. Det betyder at vi skal dele billig vandkraft/vindkraft (Når det blæser) med resten af europa. Til gengæld kan vi få billigere strøm når det er tørt og vindstille
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af lamborg »

Jeg tror ikke på historen om at de tyske kabler er for små for når vi skal importere så er der ingen problemer . Det er mere en historie om at brancheorg regulere på udbuddet således at strømmen holdes kunstig oppe i pris som de dumme forbrugere så kan betale og som du selv skriver så skal de lukke værker ned når der produceres grøn strøm nok og ja det går ud over deres indtjening men jeg er helt rolig for producenter skal nok sørge for at få deres penge men de behøver jo ikke malke forbrugerne på en måde der er uetisk . Og skulle de true med at lukke deres værker så er det jo bluff for så længe der er en bøjet 5 øre at tjene så er der nogen der vil tjene den og desuden har de vist en lovbestemt forsyningspligt ellers så skal den nok blive vedtaget. De tager røven på os og vi kan ikke andet end smile og betale så ondt af dem er godt nok det sidste jeg har . De må følge med udviklingen som alle andre
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af triumph »

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af BWJ »

Men hvorfor skal de skide møller stå stille, når hr. og fru Jensen, Hansen, Pedersen mfl. kan købe den billigt producerede strøm !!
De virker lidt åndssvagt. :roll:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af lamborg »

Det er ren spekulation og protektionisme fra de tyske elværkers side og det understøtte de to artikler som Triumph linker til jo også med al tydelighed selvom de har en del år på bagen .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar