Den er da helt gal her i landet

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af svanggaard »

triumph skrev: 18 apr 2022 10:22 Denne her artikel er egentligt meget god
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kirkernes-vetoret
Som jeg forstår det (Og jeg kan have forstået det forkert) kan man gøre indsigelse hvis møllen er tættere på ens matrikel end 28 x møllens højde.
Her er møllen 150 meter => 4200 meter.
4,2 km er da langt væk.....
Jeg forstår bare ikke om "At gøre indsigelse" er det samme som retten til at "Nedlægge veto"
Nu er jeg ikke specielt "praktiserende", men i min bog vejer åndelige og æstetiske overvejelser højt. I en moderne verden fyldt med Click Bait, fake news, tåbelige netflix-serier og youtube har vi, efter min mening, brug for åndehuller med plads til eftertænksomhed og ro. Jeg har ikke sat mig ind i den konkrete sag fra ekstrabladet, men der er mange steder i Danmark hvor vi ikke behøver at ødelægge omgivelserne med kæmpemaskiner.
ge_haliade_stoerrelsesforhold.jpg
triumph skrev: 18 apr 2022 10:22 https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik ... an/9218105
Det er jo nærmest absurd.
Regeringen har fremlagt "Hockeystavs modellen" hvor man ikke skulle gøre en skid, indtil lige før udløb af fristen (2030)
Det betyder så at nu skal alle vindmøllerne opstilles på land, fordi der ikke er tid til at bygge dem til havs..........
Og som Linz siger; Skulle han ikke hellere sørge for at vindmøllerne kunne komme af med den strøm de producere
Det er jo ikke første gang vi hører en politiker sige "der kommer en go' løsning i morgen".

Man burde placere et IC4-togsæt foran Christiansborg, og forlange, at alle væsentlige papirer blev underskrevet ude i vognen. Det kunne måske mane til en smule mere eftertænksomhed.

Personligt forstår jeg ikke hvorfor alle problemer skal løses med vækst. Jeg tror simpelthen ikke på at vi kan forbruge os ud af problemerne. Samfundsudfordringer, såsom klimakrisen, livsstilssygdomme, problemer med psykisk velbefindende, økonomi osv. burde fremkalde lidt eftertænksomhed. Gør vi det rigtige? Skal vi fortsætte af det samme spor som hidtil? Overstiger værdien af det nuværende hovedløse forbrug omkostningerne for naturen og vore efterkommere?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af svanggaard »

pille bruger skrev: 18 apr 2022 11:27 Hvorfor skal de så langt væk fra dem der bruger strømmen - sæt møllen ( en stor en ) oven på rådhuset :great:
Der er go' plads ved Eremitageslottet :lol: .
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af svanggaard »

Så i dagens pressemøde? Jeg kan forstå at kommunen skal sende et brev til gas- og oliefyrs ejere inden årets udgang... Et brev hvor der står om fjernvarme bliver en mulighed for den enkelte husejer. Desuden skal der pumpes noget gas op fra nordsøen... vist mest mhbp. eksport.

Men bortset fra det, synes jeg ikke jeg hørte noget konkret. Hvad skal gas og oliefyrs ejerne gøre? Sidde på hænderne til kommunen melder ud. Kan der skaffes en varmepumpe til den tid og er prisen steget i mellemtiden?
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af Hjemme teori »

svanggaard skrev: 19 apr 2022 20:33 Så i dagens pressemøde? Jeg kan forstå at kommunen skal sende et brev til gas- og oliefyrs ejere inden årets udgang... Et brev hvor der står om fjernvarme bliver en mulighed for den enkelte husejer. Desuden skal der pumpes noget gas op fra nordsøen... vist mest mhbp. eksport.

Men bortset fra det, synes jeg ikke jeg hørte noget konkret. Hvad skal gas og oliefyrs ejerne gøre? Sidde på hænderne til kommunen melder ud. Kan der skaffes en varmepumpe til den tid og er prisen steget i mellemtiden?
Det sidste er der vist ingen der ved - heller ikke regeringen.
Men hvor mange med gasfyr har ikke selv gået og tænkt over hvad der kunne gøres, med de priser og udsigter

Så vel meget fint at folk informeres om fjernvarme - der er jo ingen grund til at vente med VP, hvis der ikke kommer fjernvarme.

Jeg har lavet nyt fyrrum og brændefyr, fordi jeg ikke ville være afhængig af prisen på el og træpiller. Det gjorde jeg inden priserne gik amok, så hvis der skal støtte på omstillingen vil jeg også have noget støtte med tilbagevirkende kraft.

Jeg havde besluttet et solcelle anlæg Øst/vest på 2000WP, fordi forrentningen ikke længere er i skoven og fordi jeg igen ikke ville være helt så afhængig af el prisen. Nåede så lige at opgradere til 4015WP, da Putin startede sin "special militær operation", så jeg kunne hjælpe en lille smule til at få ham ned med nakken.
Mvh. Sophus
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 19 apr 2022 20:33 Så i dagens pressemøde? Jeg kan forstå at kommunen skal sende et brev til gas- og oliefyrs ejere inden årets udgang... Et brev hvor der står om fjernvarme bliver en mulighed for den enkelte husejer. Desuden skal der pumpes noget gas op fra nordsøen... vist mest mhbp. eksport.

Men bortset fra det, synes jeg ikke jeg hørte noget konkret. Hvad skal gas og oliefyrs ejerne gøre? Sidde på hænderne til kommunen melder ud. Kan der skaffes en varmepumpe til den tid og er prisen steget i mellemtiden?
Altså, det jeg hørte var:
- Alle Olie og gasfyr skal være udskiftet inden 2028. Punktum
- Tilskud til udskiftning; mellem 2.000 og 8.000 kr

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af lamborg »

Kikker lige nu på 6 møller der står stille mens vi importere strøm fra Norge og Sverige . Genialt
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af Dinsol »

Står lige nu kikker på den fynske motorvejen trafikken står helt stille
Når der nu er plads på Ålborg motorvejen det er da helt i hegnet
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af lamborg »

ha ha den var da meget sjov hvis bare det var så nemt men hov det er det jo . Det er bare at forbyde at der bliver lukket ned for danske møller fordi andre skal holde gang i deres og malke nogen forbrugere . Den regel er der i Tyskland så hvorfor ikke i danmark . Nåhhh nej så er augmentet fra vindmølle foreningen at så er der nogen der ikke tjener så mange penge . Men hvor kommer de penge fra . Fra dig og mig . Og skal jeg fortælle dig en lille hemmelighed og når låget er tage af alligevel så komme med en kraftig opfordring . Det omhandler ikke så meget vindmøller men andet som man måske skal tænke på :-)
Jeg har uhelbredelig prostatakræft som er spredt sig og alle penge i verden kan ikke forlænge mit liv . Så penge er ikke en skid værd :-).Derfor hvorfor kun tænke på at skabe dem sammen til ???
Opfordringen er at er du over 50 så få tjekket dit PSA tal jævnligt også selvom lægen spørger hvorfor . Denne sygdom har ikke rigtigt nogen symtomer så jeg opdagede ikke noget før det var for sent til at de kunne fjerne det . Håber bare på at det holder sig i ro i mange år endnu men det er sgu træls at have en udløbsdato hængede over hovedet .
Lidt nede i et hul idag så undskyld hidsigheden :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af svanggaard »

Du har 100% ret. Vindmølleindustrien løber om hjørner med vores politikere og dermed forbrugerne. Forrentningen på en mølle er 18-20% - før energiprisernes himmelflugt. Selvfølgelig er det helt ude i hampen at danske møller stoppes og der samtidigt er netto import af strøm.

Og mindst lige så slemt - hver gang euro wind, hofor eller andre investorer overtaler en lodsejer til at søge byggetilladelse til vindmøller starter en lille krig i lokalområdet. Naboer, lodsejer, lokale politikere tværes i flere år om opstilling eller ej. Nogle naboer får et hold kæft bolche (ejendomsvurdering + 1 mill) - så er naboskab, rød glente, odder og flagermus pludselig ikke væsentlige længere.

Lortesygdom. Og her har du også helt ret. Penge er intet værd. Og før Hr & Fru parcelhusejer i DK brokker sig over prisstigninger på æg, kunne de passende gå ud på terrassen og kigge på grillen. Hvis den har kostet mere end en tusse mangler de s'gu ikke noget!

Mit helbred er heldigvis fint (utroligt nok). Men der er smuttet et par stykker i min omgangskreds gennem de sidste par år - så jeg er så småt begyndt at tænke lidt mere over over tingene. Jeg kan anbefale at plante træer, enten i direkte eller overført betydning. Det giver en ro, selvom man godt ved at man ikke nødvendigvis selv når at nyde skyggen af dem.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af lamborg »

KIkkede lige på Nord pool og undere mig om hvorfor strømmen næsten altid er dyrest om aftenen og om natten ??? Det giver vel ikke mening at netselskaberne prøver at få os til at flytte forbruget med højere transport udgifter når det er i det tidspunkt at el er dyrest .. eller ??
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar